کتاب «گیلان در گستره تاریخ صفویه» منتشر شد

کتاب مجموعه مقالات همایش ملی گیلان با عنوان «گیلان در گستره تاریخ صفویه» به کوشش عباس پناهی منتشر شد.

به گزارش کلانشهر24 به نقل از خبرگزاری مهر، کتاب «گیلان در گستره تاریخ صفویه» به کوشش دکتر عباس پناهی، عضو هیأت علمی پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان و با همکاری حوزه هنری گیلان و نشر فرهنگ ایلیا منتشر شد.  

عباس پناهی گفت: این کتاب مجموعه مقالات همایش ملی گیلان در گستره تاریخ صفویه است که مقالات ارسالی در دو بخش منتشر شد.

پناهی با بیان اینکه مقالات این مجموعه در دو دسته «فکری و فرهنگی» و مقالات «تاریخی و اقتصادی گیلان» است، افزود: این مجموعه شامل مقالاتی است که پس از داوری و گزینش‌های لازم توسط کمیته علمی همایش به صورت ارائه و یا پوستر، پذیرش شده و سپس به چاپ رسیده است.  

وی با اشاره به تاثیرات فکری و فرهنگی گیلان بر ساختار فکری دیگر اقوام و سرزمین های مجاور، تصریح کرد: همایش «گیلان در گستره تاریخ صفویه» گامی نخست برای معرفی توانایی‌های فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گیلان در عصر صفویه بود. زیرا از این دوره، گیلان جایگاه مهمی در جغرافیای جهان ایرانی یافت.  

پناهی با بیان اینکه گیلان در دوره صفویه ولایت «دارالمرز» نامیده شده و شامل پهنه وسیعی بود که از شرق به چالوس (نمک آبرود) و از غرب تا رود آستارا گسترش داشت، بیان کرد: این پهنه پیش از تصرف توسط شاه عباس اول در سال ۱۰۰۰ هجری قمری، به دلیل عوامل جغرافیایی، ‌سیاسی و اجتماعی به قلمروهای ‌جداگانه‌ای تقسیم شده بود. گیلان از نظر فکری و فرهنگی به‌ویژه از نظر تأثیرگذاری بر ساختارهای معنوی و فکری سایر اقوام و سرزمین‌های مجاور خود در بین ایالات ایرانی کم‌نظیر است.  

وی با اشاره به وجه تسمیه گیلان، ادامه داد: گیلان نام خود را از اقوام و طوایف «گیل» اقتباس کرده است. علاوه بر طوایف گیل که در بخش جلگه‌ای سکونت دارند، جایگاه اقوام دیلمی و تالش نیز هست که به ترتیب در بخش‌های کوهستانی و غربی گیلان سکونت دارند.

پناهی افزود: در کتاب مجموعه مقالات گیلان در گستره تاریخ صفویه، روابط اقوام گیلانی از نظر فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با حکومت صفویه مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است. همچنین آثار و بناهای بجامانده دوره صفویه نیز در این کتاب معرفی شده است.

وی گفت: امیدوارم مقالات منتشر شده این همایش بتواند دستاوردهای این ایالت را در عصر صفوی مورد بازنمایی قرار دهد.