مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد :

موزه ملی خاویار ایران در کیاشهر تاسیس می شود


۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۱۱:۵۴ | کد خبر: ۵۸۲۱ چاپ

مدیرکل میراث‌ فرهنگی گیلان با اشاره به اهمیت مجموعه بناهای شیلات کیاشهر از تأسیس موزه ملی خاویار ایران در این بندر خبر داد.

موزه ملی خاویار ایران در کیاشهر تاسیس می شود

کلانشهر : به گزارش خبرنگار مهر، شهرود امیر انتخابی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مجموعه بناهای شیلات کیاشهر که به مساحت ۷۵ هزار مترمربع در بخش کیاشهر شهرستان آستانه‌اشرفیه واقع شده است، اظهار کرد: این مجموعه دربردارنده بیش از ۲۲ بنای تاریخی بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه این مجموعه در گذشته با نام بندر حسن کیاده معروف بوده و یکی از مراکز مهم صید و صیادی در گیلان به شمار می‌رفت، افزود: این بندر در دوره قاجار به دلیل ایجاد گمرک و تأسیسات شیلات از رونق خاصی برخوردار بود.

امیر انتخابی با اشاره به اینکه شیلات کیاشهر یکی از مراکز عمده صیادی و تولید خاویار در سطح کشور است، گفت: این مجموعه تاریخی دارای ساختمان‌های نجاری، تراشکاری، جوشکاری، آهنگری، ابریشم‌سازی، ساختمان اداری و مالی، ساختمان کوره صید و خاویار سازی، ساختمان مسکونی، ساختمان مهمانسرا، ساختمان ریاست، ساختمان سردخانه، ساختمان شورخانه، گورستان روس‌ها بوده است.

وی ادامه داد: بعد از جلسات برگزار شده با مدیران شرکت مادر تخصصی صید و صیادی کشور، امور ماهیان خاویاری گیلان، معاونت محترم امور پیشگیری از جرم و حقوق بیت‌المال و میراث فرهنگی گیلان برگزار مقرر شد بهره‌برداری این مجموعه به عنوان موزه ملی خاویار ایران ظرف مدت ۲ سال به صورت فاز بندی انجام شود.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان افزود: در همین راستا کمیته مشترک احیای این مجموعه تاریخی با مشارکت معاونت میراث فرهنگی گیلان، شرکت مادر تخصصی ماهیان خاویاری ایران و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان تشکیل و هماهنگی‌های لازم جهت احیای این مجموعه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرمت یکی از ساختمان‌های تاریخی این مجموعه با نظارت میراث فرهنگی گیلان در دستورکار شرکت مادر تخصصی ماهیان خاویاری قرار گرفته است، افزود: پاکسازی و محوطه‌سازی این مجموعه طی چند ماه آینده تکمیل و امکان بازدید برای گردشگران فراهم خواهد شد.

امیر انتخابی از گیلانیان درخواست در صورت داشتن هرگونه وسایل صید و صیادی، اسناد و مدارک مربوط به این حوزه که به زنده سازی فرهنگی این منطقه کمک می‌کند، به موزه رشت تحویل دهند تا بتوانیم در راه‌اندازی موزه ملی خاویار ایران به‌نام اهداء‌کنندگان استفاده شود.

وی همچنین در ادامه با اشاره به بنای تاریخی مدرسه حکیم نظامی آستارا، اظهار کرد: این بنا یکی از بناهای ثبت شده گیلان در فهرست آثار ملی است که در طی سال‌های گذشته با همکاری آموزش و پرورش استان تبدیل به موزه مدرسه شده و بهره‌برداری این بنا در اختیار آموزش پرورش قرار گرفت.

امیر انتخابی افزود: متأسفانه با تعطیلی این موزه مدرسه، اداره کل میراث‌فرهنگی گیلان در راستای حفاظت و حراست از آثار فرهنگی و بهره‌برداری مناسب از بناهای تاریخی پس از مکاتبات متعدد با اداره‌کل آموزش و پرورش درخواست بهره‌برداری مناسب از موزه مدرسه حکیم نظامی کرد و در همین راستا نشستی در این باره با نمایندگان آموزش و پرورش، دادگستری و میراث فرهنگی گیلان برگزار و مصوب شد در اسرع وقت نسبت به ساماندهی این موزه اقدام شود.

وی با بیان اینکه مدرسان بزرگی نظیر «نیما یوشیج» در مدرسه حکیم نظامی آستارا تدریس کرده‌اند، اظهار کرد: مدرسه حکیم نظامی یکی از قدیمی‌ترین مدارس در ایران است که در سال ۱۲۸۷ هجری خورشیدی در عصر قاجاریه تأسیس شده است و از نمادهای فرهنگی آستارا به‌شمار می‌آید و در اسفندماه ۱۳۸۴ با شماره ۱۵۲۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.


مهر