در باب چالش مسیر قانونی و غیرقانونی اعتراض:

همگراییِ مجازی و تاثیر حقیقی


۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۲۱:۲۳ | کد خبر: ۵۰۵۳ چاپ
همگراییِ مجازی و تاثیر حقیقی

کلانشهر_ امیر سقا: در شرایط حاضر به‌سختی می‌توان مرز میان اعتراض قانونی و غیرقانونی را تعیین کرد.

فضای مجازی برای نشان دادن اتحاد مردمی در شرایط اعتراض بستر مناسبی را فراهم کرده است.
در شرایط حاضر به‌سختی می‌توان مرز میان اعتراض قانونی و غیرقانونی را تعیین کرد. در این غیبت معنادار، بهترین راه، استفاده درست از فضای مجازی است تا حرکت‌های مردمی را به مرور زمان ریشه‌دارتر کند.
باید به این موضوع اشاره کرد که وجود فضای مجازی بدین معناست که هر شخص رسانه‌ای در اختیار دارد و می‌تواند عقاید خودش را به دیگران بشناساند.
تاثیر فشار‌های عمومی تا به امروز و حتی در واقعه اخیر بی‌نتیجه نمانده و به اصل شفافیت کمک کرده است. تمثیل واضح این ادعا حرکتی است که هنرمندان در روزهای اخیر آغاز کردند و با کناره‌گیری خود از جشنواره هنری فجر، اعتراض خود را نشان دادند. نمونه دیگر استعفای دو تن از مجریان صدا و سیما بود که گواه خوبی است تا متوجه شویم فضای مجازی در جامعه کنونی قدرتی بیش از قدرت صدا و سیما دارد.
در شرایط کنونی سکوت کردن و عدم نشان دادن اعتراض خود، امری مذموم است. تاریخ در دوران همه حکومت‌ها به خوبی ثابت کرده که حضور فیزیکی برای اعلام اعتراض خود در همه شرایط مناسب نیست. مثال چنین ادعایی را می‌توان در اعتراضات اخیر مشاهده کرد که عدم وجود شخص خاص به عنوان رهبر گروه معترضین باعث به نتیجه نرسیدن اعتراضات مردمی شده است. در این شرایط که بسیاری از مردم دلایل قانع‌کننده‌ای برای عدم حضور خود در اعتراضات دارند، فضای مجازی می‌تواند کمک‌های شایانی برای کمتر روبرو شدن با خطر‌ها و انتقال پیام با همان قدرت بکند‌.
شرایط اکنون، شرایط جدیدی است که این مجال را می‌دهد تا به طور مستقیم هر کس با هر عقیده‌ای پیام خودش را منتقل و با خطرهای احتمالی کم‌تر روبرو شود.
لازم به ذکر است که فضای مجازی این روزها محیط دور و ناآشنایی برای مردم و بخصوص جوانان نیست. امروزه اخبار و واقعه‌ها از طریق این محیط مخابره می‌شود و رساندن پیام که این روزها بار تاسف را حمل می‌کند می‌تواند نشانه‌ای برای یک اعتراض هدفمند باشد.
بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی و فوت سرنشینان آن و همزمان با شروع اعتراضات مردمی، بسیاری از کاربران با قرار‌دادن پست‌هایی با رنگ مشکی و یا تغییر عکس پروفایل‌های خود به این رنگ با خانواده‌های جان‌باختگان همدردی کردند.
با شروع این حرکت میان کاربران، برخی دیگر به مخالفت با این موضوع برخاستند و به این موضوع اشاره کردند که این حرکات، حرکاتی نمادین و واهی است و بعد از مدتی منجر به فراموشی می‌شود.
موقتی بودن حال و هوای جامعه و به گفتار اجتماعی‌تر 《جو گرفتگی》 یک امر طبیعی است. نمیتوان افراد را به این موضوع محکوم کرد که فقط چند وقت این تغییرات را ثابت نگه می‌دارند و باید دید آیا برگرداندن فضا، به همان فضای قبلی تایید‌کننده این موضوع است که اعتراض مردم به نتیجه نرسیده است؟
اعتراض و اتحاد مردمی برای نیل به خواسته‌های هدفمند جامعه، چون موج حرکت می‌کند و نیاز به نیروهای جهت دهنده دارد و طبیعی است بعد از آرام شدن این شرایط مدتی جامعه رنگ و بوی قدیم خود را می‌گیرد اما بدیهی‌ست که با توجه به وضع ناپایدار کنونی باز هم مسیر اعتراضات طی خواهد شد و می‌توان حالت‌های کنونی را نیز در آن بازیابی کرد.

 

انتشار یادداشت در کلانشهر به معنای تایید محتوای آن نیست و جهت اطلاع رسانی به مخاطبان منتشر می‌شود.

نظر شما:

security code