احتمال دادم ممکن است سقوط هواپیما عادی نباشد / تلاش کردم تحقیقات درباره سقوط کوتاه شود

کلانشهر : حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در همایش تجلیل از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی گفت: قبل از آنکه راجع به این اجتماع شکوهمند و تشکر از کشاورزان عزیز سخن بگویم لازم می‌دانم غم این ایام را به ملت ایران تسلیت بگویم. غم از دست دادن سرداری شجاع و فداکار در میدان امنیت کشور و منطقه غم از دست دادن عزیزانی در تشییع پیکر این سردار و در این ایام غم بسیار بزرگ و سهمگین سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که ۱۷۶ نفر در این حادثه فاجعه آمیز جان خود را از دست دادند.

وی افزود: من از لحظه‌ای که احتمال دادم ممکن است سقوط هواپیما طبیعی و عادی نباشد تلاش فراوانی کردم که دوران بررسی و تحقیق کوتاه شود و به دقت بدانیم که این هواپیما چگونه سقوط کرده است. همکاری‌های خوبی از طرف نیروهای مسلح که تنها مسیر ما برای یافتن حقیقت در این بخش بودند، انجام گرفت و بلافاصله بعد از آنکه برای من مشخص شد یک خطای بسیار دردناک و نابخشودنی انجام گرفته به مسئولان امر اعلام کردم که بلافاصله به مردم اطلاع دهند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این حادثه، حادثه بسیار تلخی بود. تحملش برای مردم بسیار سنگین است حتی اگر به خاطر نقص فنی هم این هواپیما سقوط کرده بود، باز هم غمبار بود اما بعد از اینکه مشخص شد خطای انسانی منجر به حادثه شده، غم مردم را چندین برابر کرد.

وی ادامه داد: از همین جا به خانواده‌های جان‌باختگان در ایران و سایر کشورها همانطور که با رهبرانشان تلفنی حرف زدم قول می‌دهم دولت با همه توان و امکاناتش پیگیر این مساله باشد، چراکه موضوع بسیار مهمی است.

روحانی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه باید دادگاهی ویژه با قاضی عالی رتبه و ده‌ها کارشناس تشکیل دهد. چراکه این پرونده عادی نیست همه دنیا به این دادگاه ما نگاه خواهند کرد، به همه عزیزان دولت توصیه می‌کنم در کنار این خانواده‌های عزیز باشند مشکل و مسائل آنها را پیگیری کنند و از مردم ایران  می‌خواهم در کنار این عزیزان همدردی ارزشمندی را انجام دهند. وزیر راه، مسئولان دولتی استاندارها و همه در کنار این خانواده‌ها قرار گیرند.

وی گفت: به عنوان یک پدر احساس می‌کنم غم از دست دادن جوان نخبه تحصیلکرده سطح بالا که سرمایه کشور و مردم بوده تا چه حد سخت و مشکل است. اینکه نیروهای مسلح ما با صراحت لهجه خطای خود را اعلام و از مردم عذرخواهی کردند گام اول خوبی بوده که در این راستا برداشته شده و گام‌های بعدی هم باید برداشته شود به دلیل آشنایی کمی که با پدافند دارم در این داستان فقط یک فرد نمی‌تواند مقصر باشد فقط کسی که شاسی را فشار داده مقصر نیست دیگرانی هم هستند و من می‌خواهم این مساله با صداقت برای مردم بیان شود.

رییس جمهور گفت: مرم ما می‌دانند این حادثه از روی اشتباه و سهو بود اما چه کسانی دخیل بودند و چه شرایطی پیش آمد که این حادثه رخ داد. درست است که در این ایام ریشه همه غم‌ها به آمریکا بر می‌گردد و آمریکا بود که جو را ملتهب و غیرعادی کرد و آمریکا بود که ما را تهدید کرد، آمریکا بود که عزیز ما را از ما گرفت، اما این دلیل نمی‌شود که در این حادثه به تمام ریشه‌های مساله نپردازیم.

وی افزود: سوال مردم این است که آیا زمان روشن شدن حادثه تا اعلام آن طولانی بود یا فقط چند ساعت طول کشید؟ مسئولان باید تمام پروسه را توضیح دهند. از روز چهارشنبه تا جمعه که جلسه اضطراری در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد، تماما توضیح داده شود. مردم ما در این غم سهیم هستند اما می‌خواهند بفهمند آیا مسئولان طبق قاعده در چارچوب اصول اخلاقی درست رفتار کرده‌اند یا خیر.

روحانی تاکید کرد:‌ من به عنوان نماینده مردم و رئیس‌جمهور حادثه را دنبال می‌کنم در مراحل بعدی به هر نتیجه‌ای برسیم به مردم خبر می‌دهیم.

