شرایط جوی ارتفاعات ایران برای کوهنوردی / برخلاف شایعات سرمای بی سابقه ای در راه نیست

کلانشهر : یک کارشناس هواشناسی کوهستان هوای ارتفاعات ایران را پیش بینی کرد.

سمانه نگاه، کارشناس هواشناسی کوهستان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت هوای کوهستان‌ها و شرایط صعود در هفته جاری بر اساس نقشه‌های سازمان هواشناسی کشور گفت: برای امروز پنجشنبه در ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی به ویژه ارتفاعات فارس، و همچنین استانهای کرمان و خراسان بارش برف شدید و وزش باد شدید همراه با کولاک پیش بینی می شود.
برای ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی بارش برف و وزش باد با شدت متری مورد انتظار است.

او افزود: برای استان های بوشهر، هرمزگان، و سیستان و بلوچستان، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و احتمال رعدوبرق و تگرگ پیش بینی می شود.

این کارشناس اضافه کرد: از اواخر وقت امشب موج بارشی دیگری که با هوای سرد همراهی می کند از سمت شمال غرب وارد کشور میشود که برای استانهای شمال غرب بارش برف و وزش باد و کولاک بهمراه دارد.

به تدریج از فردا برای مجموعه رشته کوههای تالش، البرز غربی و مرکزی و سپس البرز شرقی و خراسان شمالی بارش برف و کولاک به همراه دارد.

نگاه گفت: طی عصر امروز تا صبح جمعه برای دامنه ها وارتفاعات شمالی البرز وزش باد گرم شدید پیش بینی می شود. و از صبح فردا شرایط برای افزایش ابر و مه آلودگی و بارش برف مهیا می شود. برای قله های مرتفع و خط الرأس های رشته کوههای زاگرس طی روز جمعه گاهی رشد ابر و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

او ادامه داد:به طور مشخص برای قله های شاخص دماوند و مجموعه توچال بارش برف از اواخر وقت فردا جمعه مجدد آغاز می شود برای قله های سهند و سبلان و سماموس و علم کوه برای جمعه بارش برف و کولاک پیش بینی می شود. همچنین برای مجموعه اشترانکوه و دنا، سن بران و ... طی جمعه وزش باد شدید و گاهی رشد ابر پیش بینی می‌شود.

او در اخر تاکید کرد: طی روز پنجشنبه موج بارشی قوی در مناطق غربی، جنوبی و سپس شرقی کشور فعالیت می کند که مشابه سامانه های بارشی هفته های قبل موجب بارش برف در بخشهای وسیعی از کشور و بارش باران شدید در بخشهای جنوبی کشور برآور می‌شود. اگرچه بارشها سنگین و سیل آسا خواهد بود ولی بی سابقه نیست. همچنین از جمعه نفوذ هوای سرد و بارشی به نیمه شمالی کشور با بارش باران و برف و کاهش محسوس دما طی روزهای جمعه و شنبه همراهی  می کند. بارش های این سیستم نیز گاهی شدید و همراه با وزش تندباد موقتی و کولاک در ارتفاعات است اما بر خلاف شایعات در فضای مجازی، بارش و سرمای بی‌سابقه نیست و عمدتا در طی زمستان هر سال چندین سیستم بارشی مشابه آن منطقه ما را متأثر می‌سازد.

 

 

ایسنا