معاون میراث فرهنگی گیلان خبر داد :

بافت تاریخی روستای « انبوه » ثبت می شود


۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۱۲:۳۷ | کد خبر: ۵۱۹۳ چاپ
بافت تاریخی روستای « انبوه » ثبت می شود

کلانشهر : معاون میراث فرهنگی گیلان از ثبت بافت تاریخی روستای «انبوه» خبر داد و گفت: این روستای یکی از قدیمی ترین روستاهای تاریخی ایران است.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی جهانی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه با اشاره به ثبت بافت تاریخی روستای انبوه شهرستان رودبار، اظهار کرد: این روستای یکی از قدیمی‌ترین روستاهای تاریخی ایران است.

وی با بیان اینکه روستای انبوه در منطقه کوهستانی بخش عمارلو شهرستان رودبار و در ارتفاع ۱۳۰۰ متری سطح دریا واقع شده است، گفت: وجود محوطه‌های تاریخی مانند قلعه چیمارود و پل تاریخی انبوه اهمیت تاریخی این روستا را افزایش داده است.

جهانی در ادامه با اشاره به اینکه بررسی‌های باستان‌شناسی قدمت روستا و محدوده اطراف آن حکایت از قدمت ۳۵۰۰ ساله روستا دارد، افزود: روستای انبوه دارای معماری بی نظیر کوهستانی بوده و قدیمی‌ترین سنگ قبر دوره اسلامی در گیلان با بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت، مربوط به روستای انبوه است.

وی با بیان اینکه «انارچین» یکی از مهم‌ترین جشن‌های تاریخی است که هر ساله با حضور پرشور مردم در روستای انبوه برگزار می‌شود، تصریح کرد: پرونده مستندسازی و مطالعات بافت تاریخی روستا در سال‌های گذشته و به صورت طرح پژوهشی اداره‌کل میراث فرهنگی توسط یکی از اساتید دانشگاه گیلان انجام شده که پس از بررسی مطالعات، مستندسازی تکمیلی و همچنین طبق بررسی گزارشات باستان‌شناسی در دهه ۸۰ توسط دکتر فلاحیان از همکاران پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث‌فرهنگی، در کمیته فنی و شورای ثبت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان مطرح و به عنوان یک اثر شاخص تحت عنوان بافت تاریخی روستای انبوه واجد ارزش ثبت تشخیص داده شده است.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: بعد از ابلاغ به مالک آن برای اهالی روستا در حال انجام است و پس از آن هرگونه ساخت و ساز در روستا با هماهنگی و استعلام از پایگاه میراث فرهنگی جیرنده امکان پذیر خواهد بود.


مهر

نظر شما:

security code