معاون حقوقی رئیس جمهور مطرح کرد؛

دولت باید بر حفظ حقوق ناشر و مولف نظارت کند


۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰ | کد خبر: ۵۷ چاپ
 دولت باید بر حفظ حقوق ناشر و مولف نظارت کند

معاون حقوقی رییس جمهور در نخستین همایش نشر عنوان کرد: دولت باید برای حفظ حقوق ناشر و مولف، تامین فضای رقابت سالم و حقوق مصرف‌کننده نظارتی موثر و کم‌آسیب داشته باشد.

به گزارش کلانشهر24 به نقل از ستاد خبری بیست‌وششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، اولین همایش «حقوق نشر» امروز سه‌شنبه (۲۹ آبان‌ماه) با حضور لعیا جنیدی، معاون حقوقی ریاست جمهوری در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار شد.

جنیدی در این همایش با اظهار امیدواری برای دستیابی به نتایج مطلوب در این نشست گفت: صنعت نشر در تمام ابعاد تحولات سیاسی، علمی، اقتصادی و اجتماعی ایران موثر بوده و اهمیت این موضوع غیر قابل انکار است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور ادامه داد: در مدت چهل سال اخیر، نشر دانشگاهی حضور قابل توجهی در کشور داشته است و با افزایش دو و نیم برابری جمعیت، دانشگاه‌ها نیز جمعیت گسترده‌تری پیدا کردند و ناشران تلاش می‌کردند پاسخگوی نیاز جامعه باشند و صنعت نشر نیز تلاش کرد نیازهای جامعه دانشگاهی را پاسخ دهند. صنعت نشر از مواهب اقتصادی هم بهره برده تا بتواند به ‌عنوان صنعتی جدی در کشور پا بگیرد.

جنیدی یادآور شد: دولت باید به جای حمایت بیشتر به نظارت بپردازد. با این حال بهتر است که صنعت نشر خود تنظیمی داشته باشد و اگر این اتفاق بیفتد، می‌تواند معضلات صنعت نشر را از جمله بخشی از نشر غیرمجاز و آثاری که دچار مشکل است، برطرف کند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما صرفاً نباید به تعداد انتشار کتاب توجه کنیم بلکه اینکه چه کتابی منتشر ‌کنیم، نیز بسیار مهم است. ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر باید قراردادهای معقولی در عرصه تجارت جهانی برای حقوق نشر داشته باشیم که حق ناشر و مولف رعایت شود. خوشبختانه لایحه‌ای نیز برای رعایت حقوق مادی و معنوی مولف در دست تصویب است.

جنیدی در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه باید در عرصه جهانی فعال باشیم و به سازمان تجارت جهانی ورود کنیم، متذکر شد: این همایش باید بتواند آینده جایگاه اقتصادی تجارت بین‌الملل را تامین کند و من به این صنعت به عنوان فعالان بخش خصوصی نگاه می‌کنم که ماموریتی در صنعت نشر کشور دارند. همچنین؛ دولت باید برای حفظ حقوق ناشر و مولف، تامین فضای رقابت سالم و حقوق مصرف‌کننده نظارتی موثر و کم‌آسیب داشته باشد.

محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز گفت: یکی از ایام ارزنده در طول سال هفته کتاب است که بعد از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان مهم‌ترین برنامه در حوزه کتاب و نشر در نیمه دوم سال برگزار می‌شود.

وی افزود: موضوع حقوق نشر از موضوعات ارزنده جامعه است. متاسفانه وقتی با انبوه کتاب‌ها مواجه شدیم، سوءاستفاده‌گرانی به فکر سوء‌استفاده از کتاب افتادند چراکه بعد اقتصادی آن در جامعه مطرح بود و بعد از زمانی که کتاب وجهه و ارزش بالایی پیدا کرد سودجویان بیشتری پیشگام این عرصه شدند که البته اقداماتی توسط کشورها برای مبارزه با این کار و برای حفظ حق مولف و مالکیت معنوی او اقداماتی صورت گرفت.

سلگی ضمن بیان این قوانین شکل گرفته در مورد حقوق نشر گفت: تکثیر و قاچاق غیرمجاز کتاب‌ها موضوع مهمی است که در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده و کارگروهی نیز به همین منظور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد که موفقیت‌های زیادی در این زمینه کسب کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: اولین همایش حقوق نشر، شروعی برای بهبود شرایط حال حاضر نشر ایران باشد و ما آمادگی خود را برای پیشبرد برنامه‌ها برای کمک به صنعت نشر اعلام می‌کنیم.

عباس حسینی‌نیک، مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی نیز در این همایش گفت: اگر کتاب را محور حقوق نشر قرار بدهیم یکسری حقوق‌های پیش و پس دارد که میان پدیدآورنده و ناشر باید رعایت شود. حقوق پیشین به دریافت حق و حقوق ناشر به نویسنده تعلق می‌گیرد و حقوق پسین این است که ناشر روابط خود را با دولت تحکیم ببخشد تا بداند که چه کتاب‌هایی منتشر کند.

حسینی‌نیک یادآور شد: هدف از برگزاری همایش «حقوق نشر» حمایت از تولید آثار ادبی برای جامعه هنری است و من امیدوارم ناشران به لایحه حقوق نشر که مدتی است در دست تصویب است بی‌تفاوت نباشند و بر تصویب لایحه حقوق نشر تاکید کنند.

بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۴ آبان تا ۱ آذرماه با مشارکت بیش از ۶۰ نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code