کمبود جدی گروه های خونی در گیلان


۱۳۹۹/۰۱/۳۰ - ۱۳:۵۹ | کد خبر: ۶۵۸۳ چاپ

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با تاکید بر این مطلب که نیاز به خون همیشگی است، گفت: تنها راه نجات برخی از بیماران، تزریق خون و فرآورده های خونی است و امروز با کمبودی جدی گروه های خونی مختلف بویژه منفی مواجهیم.

کمبود جدی گروه های خونی در گیلان

کلانشهر : دکتر گیتی ایزدی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیماران تالاسمی باید ماهی دوبار خون تزریق کنند ضمن آنکه در خونریزی های پس از زایمان، عمل های جراحی و اورژانس و غیره به خون نیازمندیم، افزود: خون افراد اهداکننده، فرآوری شده و در مواردی از جمله پلاسما برای سوختگی ها، پلاکت برای بیماران سرطانی و گلبول قرمز برای تالاسمی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: اینکه یک واحد خون می تواند سه نفر را از مرگ حتمی نجات دهد، حقیقتی است که لمس می کنیم، بنابراین از اهداکنندگان و افراد واجد شرایط می خواهیم که برای تامین خون و فرآورده های مورد نیاز بیماران بویژه در شرایط کنونی که با کمبود گروه های خونی مواجهیم کمک ما در استان باشند.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان خاطر نشان کرد: به همه گروه های خونی به ویژه گروه های خونی منفی و A مثبت نیاز داریم، هم اکنون بر اساس اطلاعات امروز ذخیره خونی A مثبت بسیار پایین آمده که به مراجعه بیشتر مردم در این گروه خونی نیاز است.

با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد؛ از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می شود که این خون ها برای مصدومان حوادث، جراحی ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال (اهداکنندگان مستمر تا ۶۵ سال)، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فاصله اهداء خون هر هشت هفته یک بار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یک سال، از چهار بار بیشتر نشود؛ همراه داشتن اصل کارت شناسایی (شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه و برای اهداکنندگان بار اول کارت ملی الزامی است) شرایط اهدای خون است.


ایرنا

نظر شما:

security code