براساس اعلام بیمه مرکزی، امروز آخرین مهلت بخشودگی جریمه خودروها و موتورسیلکت های فاقد بیمه نامه شخص ثالث، برای کلیه وسایل نقلیه موتوری زمینی است و از فردا، کارت سوخت دارندگان وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه نامه، باطل می شود.

این بخشودگی در خصوص کلیه وسایل نقلیه پیرو بند ۱-۸ از دستورالعمل اصلاحی تعیین میزان، نحوه وصول، تخفیف، تقسیط و بخشودگی مبلغ موضوع بند «ب» ماده (۲۴) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه - مصوب سال ۱۳۹۵، صرفا در صورت خرید بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده با مدت اعتبار یک ساله، قابل اعمال است.
طبق اعلام بیمه مرکزی، شرکت های بیمه مکلف هستند در بازه زمانی تعیین شده (از ابتدای اردیبهست ماه تا امروز) از دریافت جریمه حق بیمه از فاقدین بیمه نامه شخص ثالث خودداری کنند.
از سوی دیگر، بنابر اعلام صندوق تامین خسارت های بدنی، ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت (با توجه به هماهنگی های صندوق با آن ستاد) پس از پایان آخرین مهلت بخشودگی نسبت به درج مشخصات وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه در سامانه فهرست خاکستری و غیرفعال شدن کارت سوخت این نوع وسایل اقدام خواهد کرد.
بنابراین امروز (۳۱ اردیبهشت ماه)، آخرین مهلت دارندگان کلیه وسایل نقلیه موتوری زمینی است تا با خرید (یا تمدید) بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده هم زمان با بخشودگی جرائم، از ابطال کارت سوخت خود جلوگیری کنند و از فردا، کارت سوخت صاحبان کلیه وسایل نقلیه موتوری زمینی که فاقد بیمه نامه اجباری شخص ثالث و حوادث راننده باشد در فرایند ابطال قرار می گیرد.