در نشست مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان عنوان شد:

تلاش برای احیای آیین های بومی و محلی رو به فراموشی گیلان


۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۱۳:۵۵ | کد خبر: ۵۶۳۵ چاپ
تلاش برای احیای آیین های بومی و محلی رو به فراموشی گیلان

کلانشهر: مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان گفت: آشتی با آیین های محلی گیلان از اهداف مهم برگزاری نمایشگاه توانمندی روستاییان است.

یاور پیر اعلایی در گفت و گو باخبرنگاران استان در نشست خبری این اداره کل گفت: تغییر کاربری اراضی شالیزاری و باغی استان خط قرمز استان است و برای جلوگیری از تحقق این امر روستاییان نقش موثری دارند.

وی افزود: با تخلفات ساخت و ساز واحدهای مسکونی در اراضی ارزشمند به جد برخورد می شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان ادامه داد: امسال برای 1700متخلف در این زمینه پرنده تشکیل شده است، که نسبت به سال گذشته جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز در روستاهای گیلان کاهش افزایش یافته است.

وی گفت: رسانه ها باید تلاش مضاعف برای جلوگیری از تغییرکاربری داشته باشند و از این پس انتظار بیشتری از رسانه های استان داریم.

پیراعلایی با بیان اینکه امور روستایی طیف وسیعی از گیلان را تشکیل می دهد و به همین دلیل توجه و توسعه این بخش منجر به تقویت چشمگیر بخش اقتصادی استان می شود .

وی افزود: دهیاران همواره همکاری بسیار خوبی با ما داشته اند و در حل مشکلات به خصوص بحران های نظیر برف کمک موثری به استان می کنند.

پیر اعلایی ادامه داد: امسال در جهت حمایت از دهیاران استان کارت دهیار برای همه دهیاران استان صادر شده است و این کارت موجب تسهیل کار دهیاران در امو ر مختلف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شان مردم روستاهای گیلان بسیار بالا است و باید در زمان بحران و حوادث در کمک رسانی به این افراد حتما شانشان حفظ شود، ادامه داد: هم اکنون بیمه حوادث روستایی برای همه روستاییان استان در نظر گرفته شده است و روستاییان با پرداخت 53 هزار تومان در برابر حوادث بیمه خواهند شد و در صورت مواجه با حوادث تا سقف 30میلیون تومان تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
مدیر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان تصریح کرد: گیلان رتبه خوبی را در خصوص عملکرد دهیاران در سطح کشورکسب کرده است و جزء ده استان برتر کشور دراین زمینه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در نمایشگاه توانمندی روستاییان گیلان که قرار است 13 اسفندماه در رشت برگزار شود، گفت: از توانمندی دهیاران در این نمایشگاه بهره گرفته ایم.

پیراعلایی خاطر نشان کرد: سال گذشته غرفه گیلان رتبه اول کشوری را در نمایشگاه توانمندیهای روستایی کسب کرد و اکثر شرکت کنندگان در این نمایشگاه را زنان روستایی تشکیل می دادند.

وی اضافه کرد: نمایش صنعت بوم گردی روستای گیلان از نقاط قوت غرفه های روستایی نمایشگاه در تهرن بود که امسال هم به روش سنتی و در عین سادگی و نمایش زیبایی روستاییان گیلان نیز شرکت خواهیم کرد.

مدیر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان گفت:امسال در نمایشگاه توانمندی روستایی دهیاران در غرفه آرایی ها نقش مستقیم دارند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آیین های بومی محلی گیلان اخیرا رو به فراموشی رفته است، خاطر نشان کرد: یکی از اهداف مهم برگزاری نمایشگاه توانمند روستاییان گیلان آشتی مردم به خصوص نسل جوان با این آیین ها محلی است.

پیرعلایی با بیان اینکه از هر شهرستان دو دهیار در برگزاری نمایشگاه توانمندی روستاییان با ماهمکاری دارند، تصریح کرد: علاوه بر این دهیاران یک دهیار از روستای فشتکه که روستای ملی حصیر کشور محسوب می شود، نیز یک دهیار و دهیار قاسم آباد سفلی رودسر نیز علاوه بر 32دهیار استان در برگزاری این نمایشگاه ما را یاری خواهند کرد.

وی پویایی موسیقی محلی، گیلان، نقل داستاهای گیلان توسط کودکان با گویش محلی از دیگر کارهایی است که در این نمایشگاه خواهد بود.

مدیر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان گفت: از همه رسانه های استان تقاضا داریم ضمن اینکه نسبت به حفظ آیین های بومی و محلی گیلان حساس باشند، در انعکاس توانمندیهای روستایی که منجر به توسعه اشتغال روستاییان خواهد شد، نیز تلاشی مضاعف داشته باشند.

نظر شما:

security code