آغاز به کار ائتلاف دریایی اروپایی در تنگه هرمز

کلانشهر : فرانسه با اعلام آغاز به کار ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز مدعی شد که هدف این ائتلاف تامین آزادی کشتیرانی در این منطقه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، فرانسه اعلام کرد: شروع ماموریت دریایی اروپایی در تنگه هرمز با هدف تامین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس و پیش‌برد رویکرد تنش‌زدایی با ایران است.

دولت فرانسه پس از کناره‌گیری از مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا در حفاظت از نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجاری که واشنگتن مدعی‌ وجود تهدیدی از جانب ایران[علیه این کشتی‌ها] است، به دنبال یک ائتلاف امنیتی جایگزین در تنگه هرمز بوده است.

وزارت نیروهای مسلح فرانسه روز پنج‌‎شنبه اعلام کرد که کوربت، ناو محافظ فرانسوی گشت‌زنی در تنگه هرمز را آغاز کرده است و یک ناو محافظ هلندی نیز ظرف دو هفته به آن ملحق خواهد شد.

این ائتلاف، جدای از ائتلافی است که آمریکا با مشارکت ۶ کشور دیگر در خلیج فارس ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، تلاش آمریکا و جمعی از کشورهای اروپایی برای حضور نظامی در خلیج فارس با ادعای تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بارها تایید کرده‌اند، به پشتوانه مرزهای ساحلی ممتد ایران با خلیج فارس و پیشینه تاریخی حفاظت از این منطقه، تامین امنیت آن، همواره به عهده ایران بوده و خواهد بود.

بر این اساس به نظر می‌رسد علیرغم اهداف ادعا شده برای این فعالیت ائتلاف دریایی، حضور نظامی کشورهای متعدد در تنگه هرمز تنها منجر به گسترش تنش در این منطقه می‌شود.


ایسنا