درآمدزایی بالای شهرداری رشت از طریق آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ :

رشت شهری که بر پایه خلاف ساخته می شود


۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۱۸:۴۴ | کد خبر: ۵۲۲۰ چاپ
رشت شهری که بر پایه خلاف ساخته می شود

کلانشهر : مدتی پیش بود که حجت الاسلام رئیسی رئیس قوه قضائیه در جمع شهرداران کلانشهرهای ایران که شهردار رشت نیز در آن حضور داشت به انتقاد از درآمدزایی شهرداری ها از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ پرداخت . وی در آن جلسه اظهار داشته بود:« کمیسیون ماده ۱۰۰ تضمینی برای جلوگیری از تخلفات حوزه ساخت و ساز است و نباید به منبع درآمدی برای شهر و شهرداری‌ها تبدیل شود.» به جزء رئیس قوه قضائیه مدیران عالی اجرائی  نیز بارها نسبت به درآمدزایی از طریق این کمیسیون انتقادات خود را اعلام کرده بودند. حتی به دنبال نامه رئیس دیوان عدالت اداری ، وزیر کشور به استانداران برای برخورد قاطع با متخلفان ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها دستور صادر کرد. استاندار گیلان هم در چند روز گذشته در این زمینه ابراز داشته است: کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ ها مختص رسیدگی به تخلفات ساختمان و برای پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و اعمال ضوابط و مقررات شهرسازی متناسب با نیازها تدوین شده، بنابراین به این کمیسیون نباید به عنوان محلی برای کسب درآمد شهرداری ها نگاه شود.

با همه این دستورات صادر شده شاهد آن هستیم از میان ۸۷۵ میلیارد تومان بودجه  ارائه شده شهرداری رشت به شورا  ۱۹۹ میلیارد تومان درآمدزایی از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ پیش بینی شده است که حدود ۲۳ درصد بودجه را به خود اختصاص داده است.

از ان جا که معمولا میزان محقق شدن درآمدزایی از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ بسیار بیشتر از بودجه پیش بینی شده است به نظر می رسد این میزان فراتر نیز برود. در همین سال ۹۸ بیش از ۳۰ درصد بودجه شهرداری رشت  توسط آرای همین کمیسیون محقق شده است. اگر فرض بگیریم در بهترین حالت ۴۵۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری رشت محقق شود می توان پیش بینی کرد که در سال آینده نیز میزان قابل توجه آن از طریق آرای کمیسیون ماده صد که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای آن  در نظر گرفته شده محقق شود.

هرچند بعد از جلسه رئیس قوه قضائیه به شهرداران، عکس دو نفره رئیس قوه قضائیه و حاج محمدی مورد توجه قرار گرفت، اما باید دید که شهردار رشت در عمل چقدر به مباحث آن جلسه توجه نشان داده است. گفته می شود میزان درآمدزایی شهرداری رشت حتی به نسبت شهرداری های بزرگتر همچون تهران نیز بیشتر است. پیش از این شهرداری تهران اعلام کرد بود: «  در تهران کل درآمدهایی که از محل کمیسیون ماده ۱۰۰ پیش‌بینی شده سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به درآمد کل  تعیین شده بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان شهرداری تهران ، کمتر از ۵ هزارم درصد است. »با چنین وضعیت نابسامانی که در بودجه شهرداری نیز به ان اشاره شده است  آیا ضرورت ندارد رئیس کل دادگستری، دادستان مرکز استان و همچنین مدیران عالی اجرایی نسبت به درآمدزایی بالا از طریق خلاف ساختمانی برخورد کنند؟ وگرنه با چنین بودجه ای می توانیم بگوئیم که ظاهرا رشت همچنان برپایه تخلفات ساختمانی پیش می رود و ساخته می شود!

 

 

گیل خبر