انجمن دارویی گیلان در گفت و گو با مرور:

ماسک های احتکار و کشف شده چرا توزیع نمی شود؟


۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۱۸:۴۸ | کد خبر: ۵۶۷۵ چاپ
ماسک های احتکار و کشف شده چرا توزیع نمی شود؟

کلانشهر به گزارش مرور: هجوم شهروندان به داروخانه ها برای خرید ماسک و کمبود لوازم بهداشتی جهت پیشگیری از ویروس کرونا و گرانی ایجاد شده برای این محصول موجب شد ، سه روز پیش سازمان غذا و داروی کشور در بخشنامه ای به داروخانه ها اعلام کند: « داروخانه‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید ماسک نیستند و ماسک به صورت رایگان از طریق مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد».

بر این اساس هرگونه توزیع، خرید و فروش انواع ماسک‌های پزشکی شامل ماسک جراحی(بنددار و کش‌دار)، فیلتردار، n۹۵ و n۹۹ توسط تولید کنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی، شرکتهای پخش دارویی و غیره تا اطلاع ثانوی ممنوع بوده و وزارت بهداشت متولی توزیع ماسک و پد بهداشتی خواهد بود.

این درحالیست که علیرغم اعلام نام مراکز بهداشتی  توزیع کننده‌ی  ماسک و پد بهداشتی از سوی علوم پزشکی گیلان ، همچنان این وسیله بهداشتی  نایاب بوده و شهروندان در تماس با رسانه های استان از توزیع نشدن ماسک در مراکز بهداشتی  خبر داده اند.

درهمین رابطه «محمد علی نیا» داروساز و نایب رییس انجمن دارویی گیلان  از آمادگی  داروخانه های استان برای توزیع رایگان ماسک خبر داد.

علی نیا به مرور گفت: بعد از ممنوعیت عرضه ماسک توسط داروخانه ها ، تا به امروز حتی ماسک معمولی  برای کادر پزشکی، پرستاری  و پرسنل  داروخانه ها که هر روز در نوک پیکان خطر ویروس کرونا هستند موجود نیست. این درحالیست که کادر پزشکی و پرسنل بیمارستانی بیش از همه نیازمند داشتن ماسک و پد بهداشتی هستند.

وی  افزود: توزیع ماسک هم اکنون در اختیار دولت قرار گرفته است که مقرر شده بود از طریق مراکز بهداشتی صورت بگیرد . با توجه به  اینکه هر ساعت این اپیدمی در حال گسترش و شیوع بیشتر است و تا کنون نیز از طریق مراکز بهداشتی توزیع نشده  از اینرو انجمن دارویی گیلان در مکاتبه با نظام پزشکی و فرمانداری استان درخواست کرده توزیع رایگان  ماسک  توسط داروخانه های استان انجام شود.

نایب رییس انجمن دارویی گیلان با اشاره به کشف ماسک های احتکار شده توسط تعزیرات استان  گفت: اکنون این ماسکها کجا هستند و چرا توزیع نمی شوند. ما آمادگی داریم هر چه سریعتر این ماسکها را به صورت رایگان توزیع کنیم.