معاون استاندار گیلان :

تا پایان سال ۱۴۰۱، زباله ای در سراوان رشت دفن نمی شود


۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۳:۲۶ | کد خبر: ۵۰۸۷ چاپ
تا پایان سال ۱۴۰۱، زباله ای در سراوان رشت دفن نمی شود

کلانشهر : معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گفت: براساس آخرین توافق انجام شده با مردم سراوان رشت ؛ مقررشده تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ نوع زباله ای دیگر وارد این منطقه نشود.

علی اوسط اکبری مقدم روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای نیل به هدف یاد شده ، باید اقداماتی در حوزه مربوط به پسمانددر حوزه سراوان رشت انجام شود، افزود: در مرحله نخست باید احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت تا پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد .

وی با اشاره به اینکه میزان تولید زباله ما در حوزه شهرستان رشت و چهار شهرستانی که زباله های آن به مرکز دفن سراوان می آید، بالغ بر یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تن است، ادامه داد:با توجه به فصول گردشگری این مقدار افزایش پیدا می کند اما در فصول عادی از ۹۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تن متغیر است.

وی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم زباله را مدیریت کنیم ، ضمن احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی ؛ باید ۶۰۰ تن زباله دیگر نیز مدیریت شود که برای این امر، مرکز پردازش کمپوست محور لاکان رشت هم باید دو خطی را که در حال حاضر داریم که یکی از این خطوط با ظرفیت ۲۵۰ تن در روز کار پردازش را انجام می دهد و خط دوم آن در دست تعمیر و بهسازیست و علاوه بر آن خط دوم هم با ظرفیت ۲۵۰ تن است که در مجموع ۵۰۰ تن می شود .

اوسط اکبری مقدم تصریح کرد: بنا داریم ؛ دو خط جدید با ظرفیت ۵۰۰ تن نیز احداث کنیم که در مجموع یک هزار تن زباله در روز بتواند آنجا پردازش شود .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان اضافه کرد: از پردازش این یک هزار تن ؛ ۵۰۰ تن باید به صورت ریجکت (فضولات) وارد مرکز زباله سوزسراوان و امحاء شود .

اختصاص ۱۰۶ میلیارد تومان برای پسماند گیلان

اکبری مقدم با بیان اینکه برای اقدامات یاد شده؛ با توجه به پیگیری های مستمر دکتر نوبخت در سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شده است ، اظهار کرد: این پیگیری ها در حال حاضر منجر به اختصاص ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار برای پسماند استان شده است که که از این میزان ۹۱ میلیارد تومان برای مرکز پردازش کمپوست محور جاده لاکان و کارخانه زباله سوز است .

وی با اشاره به اینکه این اعتبار برای دو مرکز خدمات حوزه سراوان است، تصریح کرد: در حال حاضر ۹۱ میلیارد تومان اعتبار برای پسماند استان داریم که اولین اقدامات صورت گرفته اینست که در مرکز محل دفن زباله سراوان در حال وصل کردن دستگاه شیرابه هستیم که می تواند با ظرفیت سه لیتر بر ثانیه به تصفیه شیرابه اقدام کنیم .

وی با بیان اینکه انتظار می رود این دستگاه تصفیه شیرابه تا تا یک ماه و نیم آینده به بهره برداری برسد، بیان کرد: اکنون میزان پیشرفت کار مناسب است که در کنار این؛ خط دوم کمپوست رشت بهسازی و روز آوری می شود .

اکبری مقدم گفت: علاوه بر این اقدامات ؛ کار احداث زباله سوز را در دست اقدام داریم که طی یک ماه و نیم آینده عملیات اجرایی احداث سوله اصلی بویلر زباله سوز نیز آغاز می شود ؛ شهرداری رشت در حال حاضر تا کنون فراخوان عمومی آن را برگزار کرده و براساس برنامه زمانبندی در نیمه نخست بهمن ماه پیمانکارش هم مشخص می شود .

وی تصریح کرد: در حال حاضر در مرکز دفن سراوان به صورت مستمر و روزانه هم سمپاشی و هم شن ریزی روی زباله ها انجام می شود؛ ضمن آنکه توسط خود دهیاری ها و اعضای شورای شهر نظارت مستمر هم انجام می شود .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان افزود: به صورت هفتگی و به طور مستمر جلساتی را در استانداری، برای رصد میزان پیشرفته های پروژه ها ی پسماند برگزار می کنیم تا اگر جایی مشکلی وجود دارد با تعامل دستگاه های مربوطه برطرف می شود.

جنگل های سرسبز منطقه سراوان شهرستان رشت بیش از سه دهه است با انبوهی از زباله انباشته شده، و با وجود وعده دو سال پیش مسوولان مبنی بر رسیدگی به این معضل، همچنان شیرابه های ناشی از این حجم از زباله و دفن غیراصولی آنها در دل جنگل، هم سلامت اهالی منطقه و استان و هم ادامه حیات جنگل را تهدید می کند. روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن زباله به این منطقه انتقال داده می شود.

 

 

ایرنا