khanekhodro

راهکارهایی برای ترغیب شهروندان به استفاده از پل های هوایی

ساخت پُل عابر پیاده با معماری بومی رشت


۱۴۰۳/۰۷/۰۹ - ۲۲:۳۹ | کد خبر: ۴۸۰۳۷ چاپ

متاسفانه در کشور ما به اجرای طرح های سلبی بیشتر تاکید می شود؛ از فنس کشی گرفته تا نصب نرده وسط خیابان تا شهروندان را مجبور کنند از پل های عابر پیاده استفاده کنند! و از این امر غافلند اجبار کردن شهروندان حداقل در رشت معمولاً جوابگو نیست.

ساخت پُل عابر پیاده با معماری بومی رشت
اختصاصی کلانشهر: رضا حقی* یکی از مهم ترین عناصر زیرساخت های شهری پل های عابر پیاده است که با تسهیل عبور و مرور عابران پیاده و حفظ جان آنان و کاهش ترافیک، خدمت بزرگی به شهروندان می نماید.

این موضوع آنقدر دارای اهمیت است که بیست و هشتمین یادداشت برندسازی به آن اختصاص می یابد.

پل های عابر پیاده رشت در چند سال اخیر به وفور در صدر اخبار مدیریت شهری بودهT تا آنجا که بهانه ای برای استیضاح شهرداران مختلف شده است.

به نظر می رسد در رشت پُل ها بیشتر برای نصب تابلوهای تبلیغاتی بزرگ جانمایی شده اند تا اینکه دارای ویژگی های ماهوی خود باشند.

در بعضی از شهرهای دنیا روی طراحی این پل ها وسواس بیشتری به خرج می دهند تا جایی که می توانند این سازه های فلزی بی روح را به یک برند شهری تبدیل کنند. در این رابطه از طراحی پل های مدرن گرفته تا اجرای پل های عابر پیاده متحرک که در سطح رودخانه اجرا می شوند به گونه ای که این پل ها به تنهایی عامل جذب گردشگر تبدیل می شوند.

رشت با داشتن دو رودخانه که از وسط شهر عبور می کند این قابلیت خدادادی را دارد که بتواند بسیاری از پل های مدرن متحرک در آن جانمایی شود.

از دیگر ویژگی های شهر رشت داشتن معماری بومی منطقه است.

معماری که قابلیت استفاده از سقف شیروانی با مصالحی از جنس های مختلف سفال، کاه، لته چوبی و ورق های گالوانیزه و رنگی گرفته تا چوب که در ساخت و تزیین این پل ها می تواند استفاده کنند.

طراحی و معماری این پل ها می تواند الهام گرفته از ساختمان کلاه فرنگی باغ محتشم و یا خانه های قدیمی گیلان باشد.
undefined

طراحی و اجرای پل های عابر پیاده برگرفته از هویت و معماری بومی  می تواند پل های عابر پیاده رشت را به خاص ترین پل های عابر پیاده در دنیا تبدیل نماید.

طراحی این پل ها می تواند به گونه ای باشد که شهروندان علاوه بر اینکه پل را به عنوان محل عبور و مرور استفاده می کنند لحظاتی را در آن به دیدن کارهای هنری دیگر اختصاص دهند.

یک راهکار دیگر می تواند، ایجاد فضاهایی برای نشستن - با ایجاد بالکن هایی که به صورت پیشرفتگی در طول پل ها ایجاد می شود - برای سرو انواع نوشیدنی باشد.

برگزاری نمایشگاه عکس، کاریکاتور و نقاشی در دو طرف داخل پل ها می تواند چشمان و ذهن هر بیننده ای را برای لحظاتی مشغول خود نماید.

نصب آینه های محدب و مقعر جهت نشان دادن چهره و فیزک افراد به شکل های مختلف و کمیک جذابیت های این پل را دوچندان کند.

نورپردازی موضوعی و استفاده از اسلاید و ویدیو پروجکشن در سقف و کف پل ها عامل جذابیت دیگری است که تاکنون از آن غفلت شده است.

می توان برای این پل ها ده ها طرح دیگر جهت ترغیب شهروندان برای استفاده از این پل ها ارائه داد، کارهایی که صرفا به چند عنوان آن در بالا اشاره شد.
پل هوایی خودکشی
ولی متاسفانه در کشور ما به اجرای طرح های سلبی بیشتر تاکید می شود.
از فنس کشی گرفته تا نصب نرده وسط خیابان تا شهروندان را مجبور کنند از پل های عابر پیاده استفاده کنند! و از این امر غافلند اجبار کردن شهروندان حداقل در شهر ما معمولاً جوابگو نیست.

به جای اینکه هزینه زیادی برای اجرایی کردن طرح های تکراری و کلیشه ای در راستای اهداف سلبی انجام دهیم بیایید روی طرح هایی ایجایی کار کنیم تا هم حس مشارکت شهروندان را افزایش دهیم، هم به برندسازی شهر در راستای معرفی معماری بومی و هویت سازی قدم برداریم.

*طرح گرافیکی: بهرام توکلی

======

*کارگردان تاتر

رضا حقی یکی از پایه گذاران جشنواره های خوراک محور در ایران است و از سال ۹۴ با  برگزاری ۹دوره جشنواره جوکول، کدو، و تمشک و...در گیلان مشغول فعالیت بوده است.

پی نوشت: از این پس روزهای دوشنبه در سلسله یادداشت هایی به قلم این نویسنده پیشنهادات مطالعه شده ای جهت برندسازی رشت برای اطلاع شهروندان و مدیران شهری در کلانشهر منتشر می شود. (بیشتر بخوانید)

این امیدواری وجود دارد که مدیران مربوطه در شهرداری و شورای شهر رشت بویژه افرادی که عهده دار عناوین مرتبط با شهر خلاق غذا در رشت هستند، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت و کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر به این موارد توجه کرده و در صورت امکان برای اجرایی شدن پیشنهاداتی با هدف رضایت جمعی و زیست بهتر شهری اقدام عملی کنند.

خوانندگان کلانشهر هم می توانند در صورت تمایل نظرات خود را پیرامون مطالب منتشر شده یا پیشنهادهای تازه خود جهت برندسازی رشت را بیان کنند.به این امید که بتوان گام هایی جهت بهبود وضعیت رشت برداشت.