معاون وزیر بهداشت مطرح کرد :

اصناف در سایت وزارت بهداشت ثبت نام کنند


۱۳۹۹/۰۱/۱۸ - ۱۸:۵۴ | کد خبر: ۶۳۹۱ چاپ

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار صنف در کشور وجود دارد که این اصناف باید در سایت وزارت بهداشت ثبت نام کنند.

اصناف در سایت وزارت بهداشت ثبت نام کنند

کلانشهر : به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رئیسی، بعد از ظهر دوشنبه در ویدئو کنفرانس با خبرنگاران، اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ هزار نفر افرادی بودند که در طرح غربالگری دارای علامت بودند که سلامت آنها را پیگیری کردیم و ۴۰۰ هزار نفر را ویزیت کرده‌ایم.

وی افزود: برای تمامی صنوف و مراکز کسب کار برنامه ریزی شده، مراکز تولیدی از ابتدای طرح اجازه فعالیت داشتند و باز بودند، در گام دوم صنوف مختلف را تقسیم بندی کردیم و در دو دسته ریسک کم و ریسک بالا قرار دادیم، چنانچه بازار قرار باشد باز شود از اصناف با ریسک کمتر شروع به کار می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار صنف در کشور وجود دارد که این اصناف باید در سایت وزارت بهداشت (markazsalamat.behdasht.gov.ir) وارد شوند و ثبت نام کنند، این رفتار چند حسن دارد یکی اینکه صنف ملزم به رعایت موارد اعلام شده می‌شود و مورد بعدی این است که به آدرس آن واحد صنفی پروتکل‌های بهداشتی ارسال می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: مراکزی که حذف آنها در زندگی عادی مردم خللی وارد نمی‌کند مانند استخرها و…، هنوز تصمیم بر بازگشایی آنها گرفته نشده است.

وی گفت: در طرح غربالگری افراد با ریسک بالا را غربالگری کردیم که حدود ۴ میلیون نفر می‌شوند. همچنین افراد بالای ۶۰ سال که حدود ۵ میلیون نفر می‌شدند را هم غربالگری کردیم و در نهایت افراد زیر ۱۵ سال و زنان باردار هم در این طرح غربالگری کردیم.

رئیسی گفت: حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از بیماران بستری شده علامت‌های شدید دارند و میانگین سنی آنها ۵۰ سال بوده است و میانگین فوت در کشور ما ۵۷ تا ۵۹ سال بوده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: الان باید دو شعار برای جلوگیری از ابتلاء به کرونا بگوییم، یکی اینکه در خانه بمانیم و دیگر اینکه امن از خانه بیرون بیایید.

رئیسی بیان کرد: تعداد و مدت تماس از شاخص‌هایی است که می‌تواند برای تجمع‌ها ایجاد نگرانی کند، که باید هم از تجمع جلوگیری کنیم و همچنین بیماران را زود شناسایی کنیم.

وی گفت: استان‌هایی از کشور هستند که موارد ابتلای کمی دارند ولی این موضوع به این معنی نیست که وضعیت آن استان سفید است، در زاهدان وضعیت بهداشتی خوب است و اینکه می‌گویند در زاهدان تخت و بیمارستان نیست، کذب محض است.

رئیسی بیان کرد: اینکه گفته می‌شود ماسک را هر ۲ ساعت یک بار عوض کنید حرف اشتباهی است، ماسک را می‌توان بین ۶ تا ۸ ساعت تعویض کرد، افراد باید آن لحظه‌ای ماسک بزنند که در جای پرخطر قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: ماسک‌ها باید در اختیار مردم قرار بگیرد و قیمت آنها پایین باشد و توصیه می‌کنیم اگر امکان دارد مردم در خانه ماسک درست کنند و استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: سه قسمت فاز اجرایی داریم اول نوشتن پروتکل‌ها، دوم اجرای پروتکل‌ها و سه نظارت بر اجرا است که مورد سوم و اول به عهده ما است، نظارت بر اصناف فکر نمی‌کنم هزینه زیادی داشته باشد و این موضوع هم ربطی به کرونا ندارد چراکه قبل از این موضوع نظارت‌های ما از اصناف مانند نانوایی‌ها انجام می شده است.

رئیسی بیان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه گفته می‌شود طرح هوشمند در صورت اجرا شکست خواهد خورد و آمار افزایش خواهد یافت، اما وزارت بهداشت را مجبور کرده‌اند این طرح را به صورت هوشمند اجرا کند تا کسب و کارها از سر گرفته شود را تأیید می‌کنید یا خیر، گفت: در این طرح ما بحث شکست و پیروزی نداریم، این افراد به جای این پیش بینی‌ها بیایند بگویند چه روزی این بیماری از ایران می‌رود. اگر آن قدر قدرت پیش بینی دارند بیایند از این موارد سخن بگویند، دانشگاه و مساجد تعطیل بوده است و هنوز هم تعطیل هستند و هنوز طرح هوشمندسازی اجرا نشده است.

وی ادامه داد: همان افرادی که این پیش بینی‌ها را دارند شلوغی خیابان‌ها را به طرح هوشمندسازی ربط می‌دهند! در صورتی که هنوز این طرح اجرا نشده است و افراد خودشان بیرون آمدند نه برای کار. اگر نظر شخصی من باشد می گویم ایزوله کنیم تا مهر ماه ولی باید تمامی ابعاد را در نظر بگریم، کاری کنیم که بر اساس پروتکل‌ها ریسک انتقال بیماری به حداقل ممکن برسد و احتمال می‌دهیم ۶۰ تا ۷۰ درصد این طرح موفق باشد.


مهر