رشت سفیدپوش می شود


۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۱۴:۰۴ | کد خبر: ۵۳۶۳ چاپ

کلانشهر: سمانه نگاه، کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان گیلان در گفت‌و‌گو با کلانشهر گفت: در هفته پیش‌رو تا سه‌شنبه آینده استان گیلان با دو مخاطره جوی مواجه است. در دو روز پیش روز یعنی از بعدازظهر امروز تا ظهر روز شنبه ما شاهد وزش باد گرم در استان گیلان هستیم که ممکن است سرعت وزش این بادها در نواحی جلگه‌ای استان تا 90 کیلومتر بر ساعت هم برسد.

این کارشناس هواشناسی افزود: وزش این بادها ممکن است در برخی از نواحی موجب تخریب سازه‌ها شود یا در بعضی دیگر از نواحی موجب آتش‌سوزی‌ های پراکنده شود. 

او افزود: تقریبا از ظهر روز شنبه سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می‌شود و به تدریج در پایان روز شنبه این سامانه بارشی با بارش برف در ارتفاعات همراه خواهد شد. این سامانه با کاهش شدید دما همراه خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود به مرز 20 درجه سانتیگراد هم برسد. 

او ادامه داد: در روز یکشنبه هم بارش باران همراه با وزش باد در نواحی جلگه‌ای ادامه خواهد یافت و از حوالی ظهر یکشنبه انتظار می‌رود که بارش‌ها تبدیل به مخلوطی از باران و برف شود و هرچه با پایان روز یکشنبه و صبح روز دوشنبه نزدیک‌تر شویم بارش برف در نواحی جلگه‌ای محتمل‌تر خواهد بود. 

این کارشناس هواشناسی گفت: بر اساس خروجی‌ مدل‌ها و الگوهایی که امروز بررسی کردیم به نظر می‌رسد که ارتفاع برف در بعضی از نواحی جلگه‌ای استان می‌تواند بین 20 تا 50 سانتی‌متر هم متغیر باشد. 

او ادامه داد: در این شرایط قاعدتا محدودیت‌هایی در تردد ایجادخواهد شد و به هموطنانمان توصیه می‌کنیم در این دو روز از سفرهای غیر ضروری  به ویژه از مسیر جاده‌های کوهستانی خودداری کنند. 

سمانه نگاه عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های سامانه بارشی پیش رو این است که عمر کوتاهی دارد و تقریبا عمده فعالیت این سامانه در نواحی جلگه‌ای مربوط به روز دوشنبه است و انتظار می‌رود که این سامانه از روز سه‌شنبه از استان خارج شود. با این حال اگرچه ممکن است کاهش دما پس از بارش برف در برخی از مناطق موجب یخبندان شود اما از پایان هفته بعد شرایط جوی دوباره به حالت پایدار باز خواهد گشت. 

 

این کارشناس هواشناسی همچنین مشخصا درباره پیش‌بینی هوای رشت در هفته آینده گفت: هرچه به سمت نواحی جنوبی رشت نزدیک‌تر شویم با بارش برف بیشتری روبه‌رو خواهیم بود و با نزدیک شدن به نواحی شمالی از ارتفاع برفکاسته خواهد شد. با این وجود انتظار ما این است که رشت را هم سفیدپوش ببینیم.