چرا در خانه نمی مانید؟


۱۳۹۹/۰۱/۲۳ - ۰۱:۱۹ | کد خبر: ۶۴۵۳ چاپ
چرا در خانه نمی مانید؟

کلانشهر: در حالی که به دستور ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا فعالیت‌های مردم و مشاغل به حداقل رسیده، در بعضی مناطق شهری، با وجود توصیه‌های مکرر، هنوز هم شاهد رفت و آمد و حضور مردم هستیم. در ابتدا این سوال پیش می‌آید که چرا مردم و به طبع صاحبان مشاغل موضوع قرنطینه خانگی را جدی نمی‌گیرند؟

شیوع بیماری و آغاز قرنطینه بیشترین آسیب را به اقشار ضعیف جامعه وارد کرده که این آسیب بیشتر متوجه افرادی هست که بصورت روزانه کسب درآمد می‌کنند. هم اکنون این خواسته که "در خانه بمانید" مستلزم حمایت مسئولین و نهادهای مربوط از مردمی است که مجری این شعار هستند. از کسانی که در شهر مشغول فعالیت بودن این سوال را پرسیدیم که "چرا در خانه نمی‌مانید؟ / ایسنا

 

قرنطینه

 

کارگر گچ‌کاری که مثل بسیاری دیگر از کارگران خود را به چهار راه امام خمینی (ره) اهواز رسانده و در انتظار کار بود می‌گوید: اگر پول داشتم صدسال حاضر نبودم بیرون بیایم و برای خانواده‌م خطر درست کنم، ولی خرج زن و بچه‌ ام را باید از کجا بیاورم؟ تا زمانی که دولت به ما کمک نکند، مجبورم دنبال یک لقمه نان باشم.

 

قرنطینه

 

کنار خیابان محله آریا شهر از یک جوش کار سیار اگزوز و بدنه ماشین پرسیدیم چرا در خانه نمی‌مانید؟ می‌گوید: سه تا بچه کوچیک دارم و مستاجرم. دارم با جون خودم بازی می‌کنم که روی این آسفالت کثیف می‌خوابم و جوشکاری می‌کنم. ناچاریم آقا ناچار. کار و بارم ضعیفه تازه این روزا هم اصلا کار نیست.

 

قرنطینه

در محله عامری اهواز مردی مشغول فروش شربت و فالوده بود. از او پرسیدیم، چرا در خانه نمی‌مانید؟ جواب داد : بیکارم و بخاطر پای معلولم کار دیگه ای بلد نیستم. خداشاهده دستم خالیه، اگر مجبور نباشم برای چی بیام بیرون؟. کسی توی این روزا از ما خرید نمیکنه. این مریضی چیه اومده؟ همین نون ما رو بریده. اگر یه پولی دولت کمک کنه بخدا بیرون نمیام.

 

قرنطینه

فروشگاه زنجیره‌ای در خیابان سی متری اهواز بر خلاف سایر مغازه‌ها تعطیل نبود. پرسیدیم چرا سر کار آمده‌اید و در خانه نمانده‌اید؟ گفت : چون به ما گفتن که میتونید کار کنید ما هم داریم کار می‌کنیم. مردم هم نیاز دارن به تهیه مایحتاج.

قرنطینه

 

پلیس‌راه اهواز به سربندر، ورودی شهر اهواز است، نیروهای پلیس راه و سایر گروه‌ها در حال جلوگیری از ورود خودروهای غیر بومی و تست از مسافرین هستند، سراغ یکی از افسران پلیس راه رفتم و از او پرسیدم که چرا در خانه نمانده است؟ گفت: لبیک به ندای رهبری در حفظ و صیانت از جان هموطنان، کنار مردم هستیم. انتظار داریم با کنترل ورود و خروج ماشین‌ها به شهر همواره لبخند روی لب مردم باشه.

قرنطینه

نزدیک به محله خرمکوشک به پیرمردی برخوردم که از دیگران کمک می‌خواست از او پرسیدیم که چرا در خانه نمی‌مانید؟ گفت:کجا بمونم؟ خونه‌ کجا بود؟ میام بیرون یه کمکی بهم کنن که الانم خیلی خلوت شده.

