طی 9 ماه نخست امسال؛

99 عابر پیاده در معابر شهری گیلان فوت کرده اند


۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۱۲:۴۰ | کد خبر: ۵۸۷ چاپ
99 عابر پیاده در معابر شهری گیلان فوت کرده اند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان گفت: در 9 ماهه گذشته 99 فقره تصادف منجر به فوت در محورهای درون شهری استان رخ داده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 9 درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، سرهنگ محمدرضا محمدی در جمع خبرنگاران، در خصوص میزان تصادفات معابر درون شهری گیلان از ابتدای سالجاری، اظهار کرد: طی 9 ماهه نخست سال‌جاری 26 هزار و 858 فقره تصادف در محورهای درون شهری گیلان رخ داده که از این تعداد، 99 فقره تصادف منجر به فوت با افزایش 9 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل، 4 هزار و 611 فقره تصادف جرحی و 22 هزار و 148 تصادف منجر به خسارت مالی با افزایش 13 درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته در استان رخ داده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان با اشاره به تعداد کشته‌ها و مجروحین در این بازه زمانی افزود: از ابتدای سال تاکنون 99 نفر در تصادفات معابر شهری گیلان فوت و 5 هزار و 590 نفر هم مجروح شده‌اند که عابران پیاده با 47 درصد و موتورسیکلت سواران با 32 درصد بیشترین کاربران کشته شده هستند.

وی در مورد معابر و مسیرهای پر تصادف و خطرناک استان با بیان اینکه توجه به ماهیت معابر درون شهری و نوع تصادفات این معابر که 79 درصد آن را عابران پیاده و موتورسواران تشکیل می‌دهند نقطه یا خیابان خاصی را نمی‌توان به عنوان پر تصادف معرفی کرد، گفت: عموما شهرک‌های اقماری، کمربندی‌ها و محل‌های که درهم تنیدگی وسایل نقلیه و عابران پیاده بیشتر مشاهده می‌شود و سرعت خودروها نیز در این معابر بیشتر است شاهد وقوع تصادفات زیاد‌تری هستیم در مجموع کلانشهر رشت بیشترین تصادفات درون شهری استان را به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس راهور گیلان تصریح کرد: برابر آمارهای موجود بیشترین علت تصادفات معابر درون شهری استان به ترتیب عدم توجه به جلو و پس از آن عدم رعایت حق تقدم است. 

سرهنگ محمدی با اعلام اینکه در حال حاضر معیار استاندار و دقیقی برای تفکیک سهم هر یک از عوامل موثر در وقوع تصادف وجود ندارد، ادامه داد: باید به تفصیل فرآیند تصادف شامل علت وقوع، عوامل تشدید کننده، افزایش شدت جراحات و صدمات به طور دقیق و علمی موشکافی شود.

این مقام انتظامی بیشترین علت وقوع تصادف را عامل انسانی دانست و بیان کرد: انسان با علم و آگاهی از وضعیت خود، راه‌ها و وسیله نقلیه باید تدابیر ایمنی لازم را اندیشیده و سپس بر اساس آن رانندگی کند اما نمی‌توان نقش دو عامل دیگر یعنی خودرو و معابر را نادیده گرفت چراکه خودروها باید ایمن باشند و معابر نیز باید استاندارد باشند.

وی در مورد وضعیت معابر گیلان نسبت به سایر استان‌های کشور گفت: معابر استان گیلان تفاوت چندانی با سایر استان‌ها ندارند اما با توجه به شرایط خاص گیلان از نظر گردشگری و حضور گسترده مسافران از سراسر کشور، توسعه و ساخت معابر باید بر اساس این نیازمندی مورد توجه قرار گیرد.

سرهنگ محمدی در پاسخ به این سوال که چه دستگاه‌هایی در کاهش تصادفات و تلفات انسانی نقش دارند، گفت: سازمان‌ها و دستگاه‌های زیادی به‌صورت مستقیم و غیرمستیم نقش دارند که باید به وظایف قانونی خود عمل کنند اما به صورت کاملا مستقیم در حوزه پلیس راهور، شهرداری‌ها برابر قانون مکلف هستند در خصوص احداث زیرساخت‌ها، نصب و نگهداری تجهیزات و علائم ترافیکی همچنین همکاری در اجرای فرآیند ترافیکی با پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری کنند. 

رئیس پلیس راهور گیلان ادامه داد: خوشبختانه با تعامل خوب مابین پلیس راهور و شهرداری‌های استان ارتباط سازنده‌ای وجود دارد البته به این معنی نیست که هیچ‌گونه نقص و اختلاف نظری وجود ندارد، اما کلیه اقدامات برای خدمت رسانی بهتر به شهروندان است، کمبود اعتبارات و بعضی مسائل، کاستی‌های را ایجاد می‌کند که باید برای حل آنها نیز تلاش کرد.

