شرط بازگشت آرامش به بازار ارز


۱۳۹۸/۱۰/۱۹ - ۱۵:۳۶ | کد خبر: ۴۹۹۹ چاپ
شرط بازگشت آرامش به بازار ارز

کلانشهر: یک کارشناس مسائل ارزی درباره تغییرات نرخ ارز در پی ترور سردار سلیمانی در عراق و بروز ناآرامی‌ در منطقه، از تأثیر همیشگی حوادث سیاسی و نظامی بر تحولات بازار ارز گفته اگر قیمت ارز، واقعی و بر اساس اصول اقتصادی باشد، بعد از این تلاطم‌ها، آرامش به بازار ارز باز خواهد گشت.

در نخستین روز هفته، دلار در بازار تهران در بیشترین نرخ به ۱۳هزار و ۶۸۰ تومان رسید. بازار در روز یکشنبه نیز با نرخ ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بسته شد. نرخ آخرین معامله در روز سه‌شنبه ۱۳هزار و  ۹۵۰ تومان بود. در روز چهارشنبه نیز تا لحظه تنظیم این گزارش دلار با نرخ ۱۴ هزار و ۱۱۰ تومان در بازار تهران معامله می‌شود.

این در حالی است که  نرخ دلار در هفته گذشته در قیمت‌های زیر ۱۳ هزار تومان، در حال نوسان بود.

علی اصغر سمیعی زفرقندی، رئیس هیئت مؤسس کانون صرافان و تحلیلگر بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرناپلاس درباره افزایش قیمت ارز در بازار تهران بعد از انتشار خبر حمله تروریستی آمریکا به نظامیان ایرانی در عراق گفت: وقتی قیمت‌ها واقعی و واحد باشند، هیچ توفانی نمی‌تواند قطار اقتصاد را از ریل خارج کند، اما در شرایطی که قیمت‌ها غیر واقعی هستند، با وزیدن کوچک‌ترین نسیمی، قطار اقتصاد از ریل خارج می‌شود و ناچار می‌شویم با صرف انرژی بیشتری دوباره قطار را به ریل اصلی بازگردانیم.

آرامش به بازار ارز باز می‌گردد؟

وی ادامه داد: با اینکه این شیوه مداخله در بازار در مواردی توانسته برای سال‌های متمادی فنر قیمت را فشرده نگه دارد، اما تأثیر حوادث سیاسی، نظامی، شروع جنگ یا انجام صلح، تشنج در سیاست خارجی یا تشنج‌زدایی و سایر روابط خارجی همواره روی قیمت ارز هم منعکس می‌شود. در حالی که اگر قیمت ارز واقعی و بر اساس اصول اقتصادی باشد، با وزیدن یک نسیم دچار تلاطم نخواهد شد و این وظیفه بانک‌های مرکزی است تا با جلوگیری از تلاطم‌های بی‌جا، به ایجاد ثبات در بازار کمک کنند.

این کارشناس مسائل ارزی افزود: بدترین اشتباهی که عموم دولت‌ها در مورد نرخ ارز مرتکب شده‌اند، از یک طرف پایین نگه داشتن نرخ ارز با تزریق و فشرده کردن فنر قیمت‌ها و از طرف دیگر، سیاست چند نرخی بودن ارز بوده است.

خطر تثبیت قیمت‌ها

سمیعی درباره روند آتی قیمت‌ها در بازار ارز گفت: اگر نرخ ارز واقعی نباشد و به‌طور مصنوعی پایین نگه داشته شود، با وقوع هر حادثه‌ای احتمال شکستن سد و افزایش قیمت وجود خواهد داشت. اگر نرخ ارز با توجه به پارامترهای اقتصادی تعیین شود، در هر زمانی، عددی خواهد بود و تغییرات آن هم بر اساس همان معیارهای اقتصادی به‌طور طبیعی انجام می‌شود.

وی افزود: اگر به هر دلیلی سیاست‌های دولت‌ها ایجاب کند، بانک‌های مرکزی با در دست داشتن ابزارهای خود می‌توانند تغییراتی در نرخ ها ایجاد کنند و نرخ‌ها را به‌طور مصنوعی بالاتر یا پایین‌تر از نرخ واقعی عملیاتی تنظیم کنند که البته چنین مداخلاتی از دیدگاه اقتصادی پذیرفته نیست.

رئیس هیئت مؤسس کانون صرافان درباره آثار منفی دستکاری قیمت‌ها در بازار ارز گفت: نرخ‌های دستکاری شده و نوسانات ارز در ۴۰ سال اخیر، گروه‌های زیادی را متضرر کرده و در مقابل، پول‌های بادآورده را برای گروه‌هایی که از رانت‌های ارتباطی و اطلاعاتی برخوردار بودند، همراه آورده است. اگر نرخ ارز با توجه به نرخ تورم و بهره در کشور ما و کشورهای حوزه دلار به طور منظم تعدیل می‌شد و با شیب ملایمی تغییر می‌کرد، این صدمات به اقتصاد کشور وارد نمی‌شد.

به محض بازگشت آرامش، قیمت‌ها به سطح واقعی خود بازمی‌گردند

سمیعی درباره بازگشت آرامش به بازار ارز گفت: حساب دو دو تای دنیای اقتصاد با دنیای سیاست متفاوت است. امور اقتصادی قدری به ریاضیات شباهت دارد، مگر زمانی که قدرتی تصمیم بگیرد که جواب، عدد دیگری باشد. با این حال، نباید فراموش کرد همین که آن قدرت نباشد یا تصمیم به عدم دخالت بگیرد، بلافاصله دوباره جواب همان عدد چهار خواهد شد. گاهی ممکن است هیچ قدرتی در تغییر جواب دخالت نکند، ولی جو جامعه، افکار عمومی و موج تبلیغاتی به‌گونه‌ای عمل کند که باورهای عمومی جواب را عدد دیگری بینگارد، ولی باز به‌محض اینکه آرامش به جامعه برگردد، جواب صحیح که همان عدد چهار است، خودش را نشان خواهد داد.