جلسه شورای شهر با محوریت روز رشت برگزار شد

طرح چند مصوبه و اخراج دوباره خبرنگاران از صحن!


۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۲۲:۰۹ | کد خبر: ۴۸۷۹ چاپ
طرح چند مصوبه و اخراج دوباره خبرنگاران از صحن!

کلانشهر: جلسه شورای اسلامی شهر رشت امروز 11 دیماه در صحن جلسات این شورا برگزار شد.

ابتدای این مراسم با سخنرانی فاطمه شیرزاد، رییس کمیسیون فرهنگی آغاز شد. او در ابتدای سخنانش با قرائت وصیت‌نامه یکی از شهدا جلسه را به صورت رسمی آغاز کرد.

این مراسم با تاخیر برخی از اعضا همراه بود و بعضی از اعضای آن نظیر بهراد ذاکری و امیرحسین علوی با تاخیر به جلسه آمدند. از نکات قابل توجه سخنان شیرزاد اشاره او به برخی از رسانه‌های نزدیک به شورا بود. او پیش از آغاز رسمی مراسم از رسانه‌هایی یاد کرد که اگرچه نزدیک به شورای شهراند و از طرف شورا به منظور حمایت رسانه‌ای حمایت مالی می‌شوند، اما در عمل ضد اقدامات شورای شهر رشت عمل می‌کنند. او همچنین عنوان کرد: به زودی اسناد مالی را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد.  

پس از او اسماعیل حاجی‌‍پور رییس شورا ضمن تبریک روز پرستار و روز رشت گفت: رشت یکی از بزرگترین شهرهای فرهنگی کشور است. او افزود: این شهر ریشه ما و همه چیز ما است. در ادامه اسماعیل حاجی‌پور از اعضای شورا خواست تا هرچه سریع‌تر جلسه را ختم کنند و برای حضور در پیاده‌راه فرهنگی شهرداری که برنامه‌های متعددی برای روز رشت در آن تدارک دیده شده بود آماده شوند.

در ادامه شیرزاد با اشاره به برخی از اقدامات کمیسیون فرهنگی گفت: ما در مدت اخیر از دو المان شهری رونمایی کردیم، یک نشست پژوهشی با عنوان «رشت‌پژوهی» را در پژوهشکده گیلانشناسی برگزار کردیم، در مدارس طرحی با عنوان زنگ رشت را اجرا کردیم و طبق تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش امضا کرده‌ایم قرار است در زمینه آموزشی نیز فعال‌تر از قبل ظاهر شویم. او ادامه داد: از دیگر اقدامات ما نصب بالن تبریک روز رشت در پیاده‌راه شهرداری و استقرار اتوبوس‌های سلامت در سطح شهر بوده است.  

مناظره غیرمستقیم حاجی‌پور و شیرزاد این بار نوبت را به حاجی‌پور داد تا بخشی از اقدامات کمیسیون فرهنگی را نقد کند. حاجی‌پور در نقدهای با تاکید بر پاسداشت مفاخر گیلان و لزوم توجه کمیسیون فرهنگی به این امر گفت: چقدر بهتر است که ما بیشتر قدر مفاخرمان را بدانیم و تا زنده هستند آن‌ها را قدر بدانیم. او در تکمیل سخنان خود با اشاره به مرگ روح‌الله قهرمانی، استاندار اسبق گیلان گفت: متاسفانه ما یادمان نرفته است که برخی از جریان‌ها در زمان حیات آقای قهرمانی چه هجمه‌هایی علیه ایشان مطرح کردند اما زمانی که ایشان فوت شدند همان افراد در صف اول تشییع ایشان بودند.

پس از اتمام مناظره حاجی‌پور و شیرزاد فرهام زاهد از مجموعه مصوبه‌های شهری خود رونمایی کرد اما تصویب آن‌ها به جلسات بعدی موکول شد. در مصوبه‌های پیشنهادی فرهام زاهد طرح‌هایی همچون اتوبوس رشت که تمرکزش بر روی درج عکس مفاخر بر روی اتوبوس‌های شهری بود، طرح کاشی ماندگار که بر روی شناسایی خانه مفاخر شهر تمرکز داشت و طرح میرزا و یارانش که پروژه حک نام یاران میرزا کوچک خان جنگلی بر روی مجسمه این مبارز گیلانی به چشم می‌خورد.

پس از زاهد، محمدحسین عاقل‌منش عضو کمیسیون فرهنگی رشت گفت: ما باید در جهتی پیش برویم که شناسایی مفاخر برجسته شهر و استان علمی‌تر و تخصصی‌تر پیگیری شود و چه بهتر که این پروژه در محلی مانند پژوهشکده گیلانشناسی دنبال شود.