قرنطینه

از پرسنل پمپ بنزین فجر در کمربندی اهواز نزدیک به زردشت سوالمان را پرسیدیم که چرا در خانه نمانده‌اید؟ گفت: یک چیزی هست به نام اجبار، اگر نیام چطور زندگی کنم، پدرم فوت شده و خرج خانواده رو من دارم میدم. اگر دستم خالی نبود عمرا بیرون می آمدم.

قرنطینه

از کارمندان عملیاتی صنعت نفت که در مناطق نفتی اهواز کار می‌کنند سوال کردیم چرا در در خانه نمی مانید؟ گفت: قسمت‌های عملیاتی نفت در هر صورت به فعالیت خودش ادامه میده ، زمانی که همه مردم دوست دارند کنار خانواده‌های خودشون باشن ما اینجا با سخت‌ترین شرایط دست و پنجه نرم می‌کنیم تا شعله های صنعت نفت خاموش نشه.

قرنطینه

از جوانی که مغازه فروش محصولات لبنی دارد پرسیدیم چرا در خانه نمانده است؟ جواب داد: من از خدامه برم خونه استراحت کنم ولی اگه نباشم فروشنده‌های شیر رو از دست میدم. دامدار که نمیتونه به گاو و گاومیش بگه شیر نده و نخور، تا حالا کلی شیر دور ریخته شده چون بازار تعطیل بوده، اونا هم به کنار اجاره مغازه رو چیکار کنیم؟

قرنطینه

از مردی که در محله فولادشهر مشغول به جمع آوری ضایعات بود پرسیدیم از کرونا نمی‌ترسی؟ چرا در خانه نماندی؟ گفت: بخدا از مشکلات زیاده، سه ماهه درست کار نکردم و پول زیادی ندارم. الان هم تو این وضعیت، خیلی بد شده کار ما، همه جا بسته‌س چیکار کنم؟ برم دزدی خوبه؟

قرنطینه

به ایستگاه آتش نشانی شماره 6 در منطقه سپیدار اهواز رفتیم و از پرسنل سوال کردیم که شرایط سطح شهر چه تاثیری در کار شما داشته است؟ گفت: یه کلام بخاطر وظیفه و تعهدی که داریم، وقتی همه از خطر فرار میکنن وظیفه ماست که بریم توی دل خطر. هرچند حیطه وظایف ما شامل اطفای حریق و همچین مواردی میشه ولی اینروزا ما هم کنار مردم هستیم. حتی در زمان استراحت من و همکارام در فراخوان خودجوش شرکت می‌کنیم.

قرنطینه

در میدان انقلاب یا همان سه راه خرمشهر به پرسنل اورژانس برخورد کردیم و سوال کردیم چرا در خانه نمی مانید؟ گفتند: ما داریم به وظیفه خودمون عمل می‌کنیم. کار ما این روزها خیلی بیشتر از قبل شده و ما به تعهدی که داده‌ایم پایبندیم.

قرنطینه

سراغ یکی از چند فروشگاه مواد غذایی در خیابان سی متری رفتیم که مردم محل درحال خرید روزانه از این فروشگاه بودند. این زن در پاسخ به سوال ما که چرا در خانه نمی‌مانید گفت : ما همه اجناسمون تاریخ مصرف داره، نمیتونم تعطیل کنم که، همه اینا از بین میره. از طرفی مردم که نمیتونن خرید روزانه نداشته باشن.

 

قرنطینه

در نانوایی محله رسالت اهواز دو نفر مشغول پخت نان بودند. از یکی از آنها راجع به شرایط فعلی و اینکه باید در خانه بمانند پرسیدیم، گفت : خب کارمه، مگه میشه مردم نون نخورن؟ میام تا مردم این محله بی نون نمونن و نرن تو سطح شهر دنبال نون.

 

در محل پلیس راه اهواز به سربندر اکیپ‌های کنترل خودرو و مسافر حضور داشتند، از آن‌ها پرسیدیم چرا در خانه نمی‌مانید؟ یکی از آن‌ها گفت: در راستای اجرای فرمان رهبری و برای به فعلیت رساندن رزمایش لبیک یا امام خامنه‌ای از طرف نیروی زمینی ارتش گروه 422 مهندسی رزمی قرارگاه جنوب من و همکارانم با همه پتانسیل عملیات پیشگیرانه برای مهار این بحران رو شروع کردیم، علاوه بر این، وظیفه انسانی و شهروندی ما کنار مردم بودنه. اینجا هستیم تا معنی واقعی ارتش فدای ملت رو نشون بدیم.

