بیانیه رسمی اوپک و غیراوپک منتشر شد؛

کاهش ١٠ میلیون بشکه ای برای دو ماه


۱۳۹۹/۰۱/۲۲ - ۱۳:۴۰ | کد خبر: ۶۴۴۵ چاپ

دبیرخانه اوپک بالاخره چند ساعت بعد از جلسه ده و نیم ساعته اوپک و غیر اوپک، بیانیه رسمی آن را منتشر کرد که بر اساس آن کشورهای عضو توافق کردند تا در دو ماهه می و ژوئن ٢٠٢٠، روزانه ١٠ میلیون بشکه، از ماه جولای تا پایان ٢٠٢٠، به مدت ٦ماه، روزانه ٨میلیون بشکه و از اول ژانویه ٢٠٢١ تا آوریل ٢٠٢٢، به مدت ١٦ ماه، روزانه ٦ میلیون بشکه از تولید نفت خام خود را کاهش دهند.

کاهش ١٠ میلیون بشکه ای برای دو ماه

کلانشهر : رضا زندی نوشت: این توافق به تایید ٢٢ کشور عضو رسیده و برای اجرایی شدن منتظر تایید مکزیک است.

بیانیه اوپک به شرح زیر است :

▫️ نهمین نشست (فوق العاده) وزیران اوپک و غیر اوپک از طریق وبینار ، پنج شنبه ، نهم آوریل ٢٠٢٠ ، به ریاست شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، الکساندر نواک، وزیر انرژی فدراسیون روسیه برگزار شد.

▫️ در این نشست از حضور آرژانتین، کلمبیا، اکوادور، مصر، اندونزی، نروژ، ترینیداد و توباگو و مجمع بین المللی انرژی (IEF) به عنوان ناظر استقبال شد.

‏▫️ در این نشست، کشورهای عضو اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت غیر اوپک شرکت کننده در اعلامیه همکاری، بار دیگر بر تعهد خود در اعلامیه همکاری برای دستیابی و حفظ بازار پایدار نفت، منافع متقابل، کارآمد، اقتصادی و . . کشورهای تولیدکننده تأکید کردند. همچنین بر تأمین امنیت انرژی مصرف کنندگان و بازده منصفانه سرمایه، با توجه به اصول موجود و چشم انداز بازار.

▫️ در این نشست همچنین بر چارچوب اعلامیه همکاری، که در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ امضا شد و در جلسات بعدی نیز تأیید شد، و همچنین بر منشور همکاری که در تاریخ ۲ ژوئیه ۲۰۱۹ امضا شد، مجددا تاکید شد.

▫️ تولید نفت خام کشورها (عضو اوپک و غیر اوپک) برای دوره اولیه دو ماهه از اول می ٢٠٢٠تا ٣٠ ژوئن ٢٠٢٠ به میزان ١٠ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد. در دوره بعدی به مدت ٦ ماه، یعنی از اول جولای ٢٠٢٠ تا ٣١ دسامبر ٢٠٢٠، این کاهش تولید ٨ میلیون بشکه در روز خواهد بود. (در مرحله سوم)کاهش تولید به میزان ٦ میلیون بشکه در روز از اول ژانویه ٢٠٢١تا ٣٠اوریل ٢٠٢٢به مدت ١٦ماه انجام خواهد شد.

▫️ مبنای محاسبه تنظیمات کاهش، تولید نفت (کشورها)در اکتبر ۲۰۱۸است، به جز عربستان و فدراسیون روسیه، که سطح پایه هر دو کشور ١١میلیون بشکه در روز در نظر گرفته می‌شود.

▫️ از همه تولیدکنندگان اصلی خواسته می‌شود تا در تلاش ها جهت ثبات بازار مشارکت کنند. برای بررسی دقیق شرایط کلی بازار، میزان تولید نفت و میزان مطابقت با اعلامیه همکاری و این بیانیه، وظایف کمیته مشترک نظارت وزیران (JMMC) و اعضای آن تمدید می‌شود.با (JTC) و دبیرخانه اوپک.

▫️ مجدداً تأکید می‌شود که مطابق روشی که برای کشورهای عضو اوپک استفاده می‌شود، (کاهش تولید برای) تولید نفت خام است و نظارت (بر کاهش تولید) براساس اطلاعاتی که از منابع ثانویه اعلام می شود، انجام می‌پذیرد.

▫️ برای تعیین اقدامات بیشتر در صورت نیاز برای تعادل بیشتر، جلسه بعدی اوپک و غیر اوپک در تاریخ ١٠ژوئن ٢٠٢٠ از طریق وبینار برگزار می‌شود.

▫️ موارد فوق توسط همه اعضای اوپک و کشورهای تولید کننده نفت غیر اوپک که در اعلامیه همکاری مشارکت داشتند، به استثنای مکزیک، مورد توافق واقع شد و در نتیجه، (اجرای) این توافق مشروط به رضایت مکزیک است.


عصرایران

نظر شما:

security code