پس از عاقل‌منش، بهراد ذاکری با تبریک روز رشت و اظهار امیدواری که روزی رشت به جایگاه واقعی خودش برسد، طرحی دوفوریتی را مطرح کرد. بر اساس این مصوبه شهرداری رشت مکلف است که ظرف مدت پانزده روز بعد از تصویب نظارت‌هایی را در حوزه عملکرد دارندگان پروانه اشتغال به کار اعمال کند. بنا به اظهار ذاکری جزئیات این مصوبه در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

احمد رمضانپور نیز در ادامه به لزوم احیای چند طرح بازآفرینی اشاره کرد که در آینده باید در دستور کار شورا قرار بگیرند.

 

جدال همیشگی شورا و رسانه‌ها

چندی پیش خبری در برخی از منابع غیر رسمی انتشار پیدا کرد که در آن مجموعه شورای شهر از ورود برخی از رسانه‌ها به صحن شورا جلوگیری کرده است. کلانشهر صحت یا عدم صحت این خبر را تایید نمی‌کند.

همه روزنامه‌نگاران می‌دانند که ماهیت کار خبری به جهت مخابره و شفاف‌سازی وقایع است و روزنامه‌نگار و عکاس باید همیشه در جهت این هدف حرکت کنند. می‌دانیم که از چند دهه پیش کار خبری در ایران دچار دگرگونی‌هایی شده و دیگر به سادگی نمی‌توان تفاوت یک رسانه‌ خبری را از یک رسانه تبلیغی به درستی تشخیص داد. بی شک از دامان چنین وضعیتی بسیاری از مفاهیم حرفه‌ای روزنامه‌نگاری به حاشیه رفت و مفاهیم کم‌ارزش دیگری مورد توجه قرار گرفت.

در همین راستا امروز عکاس کلانشهر در حاشیه تهیه گزارش از جلسه شورای اسلامی شهر رشت از این جلسه اخراج شد و پس از پیگیری مدیریت این مجموعه جواب مناسبی از سوی روابط عمومی شورای شهر به این مجموعه داده نشد. همه روزنامه‌نگاران می‌دانند که در فتوژورنالیسم صنعتی به نام «پاپاراتزی» یا «عکاسی افشاگرانه» وجود دارد که بر اساس آن شخصیت‌های شناخته شده هیچوقت از شکار شدن توسط دوربین عکاسان خبری در امان نیستند و بر اساس این اصل سیاستمداران و افراد شاخص هستند که باید با کنترل کنش‌هایشان سوژه عکاسان خبری نشوند. این موضوع اگرچه شاید تماما مورد بحث ما نباشد اما بسیار به روایت مورد اشاره ما نزدیک باشد. بی‌شک استفاده از تلفن همراه در صحن یکی از نهادهای شهری که برای مدیریت شهر فعالیت می‌کند در هیچ جا امر پذیرفته شده‌ای نیست.

بر اساس روایت عکاس و خبرنگار کلانشهر، وقتی امروز عکاس این پایگاه خبری سعی داشت تا علاوه بر پوشش کلیت مراسم، بر حاشیه‌های این جلسه نیز تاکید کند از طرف روابط عمومی این شورا و برخی از افراد نزدیک به اعضای شورا از صحن جلسه اخراج شد. طبق گفته عکاس این مجموعه او سعی داشته تا در زمان طرح مصوبه‌ها و سخنرانی اعضای شورا، استفاده از تلفن همراه توسط برخی از آن‌ها را به تصویر بکشد اما با برخورد تند روابط عمومی این مجموعه و تهدید او به جهت حذف عکس‌ها روبه‌رو شده است.

این نوع از عکاسی در همه جای جهان مورد توجه فتوژورنالیست‌ها است و حتی آژانس‌های عکس داخلی نیز به صورت هفتگی با تاکید بر حواشی جلسات هیات دولت گزارش‌های خبری‌شان را منتشر می‌کنند که بعضا در آن‌ها تمرکز بر روی حرکات، منش و واکنش اعضای دولت است. این درحالی است که برخی از افراد مشغول در شورا ادعا کرده‌اند که هیچکس حق حضور در جلسات خبری را ندارد و خبرنگاران فقط می‌توانند به صورت مستمع حضور داشته باشند. بنا به روایت سردبیر کلانشهر وقتی سردبیر این پایگاه خبری از آن‌ها درخواست کرده است به قانون استناد کنند، اظهار کرده‌اند که قانون را ما تعیین می‌کنیم و تیم خبری به صورت قانونی نمی‌تواند در جلسات حضور داشته باشد.

بهتر است هیات رییسه شورای شهر رشت، لزوم رفتار حرفه‌ای روابط عمومی و اعضا با رسانه‌ها را تبیین کند تا هیچکس وظیفه‌اش را وارونه ارائه نکند. بی شک در بستر چنین تبیینی نه از بحث مورد اشاره فاطمه شیرزاد خبری خواهد بود و نه از برخوردهای قهری و نامناسب با خبرنگاران و عکاسان.