به من رای می دهید!


۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۱۰:۲۲ | کد خبر: ۵۵۶۵ چاپ

کلانشهر: «آمده ام دزدی کنم، آمده ام به جوانان دروغ بگویم، به من رای می دهید!»،«روستا را به بخش تبدیل می کنم»، «سربازی را بر می دارم به من رای می دهید!» و ... اینها نمونه ای از دهها و صدها تبلیغ نامتعارف نامزدهای انتخابات است.

به من رای می دهید!

در واقع این روزها زمانی است که از این وعده ها و حرفهای عجیب و غریب و اتفاقات غریب تر زیاد می شنویم که شاید کمتر در طول عمر البته به جز ایام تبلیغات انتخاباتی می شنویم و می بینیم.

برخی از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان و استان های دیگر برای کسب آرای مردمی دست به دامن شیوه های متفاوتی از تبلیغات شده اند و حرف هایی می زنند و وعده هایی می دهند که به قول قدیمی ها "تو قوطی هیچ عطاری پیدا نمی شود".

شعارها و وعده هایی تامل برانگیز و شیوه هایی غریب برای جذب مردم به سمت ستادهای خود و کسب آرای شان.

پایان بیکاری، کاشت میلیون ها نهال و شمالی کردن یک شهر، ادعای لغو سربازی، تغییر  قانون منابع طبیعی و دهها و صدها وعده متفاوت و نیز ساخت بیمارستان، جاده و راه که عمومیت بیشتری دارد و سالهاست نامزدهای انتخابات مختلف مثل شوراها، مجلس شورای اسلامی و مانند آن به مردم منطقه و شهر و دیار خود می دهند.

و همراه با آنها رفتارها و پوشش ها و حرکاتی خارج از عرف هم کم دیده نمی شود  از تک چرخ زدن با موتور و حرکات موزون در ستاد انتخاباتی تا پوشیدن شلوار پلنگی و ایستادن در پشت نیسان و غیره از دیگر شیوه های جلب توجه مردم است که توسط نامزدهای انتخابات استفاده می شود.

 آنگونه که در بندر انزلی استفاده از ظرفیت استندآپ کمدین ها خود شیوه ای دیگر است و هر نامزد سعی می کند  از رقیب انتخاباتی خود پیشی گرفته و استندآپ کمدین معروفتری را به برنامه تبلیغاتی خود دعوت کرده و از توان او برای جلب نظر و آرای مردمی بهره گیرد.

شام و ناهارهای رایگان، چای و قلیان رایگان، توزیع سیم کارت، دستبند، شال و بادکنک مجانی و بسیاری از هدایای رایگان دیگر بین مردم از جمله خاصه خرجی هایی است که برخی از نامزدهای انتخابات این روزها از آنها برای کسب آرای بیشتر بهره می گیرند.

 در میان این مباحث برخی رفتارهای غیر اخلاقی و خارج از عرف هم در این ایام نمود می یابد مثل پاره کردن بنرهای تبلیغاتی نامزدهای رقیب که در برخی مناطق به درگیری و چاقوکشی و زد و خورد طرفداران می انجامد هم نمودی از این رفتارهای عجیب و قریب است که نه با فرهنگ و نه با دین ما هیچ سنخیت و ارتباطی نمی یابد.

موسیقی زنده توام با بخار و رقص نور، شعر خوانی دستجمعی حامیان نامزدها و کولی گرفتن از مردم و بلند کردن نامزد بر روی کول هواداران برای نشان دادن عشق و علاقه از دیگر روش های تبلیغات نامزدها است.

البته بسیاری از تبلیغات فضایی مفرح برای مردم فراهم می کند ضمن آنکه هواداران و طرفداران نامزدها هم سعی می کنند با حضور در ستادها و در جمع نامزدها بدون اینکه به محتوای شعارها، وعده ها و سخنرانی ها توجه کنند، فقط هیجان ایجاد کرد و کف می زنند و شادی می کنند.

اما اینکه چقدر از این تبلیغات می تواند بر مردم موثر باشد و یا به نوعی مردم از آنها تاثیر می پذیرند و نحوه عمل و برخورد مردم خود سئوالی که بدان می پردازیم.

 

شنونده باید عاقل باشد/شعور سیاسی مردم بالاست

مدرس دانشگاه در رشته تاریخ سیاسی و علوم اجتماعی با تاکید بر این که مردم باید آگاهی داشته باشند و فریب این نوع شیوه های تبلیغاتی را نخورند، گفت: شنونده باید عاقل باشد، بسیاری از نامزدها در جریان تبلیغات وعده هایی می دهند که جنبه بیرونی ندارد و شدنی نیست.

دکتر رفعت الله شریفی افزود: نماینده باید در چارچوب قانون کار انجام دهد، اینکه نامزدی در جریان تبلیغات خود ادعای لغو سربازی را دارد و می گوید سربازی را بر می دارم و یا  قانون منابع طبیعی را تغییر می دهم، به فرض اینکه این فرد به مجلس راه یافت، بعید است بتواند این شعارها را عملی کند.

وی با اشاره به وعده یکی از نامزدها مبنی بر اینکه من قانون منابع طبیعی را تغییر می دهم، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ نماینده دارد، اگر این نامزد به مجلس هم راه یابد اگر همه نمایندگان استان های شمالی بخواهد به این موضوع رای دهند با توجه به  کم بودن تعداد آنها، بنابراین این قبیل وعده ها عملی نمی شود.

مدرس دانشگاه رشته تاریخ سیاسی و علوم اجتماعی خاطر نشان کرد: تاریخ مصرف وعده های انتخاباتی در همان چند روز تبلیغات و برگزاری انتخابات است؛ بنابراین شنونده باید عاقل باشد و بر اساس عقل و منطق نامزد اصلح را انتخاب و به او رای دهد.

