در انتظار «رئیس»


۱۳۹۸/۱۱/۰۴ - ۱۳:۲۳ | کد خبر: ۵۱۶۴ چاپ
در انتظار «رئیس»

کلانشهر: دقیقا دوسال و یک ماه از حکم چهار ساله رئیس جمهوری برای رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان گذشته بود که علی اصغر پیوندی ، عطای ماندن در ساختمان صلح را به لقایش بخشید و استعفا داد، استعفایی که با گذشت بیش از ۵۰ روز از آن، منجر به انتخاب رئیسی جدید برای جمعیت هلال احمر نشده است.

به گزارش ایسنا، علی اصغر پیوندی، متولد ۱۳۴۱ در شهرستان سرخه و دارای تخصص گوش و حلق و بینی آخرین رئیس جمعیت هلال احمر در ایران است که گرچه از حدود ۵۰ روز پیش از سمت خود استعفا داده است، اما تاکنون فرد دیگری به عنوان جایگزینش از سوی رئیس جمهوری حکم دریافت نکرده است. همین موضوع حواشی زیادی را پیرامون این جمعیت مطرح کرده است، حواشی که با بروز سیل در استان سیستان و بلوچستان به اوج خود رسید.

حواشی در جمعیت هلال احمر اما مربوط به همین ماه های اخیر نیست، بلکه حدود یک سال بعد از ریاست پیوندی بر این جمعیت خود را به شکل پررنگی نشان داد، آنجایی که دبیرکل وقت هلال از سوی پیوندی برکنار شد و طی مدت کوتاهی منجر به استعفای شماری از مدیران میانی در ساختمان صلح شد، پس از آن روند تغییرات در برخی از پست‌های مدیریتی هلال نیز آغاز شد و ظرف کمتر از یک سال اکثر مدیران در جمعیت هلال احمر تغییر کردند.

تغییرات پیوندی اما به حاشیه ها پایان نداد و بازداشت چند مدیر میانی این جمعیت به ویژه در بخش پزشکی بار دیگر نام جمعیت هلال احمر را بر سر زبان ها انداخت، با تایید رسمی خبر این بازداشت ها، این بار سمت و سوی شایعات و خبرهای ضد و نقیض به سمت رئیس جمعیت نشانه رفت و چندین بار خبرهای ضد و نقیضی در خصوص بازداشت و استعفای رئیس هلال در برخی رسانه ها منتشر شد، خبرهایی که البته چند روز بعد با حضور پیوندی در مراسم ها  و رویدادهای مختلف عملا تکذیب می شد.

این روند ادامه داشت، تا اینکه در روز دوازدهم آبان ماه امسال علی اصغر پیوندی رسما در نامه ای به رئیس جمهور از ریاست جمعیت هلال احمر استعفا داد. کمتر از ۲۴ ساعت بعد هم خبری مبنی بر بازداشت پیوندی در رسانه ها منتشر شد که این‌بار به تایید رسید، اما از دلایل بازداشت و چرایی آن و نیز دلیل آزادی پیوندی صحبتی به میان نیامد.

حدود ۱۰ روز پس از اعلام خبر استعفای پیوندی بود که شورایعالی جمعیت هلال احمر تشکیل جلسه داد، جلسه ای با دستور انتخاب رئیس جدید جمعیت هلال احمر که  عصر روز شنبه، ۲۳ آذر و در سکوت خبری برگزار شد و نتیجه رسمی  آن تنها در حد توئیت مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر به رسانه ها آمد. توئیتی که در آن اسماعیل رمضانی اعلام کرده بود که از میان گزینه‌های پیشنهادی، "سیدسلمان سامانی" و "محمدرضا نوروزی" به عنوان دو گزینه شورایعالی انتخاب شده و به رئیس جمهور معرفی می شوند تا یکی از آنها با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جدید انتخاب شود.

ساعاتی پس از این خبر بود که دوباره برخی شایعات و گمانه زنی ها در مورد رئیس جمعیت هلال احمر و مخالفت رئیس جمهور با استعفای پیوندی منتشر شد. خبری که گرچه هیچگاه به تایید رسمی نرسید، اما با عدم معرفی رئیس جدید و نیز سخنان علی ربیعی سخنگوی دولت ، می توان حداقل از واقعی بودن بخش‌هایی از آن مطئمن شد. ربیعی روز هفتم دی ماه و در حاشیه جشنواره رسانه ای مداد قرمز با حضور در جمع خبرنگاران در مورد سرنوشت رئیس جدید جمعیت هلال احمر گفته بود: در جلسات آتی شورای عالی کاندیدها مطرح و همزمان استعفای آقای پیوندی هم مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. باید اجازه دهیم که در یک فضای آزاد شورایعالی بهترین انتخاب را کند. تعدادی اعتراض داشتند به این شیوه انتخابات که معاونت حقوقی بررسی کردند تا یک انتخاب خوبی ( برای ریاست جمعیت هلال احمر) انجام شود.