وی اظهار داشت: حادثه کوچک نیست بحث امنیت فضای ایران است. بحث ۱۷۶ نفر نیست امنیت فضای ایران برای ملت ایران و دنیا اهمیت دارد. برای مردم مهم است هر کسی در هر حد مقصر بود، معرفی شود و هر کسی باید مجازات شود به مجازات برسد.

رییس جمهور ادامه داد: دولت خود را در قبال مردم و اتباع کشورهای دیگر مسئول می‌داند و به همه وظایف حقوقی و قانونی خود عمل می‌کند. مهم‌تر اینکه مردم مطمئن شوند این حادثه تکرار نمی‌شود، مهم‌ترین مساله برای مردم و افکار عمومی جهان و هوانوردی، امنیت آسمان ایران و اینکه این حادثه تکرار نمی‌شود، است.

وی با بیان اینکه ما نیاز به بازنگری در آیین‌نامه مقررات و شیوه‌نامه‌ها داریم، گفت: همه مسئولیت داریم تمام مقررات را بازنگری کنیم که چرا و کدام ضعف مقررات و کدام ضعف اجرا بود که این حادثه غم‌انگیز اتفاق افتاد که در تاریخ کشور بی نظیر بود.

روحانی یادآور شد: هیچ وقت اتفاق نیفتاده بود که مسئول پدافند نسبت به هواپیمای مسافربری در پایتخت و کنار فرودگاه بین المللی چنین خطایی مرتکب شود.

وی بیان کرد: بنده ضمن همدردی با خانواده‌ها اعلام می‌کنم ما به این مسیر تا کشف جوانب امر و مجازات کسانی که دخیل بودند ادامه می‌دهیم و به مردم اطمینان می‌دهیم که چنین حادثه‌ای تکرار نمی‌شود.

رییس‌جمهور در سخنان خود گفت: در  بخش دوم می‌‌خواهم غم این روزها را با دنیای کشاورزی ارتباط بدهم، دنیای کشاورزی دنیای روزهای سخت و رنج و زحمت است، زمستان سرد است اما پشت سر آن بهار می‌آید و محصول به دست خواهد آمد، خداوند می‌فرماید:«اِنّ مَعَ العُسْرِ یسْراً» و یکی از نمونه‌های این آیه دنیای کشاورزی است.

وی سخنان خود را با اشاره به مراحلی کار و فعالیت یک کشاورز از مرحله آماده‌سازی تا برداشت محصول، این‌گونه ادامه داد: کشاورزی که زمین را آماده می‌کند، بذر می‌افشاند و از زمین مراقب می‌کند تا روزی که به محصول برسد، دنیای زیبایی را تجربه می‌کند البته این تنها در زراعت نیست، بلکه باغداری و دامداری و آبزی‌پروری هم دنیای قشنگ و زیبایی دارد. نکته مهم دیگر رابطه میان کشاورز و محصول است، کشاورز محصول نمی‌کارد تنها برای اینکه آن را بفروشد، بلکه روز به روز با این محصول زندگی می‌کند و در تمام مراحل رشد از آن مراقبت می‌کند و رابطه میان کشاورز و محصول یک رابطه عاطفی است. آن‌ها که کشاورز هستند یا کشاورزی را تجربه کرده‌اند این حرف من را تصدیق می‌کنند.

روحانی مشکلات اقتصادی موجود در جامعه را نتیجه‌ بدخواهی و خصومت‌ورزی دشمنان دانست و تصریح کرد: اگرچه بدخواهان تلاش می‌کنند به مردم ما فشار آورده و شرایط را سخت کنند اما تلاش کشاورزان ما کمک می‌کند تا از شدت مشکلات کاسته شود، اینکه در نانوایی‌ها نان به سادگی در دسترس است یا سبزیجات و میوه‌ها به وفور عرضه می‌شود حاصل این تلاش‌ها برای کاستن شدت مشکلات است. اگرچه قیمت کمی گران است و مردم در فشار هستند اما محصولات وجود دارد و کشور از این حیث دچار مشکل مواجه نیست.

رییس جمهور در ادامه ابراز داشت: درخصوص گندم ما روزی مجبور بودیم میلیون‌ها تن گندم وارد کنیم،‌ اما امروز سال‌هاست که به خودکفایی رسیده‌ایم و سال آینده هم ان‌شاءالله در خودکفایی خواهیم بود، یا در خصوص برنج مقدار زیادی محصول با کیفیت بسیار بالا تولید شده است. در تولید شکر و حتی در روغن اگرچه عقب هستیم اما نسبت به گذشته تلاش‌های خوبی صورت گرفته که این‌ها همه حاصل تلاش‌های کشاورزان عزیز است.

وی همچنین با تقدیر از حجتی وزیر پیشین جهادکشاورزی، خاطرنشان کرد: در کنار تلاش کشاورزان عزیز ما، مدیریت بخش کشاورزی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است، من از آقای حجتی و آقای کشاورز سپاسگزاری می‌کنم که تلاش‌های فراوانی در این راستا به عمل آوردند.

