نقدی بر «سیاست های کرونایی» دولت در سطح استانی و کشوری؛

یک «بام» و چند «هوا»


۱۳۹۸/۱۲/۱۶ - ۱۷:۵۰ | کد خبر: ۵۸۷۰ چاپ
یک «بام» و چند «هوا»

کلانشهر _ گروه سیاسی: درحالی که پیش از این اعلام شده بود به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا دستگاه‌های اجرایی در استان‌های مازندران، البرز و قم تعطیل خواهند بود، این مصوبه‌ها از سوی دولت وتو شد. 

از همین رو معاون هماهنگی استاندار البرز در گفت‌و‌گو با ایسنا اعلام کرده است که فعالیت‌های اداری در این استان از شنبه طبق روال عادی انجام خواهد شد.

این درحالی است که ستاد مدیریت بحران استان قم نیز با صدور بیانیه‌ای تعطیلی روز شنبه در این استان را لغو و ساعت کار ادارات را از 08:30 صبح تا 13:30 اعلام کرده است.

بر همین اساس معاون توسعه مدیریت و هماهنگی استاندار مازندران نیز در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرده است که ادارات این استان شنبه تعطیل نخواهد بود و تمام دستگاه‌های اجرایی فعالیت‌های خود را به صورت دورکاری انجام خواهند داد.

اما آیا این سه بند از وضعیت سه استان قم، البرز و مازندران ما را به یاد وضعیت گیلان نمی‌اندازد؟ دغدغه‌هایی که در ستادهای استانی به اجماع می‌رسند اما در سطح کشوری با اجرای آن‌ها موافقت نمی‌شود. نوعی استاندارد دوگانه که آمادگی برای کنترل بیماری کرونا را با اختلال مواجه می‌کند.

این روزها درحالی که مهدی شادنوش، نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در گیلان، مدام با ادبیاتی آخرالزمانی از وضعیت بحرانی گیلان سخن می‌گوید، اما هنوز عزمی جدی برای تعلیق فعالیت‌های اداری و کنترل تجمعات غیرضروری در استان وجود ندارد. اگرچه از شب گذشته با تمرکز بیشتری مبادی ورودی استان کنترل می‌شود اما این کنترل‌ها برای سومین استان درگیر کرونا در کشور ناکافی به نظر می‌رسد و شایسته است تا دستگاه‌های اجرایی استان علاوه بر محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌ها، محدودیت‌هایی نیز برای کاهش فعالیت اصناف وضع کنند.

شادنوش در گزارش‌های روزانه خود پیوسته درحال توصیف شرایط نامساعد شهر و اوضاع ناراحت‌کننده بیمارستان‌های استان است اما با این وجود هنوز عزمی جدی برای کنترل عبور و مرور در شهرها و تامین امکانات مورد نیاز مردم برای ادامه قرنطینه خانگی وجود ندارد. این درحالی است که بیمارستان‌های درگیر در استان مانند بیمارستان رازی رشت، بیمارستان شهید بهشتی انزلی، بیمارستان شهید نورانی تالش و بیمارستان امینی لنگرود هنوز از کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی در رنج‌اند. 

اگر گزارش‌های شادنوش به عنوان نماینده مخصوص دولت در گیلان به سطح تصمیم‌گیری دولت مخابره می‌شود چرا هنوز با برخی از تصمیم‌هایی که در ستادهای استانی اتخاذ می‌شود، مخالفت صورت می‌گیرد؟ 

امروز جمعی از اصحاب رسانه در نامه‌ای به ارسلان زارع، استاندار گیلان خواستار کنترل هرچه بیشتر استان در مقابل کرونا شدند. نامه‌ای که منجر به پاسخی از جانب امیرحسین کبیری مدیر روابط عمومی استانداری شد. در پاسخ این مقام مسئول آمده است: خاطرنشان می سازد برخی تصمیمات که در رسانه ها از شماری از استان ها نقل می شود، نیازمند تدقیق بیشتر است چراکه مستلزم مصوبات کشوری است؛ نظیر این موضوع را می توان در خبر لغو تعطیلی ادارات این استان ها برای روز شنبه 17 اسفند ماه مشاهده کرد.

حال سوال این است، اگر ستادهای استانی برای کنترل دقیق‌تر مشکلات استان‌های درگیر با کرونا تشکیل شده‌اند چرا در سطح دولت با این تصیمات مخالفت می‌شود؟ چرا استانداران استان‌های درگیر و خاصه استاندار گیلان که بر مشکلات عدیده گیلان آگاه است برای تعطیلی یا دورکاری ادارات، واحدهای صنعتی و اصناف استان اصرار نمی‌کنند. مگر غیر از این است که جلوگیری از تجمع اولین راه برای کنترل شیوع کروناست؟ و در نهایت چرا شرایطی که شاندنوش توصیف می‌کند با اقدامات مراقبتی شورای‌ تامین استان و تصمیمات ستاد ملی کرونا همخوانی ندارد؟ آیا این همان قاعده یک «بام» و چند «هوا» نیست؟