«کرونا» حق حیات و سلامت


۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۲۱:۰۳ | کد خبر: ۵۶۹۶ چاپ
«کرونا» حق حیات و سلامت

کلانشهر _ شهرام شاهی شاوون:  حال یا آمده بود نمیدانستیم و یا دانستیم که آمده، تفاوتی درنتیجه نخواهد داشت. چند روزی است رشت شهر خاموشان شده ولی چراغ خانه ها روشن است و زندگی زیر ترس کرونا، مهمان خودخوانده چینی ادامه دارد.
هر ایرانی برابر اصول مختلف قانون اساسی ( اصول ۳، ۲۱ ،۲۹ ، ۴۱ ) ازحق حیات و سلامت برخوردار بوده و این یک حق بنیادین طبیعی و بشری است که مقدم بر هر اصل و فرع قانونی دیگر است بنابراین الزامات حفظ و پایداری این حق نیز بر هر مصلحت و تدبیری ترجیح دارد خاصه اگر حیات و سلامت در حوزه عمومی و در بعد ملی به خطر بیافتد و شکل بحرانی به خود بگیرد.
دولت، مجلس، دستگاه قضایی، نیروهای مسلح و رسانه های گروهی و دریک کلام حاکمیت به عنوان نماینده مردم در اداره عمومی وحفظ کشور، برای تضمین حیات و سلامت آحاد مردم در صدر مسئولیت و پاسخگویی قرار دارد چه در بعد پیشگیری و مراقبت و چه در بعد درمان و احیا وپایداری سلامت مسئول است. امروز و در این شرایط بسیار خطیر آنچه که حق بنیادین و اساسی شهروندان است حفظ حیات و سلامت ایشان است و هیچ مهمی مهم تر از این امر نبوده و نیست.


یک: خبررسانی و آگاهی‌دهی درست و اصولی مردم از طریق صدا وسیما با کمک گرفتن از تمام توان تخصصی پزشکی و سلامت کشور وجلوگیری از شایعات و اخبار ناصحیح.

دو: تجهیز و تامین اقلام بهداشتی و پزشکی مورد نیاز بیمارستانها و نیروی انسانی دخیل در عملیات نجات در اسرع وقت و بسیج عمومی نیروهای بهداشتی و پزشکی

سه: ایجاد قرارگاه مبارزه با کرونا و پایش مستمر بحران و استفاده صحیح از رسانه‌های دیداری و مجازی عمومی

چهار: ورود قاطع و سریع دادستانی و دستگاه قضایی به اقدامات تهدید کننده سلامت و حیات جامعه و برخورد قانونی با مجرمین و خاطیان.

پنج: همکاری کامل مردم در رعایت توصیه‌های مراقبتی و بهداشتی و کمک به هم نوعان و بی بضاعتانی که قادر به تامین اقلام بهداشتی نیستند.

شش: به کارگیری ظرفیت سازمان های مردم نهاد و سمن ها در بحران پیش رو.

اینها و بسیاری از موارد دیگر اقدامات حفاظتی و بهداشتی و پزشکی است که تصور می‌شود میتواند به حل و طی این بحران کمک نماید ولیکن به نظر میرسد مهمترین مساله ایجاد حس اطمینان و اعتماد عبور از این بحران بین مردم است که نباید از آن چشم پوشید و بر مسئولان است که با اتخاذ تدابیر اصولی و علمی، سلامت و حق حیات مردم را بر هر مهم دیگری ارجح دانسته و محور کلیه تصمیم گیری های خویش قرار دهند. حیات و سلامت حق مسلم هر فرد ایرانی است .

 

انتشار یادداشت در کلانشهر به معنای تایید محتوی آن نیست و صرفا برای اطلاع مخاطبان منتشر می‌شود.