یک فعال محیط زیست:

۲۰ ثانیه دست بشویید / ۲۰ ثانیه آب هدر ندهید!


۱۳۹۹/۰۱/۱۶ - ۱۰:۱۵ | کد خبر: ۶۳۵۴ چاپ
۲۰ ثانیه دست بشویید / ۲۰ ثانیه آب هدر ندهید!

کلانشهر: عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، مصرف بیش از حد آب را بزرگترین خطری دانست که محیط زیست را تهدید می کند و گفت: این روزها بر شست و شوی ۲۰ ثانیه ای دست ها با آب و صابون توصیه می شود؛ نه بر هدر دادن ۲۰ ثانیه ای آب!

محمد درویش در گفت وگو با ایسنا، مهمترین چالش زیست محیطی کشور را فرسایش خاک دانست و اظهار کرد: متاسفانه نابودی جنگل ها میزان وقوع سیل و فرسایش خاک را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه جنگل تراشی موجب افزایش جابجایی خاک شده است، افزود: برای تولید هر سانتی مترمربع خاک غنی به ۸۰۰ سال زمان نیاز داریم، اما در حال حاضر سالانه دو میلیارد تن خاک در کشور از بین می رود.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، با اشاره به رکودداری ایران در نرخ جهانی فرسایش خاک، خاطرنشان کرد: از بین رفتن جنگل ها و فرسایش خاک تنوع زیستی به ویژه در حوزه هیرکانی را در معرض خطر قرار داده و گونه های جنگلی همچون راش، ممرز، بلندمازو و افرا بسیار کم شده است.

درویش، بحران آب را دومین چالش زیست محیطی کشور دانست و عنوان کرد: امروزه مصرف بیش از حد آب بزرگترین خطری است که محیط زیست و منابع طبیعی را تهدید می کند.

بحران افت کیفی منابع آب سطحی و زیرزمینی

این کنشگر محیط زیست، با بیان اینکه به جز گیلان سایر استان ها بحران جدی آب دارند، تصریح کرد: عدم مدیریت درست زباله ها و پسماند موجب ورود شیرابه ها به منابع آب سطحی و زیرزمینی شده است.

وی با بیان اینکه بحران افت کیفی منابع آبی ناشی از ورود شیرابه به منابع آب زیرزمینی است، ادامه داد: اعتباراتی که صرف سدسازی می شود، باید به سمت مدیریت پسماند برود، زیرا بحران آب جدی است.

درویش، با اشاره به افزایش چندبرابری مصرف آب به دنبال شیوع ویروس کرونا، اضافه کرد: ورود شوینده ها و گندزداها به منابع آبی و رها کردن مواد پلاستیکی همچون ماسک و دستکش در طبیعت به شدت می تواند به محیط زیست آسیب بزند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، با تاکید بر لزوم شست و شوی مرتب دست ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا، متذکر شد: این روزها بر شست و شوی ۲۰ ثانیه ای دست ها با آب و صابون توصیه می شود؛ نه بر هدر دادن ۲۰ ثانیه ای آب!

وی یک لیوان آب را برای شست و شوی مناسب دست ها کافی دانست و گفت: ماسک ها و دستکش ها و کیسه های پلاستیکی را باید جداگانه بسته بندی کنید و برچسب «زباله های بهداشتی» بزنید. همچنین شهرداری ها از ماشین های جداگانه برای زباله های آلوده استفاده کنند تا امکان بازیافت زباله های خشک و تولید کمپوست از زباله های تر وجود داشته باشد.

مرگ سالانه ۳۵ هزار نفر به خاطر آلودگی هوا

این کنشگر محیط زیست، زباله و پسماند را یک ثروت ملی دانست که نباید آن را به راحتی از دست بدهیم و خاطرنشان کرد: این روزها که مصرف مواد شوینده افزایش پیدا کرده می توانیم از شوینده های سازگار با محیط زیست استفاده کنیم. البته تولیدکنندگان این شوینده ها نیازمند حمایت دولت هستند.

درویش، آلودگی هوا را یکی دیگر از چالش های زیست محیطی دانست و اظهار کرد: آلودگی هوا سالانه ۳۵ هزار نفر را به کام مرگ می کشاند و هزینه های چند میلیارد دلاری دارد.

وی آموزش را اولین و جدی ترین اقدام در مسیر حفاظت از محیط زیست دانست و یادآور شد: اگر قرار است نسل آینده پاسدار محیط زیست باشد، باید دوستدار محیط زیست تربیت شود. در این راستا باید از مدارس طبیعت استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد می توانند یافته های پژوهشی زیست محیطی را به مردم انتقال دهند، تاکید کرد: دانشگاه ها نیز وظیفه دارند به محیط زیست اهمیت دهند و رسانه ها باید محتوای غنی زیست محیطی تولید و منتشر کنند.

نظر شما:

security code