احمد قنبریان، سخنگوی هیات نظارت در انتخابات گیلان:

نتایج احراز صلاحیت داوطلبان فردا اعلام می شود


۱۳۹۸/۱۰/۲۰ - ۲۱:۰۲ | کد خبر: ۵۰۱۰ چاپ
نتایج احراز صلاحیت داوطلبان فردا اعلام می شود

کلانشهر: به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد قنبریان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق جدول زمانبندی انتخابات، هیئت‌های نظارت استانی با کسب نظر از هیئت مرکزی باید تا 21 دی یعنی تا فردا نظرات خود را در مورد بررسی صلاحیت کاندیداها و نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به فرمانداری‌ها اعلام کنند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گیلان با بیان اینکه بررسی صلاحیت‌ها توسط هیئت‌های نظارت استان در حال انجام است عنوان کرد: پس از اعلام نظر هیئت‌های نظارت، فرمانداری‌های سراسر استان گیلان نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را 22 دی به اطلاع آنان می‌رسانند.

قنبریان با تأکید بر اینکه پس از اعلام نظر هیئت‌های نظارت استان مراحل بعدی بررسی صلاحیت‌ها به تناوب آغاز می‌شود خاطرنشان کرد: کسانی که عدم احراز یا رد صلاحیت آنان اعلام می‌شود به مدت پنج روز یعنی از تاریخ 22 دی تا 27 دی فرصت دارند که اعتراضات و شکایت‌های خود را به شورای نگهبان جهت بررسی مجدد ارسال کنند.

قائم مقام هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گیلان از امکان اعلام اعتراض و شکایت داوطلبان رد یا عدم احراز صلاحیت شده در داخل استان خبر داد و گفت: اگر تردد برای این دسته از افراد برای رفتن به تهران سخت باشد می‌توانند از طریق دفاتر هیئت‌های نظارت مستقر در استانداری گیلان اعتراض خود را اعلام کنند.

وی به موضوع حق انتخاب شدن در تمام نظام‌های سیاسی و کشورها اشاره کرد و با بیان اینکه این دسته از حقوق افراد دارای یکسری شرایط و ضوابط خاصی است تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز برای افرادی که قصد ورود به صحنه انتخابات را دارند شرایطی وضع شده که آن شرایط در فرآیند بررسی باید احراز شود.

قائم مقام هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان گیلان بررسی، احراز و اثبات شرایط جهت ورود کاندیداها به میدان انتخابات را مورد تأکید قرار داد و گفت: در بررسی صلاحیت افراد، ممکن است حالت‌های مختلفی رخ دهد که البته هر کدام از این حالات دارای معانی و تعاریف جداگانه‌ای است.

قنبریان اثبات، رد صلاحیت و عدم احراز را از جمله حالت‌های سه‌گانه‌ای که بعد از فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات به وجود می‌آید ذکر کرد و اظهار داشت: در حالت نخست صلاحیت نامزد، اثبات شده که به معنی تأیید او است و در حالت دوم نه‌تنها شرایط کاندیدا اثبات نمی‌شود؛ بلکه عدم آن نیز برای هیئت‌های بررسی، محرز می‌شود.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گیلان عدم احراز صلاحیت کاندیداها را مورد بحث و بررسی قرار داد و در تشریح این حالت عنوان کرد: وقتی از عدم احراز صحبت می‌شود به این معنی است که نه آنقدر دلیل برای رد کاندیدا مربوطه وجود دارد و نه آنقدر ادله برای اثبات صلاحیت وی در اختیار است.

وی دور بودن برخی کاندیداها از محل حوزه انتخابیه و یا عدم سکونتشان در آن محدوده را یکی از دلایل ایجاد حالت عدم احراز صلاحیت دانست و خاطرنشان کرد: مردم و انتخاب کنندگان برای انتخاب فرد اصلح باید در درجه نخست معیارهایی که در ذهن خود دارند را بررسی کرده و سپس کاندیداها را بر اساس آن مورد سنجش قرار دهند.

قنبریان اعلام رسمی دلایل عدم احراز یا رد صلاحیت داوطلبان به مردم را خلاف موازین عرفی و شرعی خواند و گفت: البته خلاء‌هایی در قانون انتخابات وجود دارد که نیازمند بررسی، بازنگری و اصلاحات است زیرا گاهی اوقات برخی افراد و کاندیداهایی رد صلاحیت شده مدعی می‌شوند و معتقدند که بدون دلیل رد شده‌اند.