با کرونا بجنگیم یا در مصرف آب صرفه جویی کنیم؟

سدها پر اند و خانه ها آب ندارند!


۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۱۴:۳۵ | کد خبر: ۵۶۹۰ چاپ
سدها پر اند و خانه ها آب ندارند!

کلانشهر _ گروه اجتماعی: در چند روز گدشته پس از آنکه گزارش‌هایی مبنی بر قطع آب در نقاط مختلف شهر رشت به کلانشهر رسید، این موضوع را با مدیر شرکت آب و فاضلاب گیلان مطرح کردیم. این درحالی بود که کلانشهر در چند روز گذشته طی مصاحبه‌ای  با وحید خرمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خبر سرریز شدن سد شهربیجار را منتشر کرده بود. 

با این وجود اگرچه شیوع ویروس کرونا، مصرف آب برای مصارف بهداشتی را بالا برده است اما مشکل اصلی این است که تجهیزات تصفیه استان ناکافی است و نمی‌تواند آب خامی را که در منابع آبی وجود دارد تصفیه کند و برای مصارف خانگی آماده کند. 

کرونا، جدیدترین فاجعه موجود در کشور است که بحران‌های زیادی ایجاد کرده است. مثلا احتمالا هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید پیام‌های هشداردهنده وزارت بهداشت و توصیه‌های این وزراتخانه را برای رعایت مداوم بهداشت و شستن دست‌ها مشاهده می‌کنید اما با این وجود در استان پرآبی مانند گیلان، ما با کمبود آب سالم روبه‌رو هستیم. ما نمی‌دانیم چگونه می‌توان بهداشت را رعایت کرد و دست‌ها را مداوم شست اما در مصرف آب هم صرفه جویی کرد. جو روانی ایجاد شده پیرامون شیوع کرونا قاعدتا موجب نگرانی مردم و رعایت بیش از پیش بهداشت شده است اما چرا دستگاه‌های مختلف، حتی در حد اطلاع‌رسانی‌هایشان هم با هم هماهنگ نیستند؟

در همین راستا مدیر شرکت آب و فاضلاب گیلان در گفت‌و‌گو با کلانشهر گفت: کرونا مصرف آب را نه فقط در شهرستان رشت بلکه در همه شهرها و روستاهای گیلان افزایش داده است.
محسن حسینی گفت: از آنجاییکه یکی از راههای مقابله با کرونا ویروس شستشوی مرتب دستها است، همزمان با شیوع کرونا در استان با افزایش مصرف آب مواجه شده ایم.
وی افزود: سعی کردیم برای تامین آب مورد نیاز مردم تاسیسات بیشتری وارد مدار کنیم و هم اکنون با حداکثر ظرفیت میزان در حال تولید هستیم.
حسینی ادامه داد: مصرف آب به حدی زیاد شده است که برخی از جاها با افت فشار آب یا قطع آب در برخی از ساعات شبانه روز مواجه می شوند.
وی خاطر نشان کرد: به زودی تاسیسات جدید را وارد مدار می کنیم اما انتظار می رود، مردم هم ضمن اینکه شستشوی دستها را برای مقابله با کرونا حتما انجام دهند، در صرفه جویی در مصرف آب نیز تلاش مضاعف داشته باشند.
مدیر شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: منابع تولید آب استان ظرفیت خاصی دارد و بیش از این ظرفیت امکان تولید وجود ندارد.
وی افزود: کرونا موجب افزایش 20درصدی مصرف آب در استان شده است و آمار مصرف نشان می دهد که میزان مصرف آب کنونی از روزهای گرم سال نیز یبیشتر است.
حسینی تصریح کرد: آب خام به اندازه کافی در استان وجود دارد،اما ظرفیت مشخصی برای تصفیه داریم و ظرفیت تصفیه خانه که 3مترمکعب در ثانیه است و ما شب گذشته به 3 هزار و 400 لیتر در ثانیه تولید آن را افزایش داده ایم، اما بازهم میزان تولید جوابگوی تکاپوی مصرف مردم نیست.
وی افزود: ظرف چند روز آینده میزان ظرفیت تولید را افزایش خواهیم داد واز مردم تقاضا می کنیم که مصرف آب را مدیریت کنند.
مدیر شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: افزایش مصرف آب فقط مختص به شهرستان رشت نیست بلکه همه شهرها و روستاهای گیلان به دلیل شیوع این بیماری افزایش مصرف آب دارند.

در پایان لازم به ذکر است که روابط عمومی سازمان آب و فاضلاب استان گیلان با پیامی به رسانه‌ها از چالش جدی خود در مواجهه با افزایش مصرف آب در استان خبر داده است. این سازمان از رسانه‌ها خواسته است تا در روند اطلاع‌رسانی به این نهاد کمک کنند. 

 

عکس تزیینی است.