قرنطینه

از قصابی که در محله باهنر اهواز پرسیدیم چرا در خانه نمانده است؟ گفت: خب مردم نیاز دارن به گوشت، تازه اعلام کردن ما می‌تونیم کار کنیم، تنها کاری که از دست ما بر میاد اینه که یه میز گذاشتیم تا کسی وارد قصابی نشه.

 

قرنطینه

در مسیر کمربندی اهواز در حوالی منطقه برومی که محل تردد و استراحت راننده‌گان ماشین سنگین است به یکی از راننده‌ها صحبت کردیم؟ گفت : حمل و نقل کشور دست ما راننده های ماشین سنگینه. اگر ما کار نکنیم مشکلات زیادی بوجود میاد.

قرنطینه

در کنار یکی از خیابان‌های محله لشکر آباد یک دکه فروش چای و قهوه مشغول به آماده کردن چای برای مردم رهگذر بود. از او پرسیدیم چرا برای چند روز کار راتعطیل نمی‌کنید؟جواب داد:ببین من یه پام معلوله نمی‌تونم درست راه برم کارم فقط همینه که می‌بینی، هرطوری که شده باید خرج زن و بچه‌م رو در بیارم.

قرنطینه

در بازار عامری از یکی از کسبه پرسیدیم در این شرایط چرا در خانه نمانده است؟ پاسخ داد:با چک رفتم برای عید آجیل گرفتم که بفروشم الانم طرف پولشو میخواد. همش مونده روی دستم، از کجا بیارم بدم بهش؟ دست همه ما که اومدیم بیرون خالیه، توی خونه موندن خیلی خوب بود ولی پس اندازم تموم شده.

قرنطینه

داروخانه‌ای در بلوار معلم اهواز که بصورت شبانه روزی، دارو و وسایل بهداشتی به مردم ارائه می‌کند. از آنها در مورد اینکه که همه موظف هستند در قرنطینه باشند می‌پرسیم . یکی از آنها جواب داد: خودتون بهتر میدونی مردم در هر شرایطی نیاز به دارو دارن. یک چیزی دیگه هم هست، داروخانه چک داره، تا خرخره زیر بدهی هستیم که باید تسویه شه.

قرنطینه

در بازار عامری به خانمی که سبزی های تازه را برای فروش دسته می‌کرد برخوردیم، و دلیل اینکه در خانه نمانده را جویا شدیم که گفت: یوما (مادر) توی خونه چی بخورم ؟شوهرم مریضه من باید کار کنم پول دربیارم. اگر کار نکنیم از گرسنگی تلف می‌شیم.

میوه فروشی که در محله باهنر اهواز در مغازه‌ خود حضور داشت پرسیدم چرا کرونا رو جدی نمی‌گیرید و در خانه نمی‌مانید؟ جواب داد: عزیز کرایه مغازه شوخی نیست. بابا وقتی مالک مغازه با من کنار نمیاد و حاضر نیستن ببخشن این یکی دو ماه رو چطور برم خونه؟ از طرفی هم میوه‌هام همه خراب میشه.

قرنطینه

به یک درمانگاه در محله زمین شهری رفتیم، پرسنل درمانگاهی در جواب به سوال ما می‌گویند: بخاطر رسالتی که از روز اول قبول کردیم و خودمون رو متعهد می‌دونیم به این شغل، زمانی هست که مطب ها بسته هستن و ما داریم بیشتر تلاش می‌کنیم که پاسخ بدیم به خدمات درمانی مورد نیاز مردم.

قرنطینه

به یک درمانگاه در محله زمین شهری رفتیم، پرسنل درمانگاهی در جواب به سوال ما می‌گویند: بخاطر رسالتی که از روز اول قبول کردیم و خودمون رو متعهد می‌دونیم به این شغل، زمانی هست که مطب ها بسته هستن و ما داریم بیشتر تلاش می‌کنیم که پاسخ بدیم به خدمات درمانی مورد نیاز مردم.

نظر شما:

security code