زباله تولیدی آستانه اشرفیه باید کاهش یابد

رییس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه، گفت: خطر افزایش تولید زباله به بحران عمیقی تبدیل شده و باید به فکر کاهش تولید زباله باشیم.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، جعفر میرزایی در جلسه هوای پاک آستانه اشرفیه، گفت: ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه در خصوص آلودگی هوا و مشکلات عدیده‌ای که سلامت عمومی جامعه را تهدید می‌کند، از اهداف توجه و گرامی داشت این روز است.

وی افزود: ما حق نداریم زباله را در طبیعت رها کنیم و هرکس مسئول زباله تولیدی خود است.

میرزایی ادامه داد: امروز خطر افزایش تولید زباله به بحران عمیقی تبدیل شده و باید به فکر کاهش تولید زباله باشیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست آستان اشرفیه خاطرنشان‌ کرد: سریع ترین راه مدیریت پسماند در شرایط امروز، تفکیک زباله از مبدا و کاهش ورودی زباله به جایگاه های زباله است. در حال حاضر سرانه تولید زباله در این شهرستان 700 تا 800 گرم است که باید به 200 گرم کاهش یابد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه در خصوص هوای پاک، ضمن هشدار جدی به تهدید کنندگان بهداشت عمومی که از طریق آتش‌زدن بقایای محصولات کشاورزی باعث ایجاد آلودگی شدید هوا می‌شوند، افزود: حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه ضمن ارشادات و آموزش های مرتبط با متخلفین از طریق مراجع قضایی برخورد لازم را خواهد داشت.

میرزایی در ادامه به افزایش حساسیت مردم نسبت به حفظ محیط زیست خبرداد و افزود: در پی گزارش‌های مردمی و شکایات اهالی مشاهده  شد،  فردی به هویت معلوم به اتفاق همسرش که ساکن خیابان استقلال استانه اشرفیه هستند، روزانه با انتقال و دپوی  حجم زیادی از پوست بادام در محل  مذکور بصورت شبانه اقدام به آتش زدن ضایعات می کنند و این عمل باعث  انتشار دود غلیظی در کل سطح شهر وحاشیه شهر شده است بطوری که نفس کشیدن برای ساکنین دشوار می شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از بررسی و تحقیق بیشتر جهت جلوگیری از انتشار دود بیشتر با آتش نشانی تماس گرفته شد تا نسبت به خاموش کردن آتش اقدام کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه، تصریح کرد: جهت حفظ آثار جرم تهدید علیه بهداشت عمومی با حضور یگان 110 و آتش نشانی و سایر شاهدین و مطلعین محلی صورتجلسه مشترک انجام شد.

وی گفت: خوشبختانه در شهرستان وجود فرصت‌هایی منحصر به فرد همچون شرکت تولید کننده کود آلی در شهرک صنعتی پرکاپشت می‌توان از طریق تبدیل بقایای محصولات کشاورزی همچون پوست بادام به کمپوست یا کود آلی به کاهش سوزاندن و از بین بردن بقایای حاصل از برداشت محصول کشاورزی کمک کند.