رئیس اداره اسکلتی و عضلانی وزارت بهداشت، درباره شیوع پوکی استخوان در بین زنان و مردان، نکاتی را مطرح کرد.

۲۵ درصد مردان بالای ۵۰ سال دچار پوکی استخوان می‌شوند
کلانشهر: فاطمه حاجی ولی زاده گفت: در دهه های اخیر، افزایش امید به زندگی از یک سو موجب سالمندتر شدن نسبی جمعیت و از سوی دیگر، گسترش سبک زندگی ناسالم از جمله تغذیه نامناسب، کم تحرکی و مصرف سیگار و الکل در همه گروه های سنی شده است. به دنبال این روندها، بیماری های اسکلتی و عضلانی، به ویژه پوکی استخوان، در جامعه شیوع بیشتری یافته اند.

وی اظهار داشت: استئوپروز به طور عمده با کاهش تراکم معدنی استخوان تعریف می شود و در سنین بالا، به ویژه در زنان پس از یائسگی، می تواند منجر به شکستگی های زودرس شود. بر اساس شواهد موجود، از هر دو زن و از هر چهار مرد بالای ۵۰ سال، یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود. شکستگی هایی که معمولاً در نواحی گردن استخوان ران، ستون مهره ها و مچ دست رخ می دهند، ممکن است نخستین علامت این بیماری خاموش باشند.

حاجی ولی زاده در ادامه با اشاره به اهمیت تشخیص زودرس این بیماری گفت: تشخیص به موقع و درمان مؤثر بیماران مبتلا به پوکی استخوان، نقش بسزایی در کاهش عوارض و هزینه های ناشی از شکستگی ها دارد. با رعایت توصیه های پیشگیرانه از جمله تغذیه سالم، فعالیت بدنی منظم، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل و تأمین ریزمغذی هایی مانند ویتامین D و کلسیم، می توان از بروز بسیاری از موارد استئوپروز پیشگیری کرد.