امروز برگزار شد؛

ایده هایی درباره جستارنویسی


۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۲۲:۲۸ | کد خبر: ۴۸۱۵ چاپ
ایده هایی درباره جستارنویسی

کلانشهر _ امیر سقا: در ادامه نشست‌های فرهنگی کتاب اردیبهشت، عصر امروز ۷ دیماه جلسه‌ای با محوریت انتشار مجموعه جستارروایی نشر اطراف، با حضور سه تن از مترجمان این نشر در کتاب‌فروشی اردیبهشت برگزار شد.
در ابتدای مراسم معین فرخی مترجم و جستار‌نویس با مقدمه‌ای در باب همین موضوع شروع به سخنرانی کرد.
معین فرخی در مورد شروع کار و ایده گفت: «از سال ۹۶ این مجموعه آغاز به کار کرد و ایده کلی آن معرفی نویسنده‌های جهان به ایرانی‌ها بود.»
وی در مورد این که جستار چیست ادامه داد: «تعریف جستارنویسی کاملا واضح نیست. جستار علاوه به این که از ادبیات است از همه رشته‌ها نیز کمک گرفته است.»
او افزود: «مهم‌تر از این که جستار چیست باید به موضوع این که چگونه جستار گونه فکر کنیم بپردازیم و به طور کلی می‌توان گفت جستار همان انتقال تجربه‌ها از حالت شخصی و ورود آن به جامعه است.»
پس از او خاطره کردکریمی مترجم یکی از این کتاب‌ها با توضیح کتاب ترجمه شده خودش و خواندن بخش‌هایی از آن جلسه را ادامه داد‌.
در آخر نیز کیوان سررشته بازیگر، کارگردان و مترجم در مورد جستار و جستار‌نویسی عنوان کرد: «جستار یک فرم است و فرم آن تحت تاثیر نویسنده است. در همین حال که رمان و داستان کوتاه قالب‌هایی دارند اما چیزی که جستار را از آن‌ها متمایز می‌کند همین نداشتن قالب و تعریف‌ معین است.»
وی در انتها با خواندن یک جستار از کتاب ترجمه شده خودش به این جلسه خاتمه داد.