در حالی که بسیاری از استان های کشور در سرمای بهمن ماه فرو رفته اند، رشت با ثبت دمای ۳۱ درجه سانتی گراد، عنوان گرم ترین مرکز استان کشور را به خود اختصاص داد؛ گرمایی که برای خیلی ها عجیب است اما برای مردم گیلان نامی آشنا دارد: «گرمش».
.jpg)
گرمش زمانی رخ می دهد که توده های هوای پرفشار از نواحی داخلی کشور به سمت سواحل جنوبی دریای کاسپین حرکت می کنند. این هوا هنگام عبور از ارتفاعات البرز، رطوبت خود را از دست می دهد و در مسیر فرود به جلگه گیلان، به صورت طبیعی گرم تر می شود. نتیجه، وزش بادی نسبتاً شدید، کاهش محسوس رطوبت و جهش ناگهانی دماست.
در چنین شرایطی ممکن است دمای رشت در زمستان از بسیاری از شهرهای جنوبی کشور هم بالاتر برود؛ اتفاقی که برای مخاطبان خارج از استان شگفت آور است اما برای گیلانی ها کاملاً آشنا. مردم استان سال هاست با این تغییر ناگهانی هوا زندگی کرده اند؛ روزهایی که بخاری ها خاموش می شود، پنجره ها باز می شود و زمستان، چهره ای متفاوت به خود می گیرد.
کارشناسان می گویند این پدیده بخشی از ویژگی های اقلیمی منطقه است و هرچند در زمستان رخ می دهد، اما موضوع تازه یا کم سابقه ای برای گیلان محسوب نمی شود؛ فقط کافی است «گرمش» شروع شود تا زمستان، موقتاً رنگ بهار بگیرد.
نظر شما: