مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اعلام آغاز آبگذاری نوبتی در شبکه سد سفیدرود از ابتدای خردادماه، اجرای الگوی «۸ روز وصل و ۴ روز قطع» را برای مدیریت بهینه منابع آبی اعلام کرد.

آغاز آبگذاری نوبتی شبکه سد سفیدرود در گیلان از اول خردادماه
کلانشهر: وحید خرّمی، مدیرعامل این شرکت، با اشاره به ذخیره یک میلیارد مترمکعبی سد سفیدرود، اظهار کرد: به منظور بهره برداری بهینه از منابع آبی موجود، فرآیند رهاسازی آب از دهم اردیبهشت ماه آغاز شده و آبگذاری نوبتی نیز از اول خردادماه در شبکه سد سفیدرود اجرایی گردیده است.

وی ضمن درخواست از کشاورزان برای هماهنگی با ادارات آبیاری و آب سواران محلی جهت استفاده از نوبت بندی آب شالیزارها، افزود: استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری است و آبیاری این اراضی از طریق بیش از سه هزار کیلومتر انهار اصلی و کانال های آبرسان انجام می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از انجام ۷۰۰ کیلومتر لایروبی انهار شبکه سد سفیدرود در سال زراعی جاری خبر داد و تصریح کرد: لایروبی انهار درجه یک و دو بر عهده آب منطقه ای است و انهار درجه سه و چهار توسط سازمان جهاد کشاورزی و خود کشاورزان لایروبی می گردد.
خرّمی خاطرنشان کرد: از ابتدای خردادماه، بر اساس شرایط جوی و با بررسی نیاز آبی شالیزارها، برنامه توزیع آب به صورت نوبتی اجرا می شود که الگوی آن هشت روز وصل و چهار روز قطع است.
وحید خرمی
وی با بیان اینکه کانال چپ سنگر برای شالیزارهای مناطق مرکزی استان (شهرستان های رشت و خمام) و کانال راست سد سنگر برای اراضی شرق گیلان (شهرستان های سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، کیاشهر و لنگرود) آبگیری خواهد شد، اضافه کرد: آب تونل آببر فومن (مأخوذ از سد تاریک) به طور مستمر و پیوسته جریان دارد و برنامه نوبت بندی داخلی آن توسط مدیریت مربوطه اعمال می شود.
مدیرعامل آب منطقه ای گیلان تأکید کرد: نوبت بندی آبگذاری در شبکه سد سفیدرود تا پایان فصل زراعی ادامه می یابد؛ از کشاورزان انتظار می رود برای مدیریت پایدار منابع آب، مطابق با تقویم زراعی فعالیت نمایند.