روحانی به اولویت‌بندی برنامه‌های دولت در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: تلاش ما در دولت یازدهم و یازدهم این نبود که نیاز مردم را تامین کنیم و به سمت خودکفایی حرکت کنیم، بلکه ما کار بزرگتری انجام دادیم و آن تجهیز زمین‌های کشاورزی بود. اینکه امروز در خوزستان ۹۶۰ هزار تن شلتوک و ۵۰۰ هزار تن برنج سفید به دست آمده است، در کنار نزول برکات الهی و بارش باران ایجاد تاسیسات و تجهیزات نیز در بهبود فرآیند کشاورزی بسیار اثرگذار بود.

رئیس جمهور با اشاره به کشت برنج در استان خوزستان گفت: تنها امسال ۵۰۰۰ میلیارد تومان ارزش برنج برداشت شده از این استان بوده است. یعنی کل پولی که در این مورد خرج کردیم از خوزستان کسب کردیم.

وی ادامه داد: ما تا امروز ۳۷ سد در دولت یازدهم و دوازدهم افتتاح کردیم. کانال‌کشی، زه‌کشی، تجهیز زمین و وسایل کشاورزی و نیز تحقیق و توسعه در مورد بذر صورت گرفته است. با اقدامات صورت‌گرفته ۲۸ میلیون تن محصول کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم اضافه شده است. یعنی از ۹۷ میلیون تن محصول به ۱۲۵ میلیون تن رسیده‌ایم که یک اقدام بزرگ است. آنچه در مورد زمین و آب در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده تنها مختص این دولت نبوده بلکه آثار آن در کشور باقی خواهد ماند.

روحانی یادآور شد: ما همان ماه‌های اولیه دولت در وزارت کشاورزی بحث کردیم که برنامه پنج و شش ساله داشته باشیم تا ببینیم در چه محصولاتی به خودکفایی می‌رسیم و در چه محصولاتی باید گامهای مهمی برداریم. با اقدامات انجام شده در این دولت، کارهای خوبی در گندم، شکر، برنج، چغندر و دانه‌های روغنی انجام گرفت. همچنین در محصولات گلخانه و تجهیز آن کارهای مهمی شده است به طوری که کل گلخانه در شروع دولت یازدهم ۸۸۰۰ بود که امروز تقریبا به دوبرابر رسیده و تعداد آن ۱۷ هزار و ۴۰۰ است و محصول تولید شده در این بخش از ۱.۶ میلیون تن به ۲.۴ دهم میلیون تن رسیده است. همچنین در پرورش ماهی در دریا گامهای بسیار خوبی برداشته شده است.

وی با اشاره به اهمیت زراعت چوب در کشور گفت: این زراعت کار ضروری است که هم برای محصولات صنعتی و کاغذ نیاز است و هم درآمد آن از سایر محصولات کشاورزی بیشتر است. در این زمینه یک حرکت خوبی آغاز شد و باید ادامه یابد. ما استعداد خوبی برای این بخش محصولات کشاورزی داریم. همچنین باید نهال‌هایی که سریع به ثمر می‌نشینند کشت شود. اگر ما در شمال به جای برنج زراعت چوب داشتیم درآمد آن تقریبا برابر برنج بود. بنابراین این کار باید توسعه یابد.

رئیس جمهور با بیان اینکه خاک به اندازه آب در بخش کشاورزی مهم است، گفت: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که در این بخش تنها آب بسیار مهم است در حالی که آب زمانی مفید است که خاک لازم باشد، خاکی که محصول را به ما می‌دهد. محصول هم به بذر، کود، نگهداری، سم، ماشین‌آلات و غیره بستگی دارد. بنابراین مهم است که خاک کشور را حفظ و صیانت کنیم.

روحانی تصریح کرد: دوران سنتی کشاورزی به سر آمده است. ما امروز ۸۳ میلیون جمعیت داریم که سالانه یک میلیون نفر به آن اضافه می‌شوند بنابراین باید خود را آماده کنیم. نباید فراموش کرد که زمین زیاد نمی‌شود هرچند که می‌توانیم کشت فراسرزمینی نیز داشته باشیم بنابراین باید در آب صرفه‌جویی کنیم. از همین روی در سالهای اخیر کارهای خوبی در مورد آبیاری مدرن انجام شده است. همچنین توجه به ضایعات در این بخش مهم است. اگر این ضایعات را کاهش دهیم، درواقع از هدررفت آب جلوگیری کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: بحث دیگر در این بخش استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌‌بنیان و علم و دانش است. با این شرکت‌ها می‌توانیم تولید را افزایش دهیم و از آنها در برابر آفات، سرما و گرما محافظت کنیم. ما امروز ۴۰۰ هزار نفر دانش‌آموخته کشاورزی برای ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر فعال این بخش داریم بنابراین این اقدامات می‌تواند ما را به امنیت غذایی کامل برساند.

 

 

ایلنا