این مقام انتظامی یکی از بخش‌های مقفول مانده در ترافیک شهری استان گیلان را عدم توجه و اقدام لازم در خصوص سیستم حمل و نقل هوشمند شهری اعلام کرد و افزود: در آینده نزدیک کاربردی‌ترین راهکار مدیریت ترافیک رو به رشد شهر‌ها و معابر برون شهری توجه به هوشمند سازی سیستم حمل و نقل است.

وی در خصوص این پرسش که اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در قانونمداری رانندگان و همچنین کاهش تصادفات و تلفات معابر شهری تا چه حد موثر است، گفت: یکی از موفق‌ترین طرح‌های ناجا طرح "همیاران پلیس" است که با ابتکار پلیس راهور از حدود 10 سال پیش آغاز شده، ثمرات بسیار مهمی در ارتقاء فرهنگ ترافیک، کاهش تخلفات و تصادفات داشت است و اقدامات گسترده پلیس راهور در ترویج فرهنگ رانندگی از طریق برنامه‌های صدا و سیما، جراید و در فضای مجازی سبب بهبود نسبی وضعیت ترافیک شده است.

سرهنگ محمدی در ادامه با بیان اینکه پلیس راهور استان گیلان با شناخت ظرفیت بالقوه و موثر رسانه‌ها برنامه اصلی خود را برای مشارت مردم در بحث ترافیک متمرکز کرده، افزود: با استفاده از ابزار رسانه و ارائه نکات ترافیکی و آموزشی موفقیت‌های در خور توجهی کسب شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان تصریح کرد: حضور کارشناسان پلیس راهور در مدارس و دانشگاه‌ها، آینده ترافیکی ما را تا حد زیادی بیمه خواهد کرد چراکه آموزش در کودکی بسیار ماندگار و کاربردی‌تر از سنین بزرگ سالی خواهد بود.

این مقام انتظامی با اعلام اینکه باید با واقعیت ترافیک روبرو شویم و کاربران ترافیک آحاد جامعه هستند، اضافه کرد: آموزش باید تمام اقشار را فرا گیرد و بر گروه خاصی نباید تمرکز کرد، بهترین اقدام شروع از کودکی و در مدارس است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری 2 هزار و 950 جلسه آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها، آموزش یکصد و 18 هزار دانش‌آموز و دانشجو، برگزاری جلسات آموزشی برای موتورسیکلت سواران و توزیع هزار و 200 کلاه ایمنی، برگزاری جلسات بازآموزی مقررات برای 2 هزار و 500 راننده عمومی متخلف، آموزش 8 هزار و 200 نفر کارکنان سایر ادارات، نصب 164 بنر آموزش فرهنگ ترافیک، توزیع 32 هزار و 160 برشور، تراکت و سی دی با موضوعات آموزشی و فرهنگی از جمله اقدامات کلان فرهنگی پلیس راهور استان گیلان بوده است.

سرهنگ محمدی در پاسخ به این سوال که از اول سال‌جاری تاکنون چه تعداد گواهینامه در استان گیلان صادر شده، بیان داشت: در 9 ماهه سپری شده از سال‌جاری در کل 34 هزار و 612 جلد گواهینامه رانندگی در گیلان صادر شده که 31 هزار و 500 جلد گواهینامه پایه سوم، هزار جلد گواهینامه پایه دوم، 550 جلد گواهینامه پایه یک، هزار و 200 جلد گواهینامه موتورسیکلت و مابقی گواهینامه‌های ویژه(ماشین آلات عمرانی) بوده است.

رئیس پلیس راهور گیلان در مورد وضعیت معماری معابر شهرهای استان با اشاره به اینکه شبکه معابر شهری گیلان به سبب بافت قدیمی و متراکم جمعیتی اکثر شهر‌ها، ظرفیت افزایش چشم‌گیر خودرو در سال‌های اخیر را ندارد ادامه داد: در کنار این موضوع توسعه گردشگری و حضور مسافران مزید علت شده است تا شاهد ترافیک‌های متراکم و سنگین در شهرهای استان به ویژه کلان شهر رشت باشیم برای رفع این مشکل اقدامات کوتاه، میان و بلند مدت باید انجام شود که این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و اعتبارات مالی فراوان است.

این مقام انتظامی اضافه کرد: توسعه حمل و نقل عمومی و دولت الکترونیک می‌تواند تا حد زیادی از تردد خودروهای شخصی بکاهد اما با این وجود درخواست سفر در شهر‌ها، قابل توجه است و اساسا کارکرد گردشگری شهر‌ها نیاز به معابر جدید و حرکت به سوی ترافیک هوشمند را غیر قابل اجتناب می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان در پایان به رانندگان توصیه کرد: در زمان رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه یا به عنوان عابرپیاده همیشه و همواره به عواقب کارهای و اقدامات خود فکر کنند و به این موضوع توجه داشته باشند که بی احتیاطی چه نتایجی برای ایمنی و سلامت خود و دیگران به همراه خواهد داشت.