رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد:

ارتقای کمیت و کیفیت برنج گیلان در سال آینده


۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۱۱:۲۵ | کد خبر: ۵۳۳ چاپ
ارتقای کمیت و کیفیت برنج گیلان در سال آینده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برنامه داریم، کمیت و کیفیت برنج استان را در سال آینده ارتقاء دهیم.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، علی درجانی با بیان اینکه گیلان 238هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد، گفت: تاکنون شخم زمستانه در بیش از 25هزار هکتار از این اراضی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط جوی مناسب امسال شالیکاران برای انجام شخم زمستانه زودتر از سال گذشته وارد مزارع شده‌اند، از کشاورزان خواست در صورت وجود شرایط مناسب از آبهای موجود بهره بگیرند و حتما شالیزارهایشان را شخم بزنند.

درجانی ادامه‌ داد: شخم زمستانه موجب صرفه‌جویی آب به میزان یک هزار 200متر مکعب در هر هکتار می شود.

وی با بیان اینکه شخم زمستانه موجب کاهش هزینه تمام شده تولید برنج سفید گیلان می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر شخم زمستانه، توسعه مکانیزاسیون نیز قیمت تمام شده تولید برنج سفید را کاهش می دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کاهش قیمت تمام شده تولید برنج که از اولویت های کاری این سازمان است، موجب می‌شود که جوانان روستایی برای تولید برنج ترغیب شوند و تغییرکاربری نیز اتفاق نیفتد.

وی خاطرنشان کرد: برای ارتقای کمیت و کیفیت برنج باید تحقیقات انجام شده را به مزارع بیاوریم تا به ثروت تبدیل شوند.

درجانی گفت: افزایش عملکرد برنج در هر هکتار موجب افزایش تولید برنج استان شده و میزان نیاز کشور را برای واردات برنج خارجی کاهش می‌دهد.

رییس جهاد کشاورزی گیلان، اظهار کرد: حفاظت از شالیزارها و جلوگیری از هرگونه تغییرکاربری شالیزارها افزایش یافته است و بسیار دقت می کنیم تا اتفاق تغییرکاربری مزارع برنج هر روز کمتر شود و به صفر برسد.   

نظر شما:

security code