سخنگوی دولت؛

جاری شدن خون از بینی حتی یک ایرانی درد همه ماست


۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۱۸:۰۰ | کد خبر: ۴۷۷۴ چاپ
جاری شدن خون از بینی حتی یک ایرانی درد همه ماست

کلانشهر: علی ربیعی امروز در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به سوق دادن جاذبه‌ها به سمت بازارچه‌های مرزی شرق کشور گفت: ثبت آماری جایگزین ثبت سفارش شد یعنی به طور کامل در بازارچه‌ها با سهولت بیشتری کالا وارد خواهد شد و اقلام گسترش پیدا کرد. مناطق مرزی کردستان و آذربایجان غربی در دولت مورد بحث قرار گرفت.

سخنگوی دولت گفت: نوع و میزان اقلامی که بتواند برای منطق مرزی سودآوری داشته باشد و همچنین درمورد صد قلم کالایی که در نظر گرفته شده بود اقلام جدیدی به آن اضافه شد و این اقلام تصمیم‌گیری‌اش توسط کمیته‌ مربوطه خواهد بود.

وی با اشاره به حدود و میزان اقلامی که از هر بازارچه می‌تواند وارد شود، گفت: برای بازارچه‌های مرزی گمرکی که اخذ می‌شد به میزان ۱۵ درصد سود بازرگانی تخفیف داده شد.

ربیعی گفت: امروز موضوع ساماندهی مرزها و مرزنشینان و  شرکت‌های سرمایه‌گذاری که دولت و بخش خصوصی بتوانند مشارکت کنند مورد بحث قرار گرفت. این موضوع به کمیسیون اقتصاد رفت که بحث ساماندهی مرزنشین‌ها به طور کلی در اینجا مورد بحث قرار بگیرد.

وی گفت: پنج هزار میلیارد تومان در اختیار بانک مسکن خواهد بود که امیدواریم با طرح‌های مسکنی که وزارت مسکن دارد بتوانند چه برای خرید و ساخت می‌تواند در اختیار (متقاضیان) قرار بگیرد. کسانی که فاقد مسکن باشند مشمول این وام قرار خواهند گرفت و سقف آن هم ۵۰ میلیون تومان در تهران و ۴۰ میلیون تومان در استان‌ها خواهد بود.

ربیعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: طبق گزارشی که امروز مطرح شد؛ خوشبختانه تراز تجاری کشور بار دیگر مثبت است لذا در هیات وزیران کماکان تاکید کردند که در خصوص بخشی از واردات که به ساخت داخلی کمک می‌کند برنامه ریزی مجددی داشته باشیم و دائم این موضوع را دنبال کنیم.

سخنگوی دولت گفت: در ۹ ماهه امسال ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار صادرات و ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار واردات داشتیم که حاکی از تراز تجاری مثبت کشور است.

وی چگونگی فروش اموال و املاک مازاد دولت در استان‌ها را یکی دیگر از محور‌های گفتگو‌های امروز هیات وزیران خواند و افزود: مقرر شد تا وزارت اقتصاد به طور متمرکز موضوع را پیگیری کند و در استان‌ها نیز کمیته‌هایی تشکیل شود، همچنین تمهیداتی برای شناسایی املاک برخی از دستگاه‌هایی که نسبت به واگذاری تمایلی ندارند، اندیشیده شود تا وزارت اقتصاد این املاک را انتخاب کرده و به فروش برساند.

ربیعی همچنین به اظهارات مهاتیر محمد نخست وزیر مالزی پس از سفر رییس جمهور به این کشور اشاره کرد و گفت: این اظهارات برای ما حائز اهمیت بود؛ آقای مهاتیر محمد پس از این اجلاس اقدام برای تعیین ارز مشترک بین ایران، ترکیه، قطر و مالزی را اعلام کردند که جزو برنامه‌های ما بوده است و از آن استقبال می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم جایگزینی برای دلار در تبادلات بین این کشور‌ها ایجاد کنیم.

علی ربیعی ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آمار اعلام شده توسط رویترز درباره کشته‌های حوادث اخیر چقدر واقعیت دارد؟ اظهار کرد: اینها سازمان‌های شناخته شده و دروغگویی هستند که به انتشار این دروغ‌ها عادت دارند. آنها به انسان‌ها نگاه فله‌ای می‌کنند.

وی ادامه داد: شاید اشکال از ماست که باید به سرعت آمار تفکیک شده و اسامی را اعلام کنیم. این کار در حال انجام است اما باید با دقت باشد. این آمار اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در اعلام این آمار تاخیر بیش از حدی انجام نشده است، تصریح کرد: من در جریان تفکیک آمار نیستم و نمی‌دانم چه مشکلی وجود دارد اما این آماری که اعلام شده بسیار غلوآمیز است و من آن را به شدت تکذیب می‌کنم.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به بیانیه حقوق بشری اتحادیه اروپا در قبال ایران اظهار کرد: ما دولتی نیستیم که مسائل داخلی خود را کتمان کنیم. ابعاد حادثه آبان ماه معلوم خواهد شد، اما آن سازمان‌ها هم سیاست‌های دوگانه دارند و برخی اتفاقات را اصلا نمی‌بینند. رئیس جمهور آمریکا در قبال کشته شدن یک خبرنگار در یک کشور دیگر گفت که چیز مهمی نیست اما ما درباره این مسائل از آن سازمان‌ها حساس‌تر هستیم و آن بیانیه را مداخله در امور داخلی خود می‌دانیم. جاری شدن خون از بینی حتی یک ایرانی درد همه ماست.

سخنگوی دولت با تاکید بر موضع دولت مبنی بر تصویب لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خوشحالیم که این لوایح در کمیسیون مشترک مجمع در حال بررسی است و از دستور کار خارج نشده است.

علی ربیعی در حاشیه نشست امروز دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که احمد توکلی گفته است اواخر سال گذشته رییس جمهور از طریق وزیر اقتصاد پیامی در خصوص FATF به مجمع ارسال کرده است، تصریح کرد: موضع دولت در این باره از سوی آقایان ظریف و دژپسند و همچنین خانم جنیدی اعلام می‌شود.

وی افزود: ما کماکان مصرانه معتقدیم تصویب این لوایح به بهبود وضع ایران کمک می‌کند و با تئوری‌های «آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب» کاملا مخالف هستیم.

ربیعی ادامه داد: دولت تصویب دو لایحه مربوط به FATF را به مصلحت کشور می‌داند و امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نیز به دیدگاه‌های دولت در این زمینه توجه کند.

منبع: ایلنا