وضعیت مبهم ریاست جمعیت هلال احمر روبه فراموشی می رفت که با وقوع سیل در استان سیستان  وبلوچستان باردیگر نبود رئیس در راس جمعیت هلال احمر خبر ساز شد، موضوعی که البته چند روز قبل از آن اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره آن گفته بود که «هماهنگی هایی که مدیریت بحران باید با هلال احمر انجام شود، در حال حاضر نیز از طریق افراد مسئول در این جمعیت در حال انجام است.» اما جای خالی رئیس در جمعیت هلال احمر آنقدری بود که خبرنگاران روز چهارشنبه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری را در این زمینه مورد پرسش قرار دادند. او درباره وضعیت رئیس جمعیت هلال احمر گفت:«9 نفر به عنوان داوطلب ریاست جمعیت هلال احمر شرکت کرده بودند که دو نفرشان از داخل شورایعالی و هفت نفرشان از بیرون شورایعالی بودند. اتفاقا همان دو نفری که عضو شورایعالی بودند انتخاب شدند و هفت نفر دیگر که به دلیل کمبود وقت نتوانسته بودند صحبت کنند، اعتراض کردند، رئیس جمهور هم به معاونت حقوقی ماموریت داد که موضوع را بررسی کنند و معاونت حقوقی هم پیشنهاد داد که انتخابات تجدید شود. موضوع دست اعضای شورایعالی است و اگر دو نفر را انتخاب کنند، رئیس جمهور آماده امضای حکم هستند. این موضوع هم فقط مربوط به این مورد نبوده و در گذشته هم اگر جایی اختلافی وجود داشته رئیس جمهوری به همین شیوه نسبت به حل آن اقدام کرده‌اند.»


محمود مظفر، رئیس پیشین سازمان امداد ونجات در مورد نقش رئیس جمعیت هلال احمر در مدیریت بحران هایی نظیر سیل در سیستان  وبلوچستان به ایسنا می گوید: کشور ما یک کشور حادثه خیز و در برابر حوادث آسیب پذیر است، طبیعی است که این کشور آماده باش نیروهای امداد ونجات از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با یک مدیریت یکپارچه و واحد آن را انجام داد.  حالا در این شرایط وقتی که جمعیت هلال احمر به عنوان مجموعه ای که در خط مقدم امدادرسانی به آسیب دیدگان قرار دارد، راس مشخصی نداشته باشد، قطعا کارها و هماهنگی اقدامات به درستی انجام نخواهد شد و این امر به اعتماد عمومی به جمعیت تاثیرگذار است.

مظفر با انتقاد از انتخاب رئیس جمعیت هلال احمر از سوی رئیس دولت، گفت: من امیدوارم که به زودی شاهد یک تغییر ساختار در جمعیت هلال احمر باشیم، روسای جمعیت هایی مانند صلیب سرخ و هلال احمر در برخی از کشورها از سوی مجلس انتخاب می شود ، هلال احمر یک نهاد مردمی و غیر دولتی است و نباید با نگاهی دولتی یا سیاسی اداره شود.

رئیس پیشین سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه از طریق تغییر در اساسنامه جمعیت هلال احمر و ارائه لایحه ای در مجلس می توان فرآیند انتخاب رئیس جمعیت را تغییر داد، گفت: اما در حال حاضر موضوع این است که همین روند هم به درستی انجام نشده است و جمعیت هلال احمر حدود ۵۰ روز است که بدون رئیس است.

وی با تاکید بر اینکه باید تکلیف رئیس جمعیت هلال احمر هرچه زودتر مشخص شود، اظهار کرد: رئیس جمعیت هلال احمر در هنگام بحران ها  وحوادثی مانند همین سیل اخیر باید اقداماتی نظیر هماهنگی با بخش ها  وارکان های مختلف حاکمیت را انجام دهد تا امداد رسانی تسهیل شود. در نبود رئیس فرد دیگری دارای چنین اختیاری نیست و دبیر کل نیز اساسا اختیار هماهنگی های بیرون از سازمان را ندارد و وظایفش محدود به هماهنگی در داخل جمعیت است.

مظفر با تاکید بر لزوم انتخاب هرچه سریعتر رئیس جمعیت هلال احمر، ادامه داد: امروز فرصت آن نیست که قانون انتخاب رئیس جمعیت هلال احمر تغییر کند، پس  باید رئیس جمهور هرچه سریعتر تکلیف رئیس جدید هلال احمر را مشخص کند و ما باید بین سازمانی بدون رئیس با سازمانی که رئیسش از سوی دولت ها انتخاب می شود، انتخاب بین بد و بدتر را انجام دهیم . به همین دلیل از اعضای شورایعالی جمعیت هلال احمر و نیز رئیس جمهور درخواست دارم که زودتر تکلیف رئیس جدید این سازمان را مشخص  کنند تا امور  و اقدامات مربوط به امدادرسانی و ... در این جمعیت زودتر انجام شود.

با گذشت بیش از  ۵۰ روز از بلاتکلیفی ریاست جمعیت هلال احمر به نظر می رسد که شورایعالی هلال احمر و دولت باید پیش از وقوع هر حادثه‌ای با جدیت بیشتری به مساله انتخاب رئیس جدید جمعیت هلال احمر ورود کرده و سکان‌دار جدید ساختمان صلح را معرفی کند.