ایجاد نمایندگی خانه سینما در رشت در آینده نزدیک

کلانشهر : به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت، شورای شهر رشت در هشتمین روز از ماه دی شاهد حضور هنرمند و کارگردان مطرح کشور همایون اسعدیان بود.

رییس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به ارزش والای هنرمندان افزود: تاثیر به سزایی که هنرمندان به توسط هنر خود بر جامعه می گذارند ستودنی است. اعتقاد دارم هنرمندان و ورزشکاران از مظلوم ترین اقشار جامعه هستند. شورای شهر تمام تلاش خود را برای کمک به اعتلای هنر خواهد نمود.

اسماعیل حاجی پور در خصوص در اختیار قراردادن مکانی جهت ایجاد نمایندگی خانه سینما در شهر رشت خواستار ارایه لایحه آن به شورا شد و بیان نمود: حتی اگر این لایحه در شورا رای نیاورد خود به همراه دوستداران هنر گیلان مکانی را به همین جهت تهیه و در اختیار خانه سینما قرار خواهد داد.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی در جامعه بیان نمود: در شرابطی قرار داریم که برخی از کارگران در شهرداری چند ماه حقوق نگرفتند و این تبدیل به یکی از دغدغه های مهم اعضای شورا شده است.

رضارسولی عضو شورای شهر رشت با اشاره به اهمیت و تاثیر هنرمندان بر روی اجتماع تصریح نمود: یکی از مهمترین اتفاقات تاثیر کار حرفه ای بر روی اجتماع است و این کار حرفه ای همان چیزی است که در بخش اجتماعی تاثیر به سزایی دارد.

وی هنرمندان رشتی را گوهرهای شهر رشت دانست و افزود: شهر رشت شهر اولین هاست و در فرهنگ نیز شهر رشت شهر اولین ها می باشد و در همین راستا ایجاد اولین نمایندگی خانه سینما در شهر رشت بسیار ارزشمند است.

همایون اسعدیان رییس هیات مدیره خانه سینما با اشاره به تلاش های خانه سینما در سالهای گذشته برای توسعه و تعالی هنر تصریح نمود: خانه سینما با تلاش های فراوان توانست تعداد اصناف خود را به جهت در بر گرفتن و حمایت از تعداد بیشتری از اقشار هنرمند از ۱۹ صنف به ۲۳ صنف افزایش داد. خانه سینما پس از وزارت ارشا به عنوان یک نهاد مردمی در حوزه سینما فعایت می کند.

وی یکی از اهداف مهم ایجاد نمایندگی خانه سینما در شهرهای مختلف را تمرکز زدایی و دسترسی همه هنردوستان به امکانات دانست و افزود: با ایجاد نمایندگی خانه سینما در شهر رشت هنرمندانی که در این شهر به شکل حرفه ای کار می کنند می توانند از امکاناتی مانند نمایش، سمینار، دوره های آموزشی با حضور اساتید برجسته و سرشناس برخوردار شوند.

رییس هیات مدیره خانه سینما با اشاره به اینکه در هر وقت به شهر رشت آمده موجب آرامش و حال خوب در وی شده است افزود: چند شهر را برای ایجاد نمایندگی خانه سینما در اولویت قرار دادیم اما شهر رشت را به دلیل سابقه فرهنگی و وجود فرهیختگان در حوزه فرهنگی و شهر اولین ها بودن به عنوان اولین شهر برای این امر انتخاب نمودیم. و امیدوارم این اولین مرکز بتواند حال بخشی از جوانان را خوب نماید.

نایب رییس شورای شهر رشت با انتقاد از نقش‌هایی که برای گیلانیان در برخی از آثار سینمایی و سریال در نظر گرفته شده ادامه داد: اتفاقاتی که برخی از هنرمندان از قبل از انقلاب با لهجه گیلکی در سینما رقم زدند و ادامه آن در بعد از انقلاب به شکلی دیگر موجب ناراحتی و نگرانی مردم گیلان است.

فرهام زاهد ابراز امیدواری نمود خانه سینما در شهر رشت موجب احقاق حق گیلانیان در سینما شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به آشنایی خود با مباحث فیلم به دلیل سابقه فعالیت در صداوسیما تصریح نمود: برای من که خاک صحنه را خورده ام واقعا تاسف برانگیز است که در این مدت تصاویر برخی از هنرمندان را در خانه سالمندان می بینم. در شرایطی که دشمنان با شبیخون فرهنگی برای فرهنگ کشور برنامه ریزی کرده اند ارزش نهادن به هنر و هنرمندان می تواند راهی برای مبارزه با این سبک تهاجم باشد.

فاطمه شیرزاد با اشاره به لزوم حمایت از همه نهاد های فعال در بخش هنر بیان نمود: باید از ایجاد نمایندگی خانه سینما در رشت حمایت شود. اما در کنار حمایت از این نهاد باید از نهادهای دیگر مانند کانون سینما گران جوان و آموزشگاه هایی که تا به امروز بسیار فعال و در رشد علاقه مندان به هنر تلاش نمودند نیز حمایت شوند. باید از موازی کاری این نهادها جلوگیری شود. و در صورت موافقت با ایجاد نمایندگی خانه سینما در رشت باید از افراد بومی برای مدیریت آن استفاده شود.

وی در پایان خواستار عذرخواهی رییس صداوسیما به دلیل توهین های سریال وارش به مردم گیلان شد. 

احمدرمضانپور نرگسی با اشاره به علاقه مندی وافر خود به هنرمندان تصریح نمود: ایجاد اولین نمایندگی خانه سینما در شهر رشت که خود شهر اولین ها است اتفاق خوبی برای شهر می باشد. طبق قانون شورای شهر همانطور که برای استعدادیابی در ورزش در محلات فعالیت می کند در بخش هنر نیز باید این حمایت وجود داشته باشد تا جوانان علاقه مند به این عرصه بتوانند از حمایت های این نهاد برخوردار شوند.
وی با نام بردن از هنرمندان مطرح گیلانی در عرصه سینما که یا تبار گیلانی دارند و یا در گیلان رشد نمودند ادامه داد: شهر رشت همیشه به لحاظ وجود افراد فرهیخته در کشور و حتی جهان شناخته شده است. در علم ادیان، آیت الله بهجت، در علم ابدان، پرفسور سمیعی، در علم ریاضی پرفسور رضا و در بحث مبارزین نیز میرزاکوچک خان جنگلی فردی است که با کمک یاران خود تهران را فتح نمود.

شهردار کلانشهر رشت سینما را یکی از پازل های مهم فرهنگی دانست و افزود : از آنجایی که شهر رشت در بخش فرهنگ در کشور جز اولین ها می باشد، بخش به سزایی از هنرمندان گیلان در کشور برجسته هستند.
ناصر حاج محمدی با اشاره به لزوم حمایت از فعالیت های فرهنگی بیان نمود: خانه سینما افراد مشتاق را در کنارهم جمع می کند و پایگاهی قابل دسترس برای علاقه مندان به هنر شهر رشت خواهد بود.

وی در پایان بیان نمود اگر شورای شهر با لایحه در اختیار قراردادن یک مکان به خانه سینما موافقت نماید، مکانی مناسب و در خور شان را در اختیار این صنف قرار خواهیم داد.