پاسخ به ادعای وجود سم در محصولات لبنی کشور؛

«شیر»، خطری ندارد


۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۱۸:۰۰ | کد خبر: ۵۱۰۳ چاپ

 اختصاصی کلانشهر: روز گذشته در برنامه سلام صبح به خیر شبکه سوم سیما، بهادر حاجی محمدی، فوق دکتری سم‌شناسی مواد غذایی و بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ادعایی را مطرح کرد که به سرعت خبرساز شد. کلانشهر در همان ساعات ابتدایی به نشر این گزارش پرداخت و اکنون با توجه به نگرانی مردم و سوالات مکرر از این رسانه، تلاش می‌کند تا اظهار نظر مقامات مسئول را هم در گزارشی جدا منتشر کند.
پس از انتشار این گزارش دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: «حتی در کشورهای اروپایی که سختگیرانه ترین کدکس ها را دارند هم آفلاتوکسین در لبنیات وجود دارد، باید توجه داشت میانگین این سم حدود ۵۰ تا ۶۰ نانو گرم در لیتر در تمام شیرهای کشور است.»
او همچنین افزود: «همین امروز هم میزان مصرف شیر در جامعه ما پایین است و مصرف شیر در مقایسه با کشورهای اروپایی شاید یک چهارم باشد و به مردم توصیه می کنیم که مصرف شیر را از سبد غذایی خود حذف نکنند و نکته دیگر این که خطر جدی این ماده با دوز ۳و نیم میلی گرم به ازای وزن مصرف کننده دیده شده، که بسیار بعید است به این میزان از دوز در بدن فرد برسد.»
در ادامه خبرگزاری ایرنا هم گزارشی در این باره منتشر کرد و در مصاحبه با مسئولان مربوطه ناسالم بودن شیرهای تولیدی در کشور را رد کرده است. در قسمتی از گزارش ایرنا و به نقل از مدیر تضمین کیفیت صنایع شیر ایران آمده است: «به استناد آمارهای به روزی که داریم، شیرهای تولید شده در صنایع لبنی ایران سالم است و مشکلی ندارد. افرادی هم که خلاف این موضوع را عنوان می‌کنند می‌توانند از هر شهر و استانی که مایل بودند به انتخاب خودشان شیرهای در حال عرضه را تهیه و آزمایش کنند. شهریار دبیریان خاطرنشان کرد: «حتی اگر افلاتوکسین در خوراک دام هم بالا باشد، وقتی وارد شیر می‌شود به یک پانزدهم کاهش می‌یابد. چطور ممکن است که مقدار این ماده در شیر پاستوریزه ۶۰ درصد باشد؟ نباید این اطلاعات نادرست از رسانه ملی به مخاطب داده شود. بدون مطالعه و پیش‌زمینه آمار دادن به مردم آن ها را از یک محصول مهم غذایی دور می‌کند و آسیب کلانی به اقتصاد صنعت لبنیات می‌زند.»
موجی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد آلودگی و زیان‌آور بودن شیرهای پاستوریزه ایجاد شده احتمالا به همین سادگی متوقف نمی‌شود، مگر این که مخالفان این اظهارنظر استنادات علمی و دقیق خود را گردآوری کنند و به آن‌ها نیز فرصت مناسبی و مشابه در رسانه داده شود تا بخشی از باور ایجاد شده مبنی بر ناسالم بودن شیرهای پاستوریزه را ترمیم کنند.

همچنین پیگیری‌های خبرنگار کلانشهر برای ارتباط با روابط عمومی برخی از برندهای لبنی به نتیجه نرسید و نتوانستیم از نظرات آن‌ها راجع‌به اظهارات کارشناس صداوسیما مطلع شویم.

 

نظرات شما:

کوروش 20 اسفند 1398 ساعت 02:12

یعنی فوق دکترای سم شناسی چرت گفت؟!!!یا صنعت شیر ایران متحول شد یهو؟!!

نظر دهید - پسندیدم 1

نظر شما:

security code