رئیس فراکسیون هلال احمر مجلس:

بزرگترین سرمایه هلال احمر اعتماد عمومی مردم است


۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۱۱:۴۳ | کد خبر: ۶۳۲ چاپ
بزرگترین سرمایه هلال احمر اعتماد عمومی مردم است

رئیس فراکسیون هلال احمر مجلس تصریح کرد: امروزه سرمایه هلال احمر منابعی نیست که مجلس تامین می‌کند و یا قوانین و داشته‌های سخت افزاری و نرم افزاری نیست. امروزه بزرگترین سرمایه هلال احمر اعتماد عمومی مردم است.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، محمد حسین قربانی در اجلاس سراسری مدیران و روسای شعب جمعیت هلال احمر که صبح امروز برگزار شد با بیان اینکه امروزه در مجلس شورای اسلامی رویه حمایتی خوبی برای حمایت از هلال احمر وجود دارد گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی امروزه بهترین حمایت‌ها را از جانب خانه ملت دارد.

وی ادامه داد: ما بزرگترین فراکسیون در مجلس به نام فراکسیون هلال احمر داریم که بالغ بر ۱۴۷ نماینده عضو این فراکسیون هستند و شاید ندیدیم بحثی در مجلس برای حمایت از هلال احمر مطرح شود و حمایت قاطع مجلس را نداشته باشد.

رئیس فراکسیون هلال احمر اضافه کرد: در حقیقت این نشان می‌دهد که امروزه گستره خدمات هلال احمر در اقصی نقاط کشور به حدی است که برای ماموریت‌های محوله اولین درس امدادی و اولین فضای حمایتی که بالای سر گیرندگان خدمات حمایتی حاضر می‌شود هلال احمر است که این موضوع را نمایندگان مجلس به خوبی می‌دانند. همچنین موضوع دیگر نیز گسترش شبکه‌ها و پایگاه‌های امدادی در سراسر کشور است.

وی در ادامه تصریح کرد: در ساختار هلال احمر به ۱۲۰۰ پایگاه نیاز داریم که بتوانیم به شرایط آرمانی ارائه خدمت به هلال احمر برسیم اما امروزه تنها ۵۷۰ پایگاه در سراسر کشور داریم.

نماینده گیلان در مجلس شورای اسلامی به تاریخ هلال احمر اشاره کرد و گفت: تعداد پایگاه‌های هلال احمر قبل از انقلاب در سراسر کشور کمتر از ۲۰۰ پایگاه بوده اما امروزه این تعداد را به ۵۷۰ پایگاه رساندیم. درست است که بعد از انقلاب در دولت موقت بسیاری از رسالت‌ها و خدمات هلال احمر از جمله بیمارستان، انتقال خون و ... از هلال احمر گرفته شد اما آنچه که برای هلال احمر بر اساس الگوی بین‌المللی صلیب سرخ ترسیم شد ارائه خدمات در بحران‌ها، حوادث غیر مترقبه، سیل، زلزله و حوادث جاده‌ای است.

به گفته قربانی، امروزه در مجلس شورای اسلامی مخصوصا در برنامه ششم توسعه آمار و ارقام بودجه‌ای که برای هلال احمر ترسیم کرده، بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان از درآمد اختصاصی در بودجه سال ۹۷ و به دنبال آن در بودجه سال ۹۸ است. همچنین بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی را برای هلال احمر متصور شد و از منابع تملک دارایی‌ها نیز حدود چهار میلیارد تومان در مجموع برنامه‌های مالی هلال ترسیم شد.

وی با اشاره به اینکه باور داریم این منابع نمی‌تواند همه حوزه‌های خدمت و ماموریت هلال احمر را تحت پوشش قرار دهد گفت: شاید یکی دو سال اخیر سخت‌ترین شرایط تامین منابع عمومی دولت بود. مخصوصا برای سال ۹۸ با همه فضاهای بین‌المللی که این روزها اردوگاه غرب برای عدم تحقق پیدا کردن سیاست‌های داخلی و بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی ترسیم کرد تامین منابع عمومی دولت را با مشکلاتی همراه کرد. در حقیقت امروز نگاه مجلس به این است که اگر برخی از ردیف بودجه‌ها در برخی حوزه‌ها کاسته شود ولی ذره‌ای از ردیف بودجه هلال احمر کاسته نشود و این یکی از برنامه‌های مجلس شورای اسلامی است.

وی در ادامه تصریح کرد: پیشنهاداتی که حتی روز گذشته در خصوص تامین ردیف‌های مالی هلال احمر داده شده بود در کمیسیون‌های تخصصی رای آورد.

رئیس فراکسیون هلال احمر خاطرنشان کرد: در بودجه سال ۹۷ نمایندگان فقط حدود ۷۱۲۷ پیشنهاد دادند و کمتر از ۲.۷ درصد پیشنهادات در کمیسیون‌های تخصصی و نهایتا صحن علنی مجلس به تصویب رسید. امسال هم پیشنهادهای بودجه حوزه هلال احمر در کمیسیون تخصصی به تصویب رسید. یعنی نگاه مجلس به هلال احمر نگاه همراهی و همکاری است.

وی تصریح کرد: امروزه سرمایه هلال احمر منابعی نیست که مجلس تامین می‌کند و یا قوانین و داشته‌های سخت افزاری و نرم افزاری نیست. امروزه بزرگترین سرمایه هلال احمر اعتماد عمومی مردم است و باید همه دست به دست هم دهیم و نگذاریم این سرمایه‌های هلال احمر ذره‌ای کمرنگ شود.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: در هیچ جای دنیا این حمایت‌های مردمی و این سرمایه‌های گران سنگ مردمی وجود ندارد و ما موظفیم این سرمایه‌ها را حفظ کنیم و شعار ما این باشد که در سال ۹۸ هر ایرانی یک عضو افتخاری جمعیت هلال احمر باشد.