نظام ارجاع بیماران حاد تنفسی در رشت اجرایی شد

کلانشهر: نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مدیریت کرونا در گیلان اعلام کرد : سیستم ارجاع بیماران دارای مشکلات حاد تنفسی از دیروز دوشنبه در شهر رشت راه اندازی شد.

دکتر مهدی شادنوش روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه فرآیند درمان بیماران مشکوک به ابتلا به کرونا در سه سطح پیگیری می شود، افزود : این طرح با هدف کاهش بار و فشار مراجعات مستقیم مردم به بیمارستان هایی چون رازی و رسول اکرم (ص) و غیره در بحث بیماری های حاد تنفسی چون آنفلوآنزا و مشکوک به کرونا اجرایی شده و از این پس مراجعه و پذیرش مستقیم به بیمارستان ها نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد : بدین منظور ۱۱ مرکز جامع خدمات سلامت در سطح شهر به این موضوع اختصاص یافته است که ۶ مرکز به صورت شبانه روزی و ۵ مرکز هم از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ در روز فعال و سایر مراکز بهداشتی و درمانی نیز از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ آماده خدمت رسانی هستند و مردم برای بیماری های حاد تنفسی خود می توانند به این مراکز مراجعه کنند و در صورت تشخیص پزشک به بیمارستان ارجاع می شوند.

وی با بیان اینکه این مراکز در خط اول مقابله و درمان قرار گرفته اند، افزود : در بیمارستان هایی که سیستم ارجاع فعال شده دیگر به صورت مستقیم بیماران پذیرش نمی شوند و مردم باید در مطب های خصوصی، درمانگاه ها و این ۱۱ مرکز جامع خدمات سلامت پذیرش شوند که بر اساس چک لیست‌های استاندارد مورد بررسی‌های اولیه قرار می‌گیرند و در صورت دارا بودن علائم کرونا و تشخیص پزشک به بیمارستان ها معرفی می شوند.

 وی تصریح کرد : این امر به منظور کاهش بخشی از فشارکاری بر پرسنل حوزه درمان و مراکز بیمارستانی است که طی روزهای گذشته در کنار حجم سنگین کار باید پاسخگوی جمعیت قابل توجهی از مراجعان هم می بودند.

 

ضرورت توجه جدی مردم به توصیه های بهداشتی  

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر ضرورت ماندن مردم در منازل گفت : امروز بسیاری از کشورهای درگیر ویروس کرونا به ناچار پروازها، بخش های آموزشی و اداری و برنامه های مهم خود را در بخش های مختلف تعطیل کرده اند تا مردم کمتر در محل های کاری، آموزشی  و سایر مجامع و مکانهای عمومی حضور یابند زیرا خطر این ویروس را درک کرده اند.

 وی تصریح کرد : امروز همه مردم ما باید بدانند که تنها راه قطع چرخه فعالیت این ویروس و کنترل آن رعایت بهداشت فردی و توجه و عمل به توصیه های بهداشتی از جمله ماندن در منازل است.

وی عنوان کرد : باید سفرها متوقف شود و همه خود را ملزم به رعایت توصیه های ایمنی و بهداشتی کنند و در خانه بمانند.