وی با اشاره به شعور بالای مردم و اینکه آنان شعارها و تبلیغات واقعی و نیز وعده های دروغین و عجیب و غریب نامزدها برای جلب آرا را متوجه می شوند، اظهار داشت: ضروریست تا مردم همواره هوشیار باشند و برای انتخاب اصلح با صاحب نظران مشورت کنند.

 

وعده های عجیب تبلیغاتی مانند شمشیر دولبه است

رضا علیزاده

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه برخی از نامزدهای انتخاباتی با وعده های عجیب و دادن امتیاز به مردم برای کسب آرای آنان می کوشند، گفت: وعده های عجیب، تبلیغات خاص برای جذب آرا و افکار عمومی مانند شمشیر دولبه است، می تواند نتیجه مثبت و یا اینکه نتیجه منفی در پی داشته باشد.

دکتر رضا علیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: برخی از نامزدها فکر می کنند که با تبلیغات خاص می توانند آرای مردم را داشته باشند و از روشی تحت عنوان برجسته سازی استفاده کرده و در فضای رسانه ای و مجازی به کار می گیرند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: شعارها و وعده های عجیب و تامل برانگیز نامزدها برای عموم مردم جذابیت ندارد، مردم متوجه اند که وعده های عجیب و غریب تحقق نمی یابد.

وی با بیان اینکه سیاست زدایی از انتخابات در ایران در حال رخ دادن است، اظهار داشت: انتخابات امری سیاسی است، در ایران به دلیل فقدان احزاب سیاسی و حاکم شدن رفتارهای فردی و کاندیدا محوری، شاهد رفتارها و شیوه های مختلف تبلیغاتی خارج از شئون انتخاباتی هستیم.

این استاد دانشگاه و جامعه شناس خاطر نشان کرد: این نوع شیوه ها و رفتارهای انتخاباتی، اقدامی پوپولیستی به جذب آرا است، اگر احزاب افرادی را آموزش داده و سالها برای تربیت و حضور آنان در مسئولیت های مختلف تلاش و سپس آنان را به مردم معرفی می کردند، مطمئنا ما چنین وضعیتی را شاهد نبودیم.  

 

فضای انتخاباتی برای مردم مانند فیلم های تخیلی شده است

یک پژوهشگر و مددکار  اجتماعی نیز با بیان اینکه در مواردی فضای انتخاباتی برای مردم مانند فیلم های تخیلی شده است، گفت: مردم به وعده های دروغین نامزدها نه توجه و نه باور دارند.

امین حق ره روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فضای انتخاباتی برای مردم فانتزی و تفریحی شده، آنان به محتوی مباحثی که نامزدها مطرح می کنند، عمیق نمی شوند و به توانایی نامزدها فکر نمی کنند.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرستان های به صورت قبیله ای نامزدی از پیش تعیین شده و باید به آن رای دهند، اظهار داشت :  بنابراین در جریان تبلیغات، به محتوی شعارها، وعده ها و توانمندی آن فرد توجه نمی کنند.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی با اشاره به نقش مهم احزاب در این مواقع خاطر نشان کرد: در واقع امروز احزاب سازمان یافته ای را در جامعه فعال نداریم تا مردم را هدایت کنند.

وی با بیان اینکه این روزها در جریان تبلیغات نامزدها هر امر محدود و ممنوعی آزاد است، تصریح کرد: سخنرانی های تند نامزدها، توهین های آنان، وعده های عجیب و غریب و پخش موسیقی و غیره از مواردی است که این روزها در شهرها شاهدیم و مردم نیز با شنیدن وعده ها و سخنرانی های نامزدها بدون توجه به محتوا دست می زنند و اتفاق سیاسی رخ نمی دهد.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی بیان داشت : تا زمانی که نپذیریم مسئله ای به نام انتخابات ذیل یک تشکیلات سیاسی و احزاب سیاسی اتفاق بیافتد، این رفتارها و اتقافات را در فضای تبلیغات و انتخابات خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نماینده مردم در مجلس، نماینده شهر نیست بلکه نماینده یک کشور است، اضافه کرد: بنابراین نامزد انتخابات مجلس حق ندارد مسائل را شخصی ببیند و به شکل عجیب و غریب مسایل شخصی و شهری را مطرح کند.

حق ره اضافه کرد: اینکه نامزدی در تبلیغات خود بیان می کند، من پل و جاده می سازم، مگر مسئولیت وزات راه را بر عهده دارد که این شعارها را مطرح می کند، یادمان باشد که کار و وظیفه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قانونگذاری است.

در واقع آنچه ضرورت امروز جامعه است هوشیاری و حساسیت مردم نسبت به این تبلیغات و تلاش برای راه یابی افرادی متخصص، اهل فن، دانا، نخبه و متعهد به مجلس است تا شاهد سامان یافتن نهاد قانون گذار موثر در کشور باشیم.

هم اکنون بر اساس آخرین آمار، ۱۹۷ نفر در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان گیلان در صحنه حضور دارند که ۲۲ نفر از  نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از بانوان هستند.

بر اساس بررسی افکار مختلف در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی جناح های مختلف شامل اصولگرا، اصلاح طلب، مستقل و اعتدال حضور دارند که البته در صحنه سیاسی شدت و ضعف دارد، برخی اصلاح طلبان نیز در قاموس مستقل هستند.

 جمعه هفته جاری دوم اسفند یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

گیلان با دو نیم میلیون نفر جمعیت  ۱۳ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

 

ایرنا