رییس سازمان صمت گیلان:

مرزی بودن گیلان هم فرصتی برای تبادل است هم تهدیدی برای قاچاق


۱۳۹۹/۰۲/۱۱ - ۱۴:۴۵ | کد خبر: ۶۷۸۹ چاپ
مرزی بودن گیلان هم فرصتی برای تبادل است هم تهدیدی برای قاچاق

کلانشهر _ گروه سیاسی: رییس سازمان صمت گیلان گفت: لوازم آرایش قاچاق از عوامل اشاعه امراض در جامعه است.
فرهاد دلق پوش امروز در اولین جلسه کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه ذیل کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق گیلان در سال جدید در محل سالن اجتماعات سازمان، گفت: در سال گذشته پرونده هایی برای کالاهای قاچاق مکشوفه در گیلان به ارزش بیش از 7 میلیارد و 215 میلیون ریال تشکیل شده است که جرائم آن در تعزیرات حکومتی از 2 تا 5 برابر ارزش کالا اعمال می شود.


وی با بیان اینکه وضعیت جغرافیایی سوق‌الجیشی استان به لحاظ دارا بودن بزرگترین مرز ترانزیتی کشور بسیار مهم است، افزود: این موضوع هم فرصت است و هم می‌تواند در مقوله وقوع پدیده قاچاق در صورت عدم نظارت مستمر خطرآفرین باشد چون گیلان نقطه ثقل بسیاری از امور تجاری و اقتصادی است.


وی از بیکاری و اشتغال کاذب به عنوان یک دستاورد شوم پدیده قاچاق یاد کرد و گفت: البته هم باید به تولید داخل و ارتقاء کیفیت توجه داشته باشیم و هم به سطح درآمد و معیشت مردم در نقاط مرزی توجه نماییم چون توسعه‌نیافتگی این مناطق موجبات قاچاق را فراهم می سازد و انگیزه قاچاق کالا را تقویت خواهد کرد که برای حل این مشکل برنامه ریزی و سیاست مناسبی را در سطح کلان، دولت اتخاذ کند.


دلق پوش سوق دادن نبوغ و توان اقتصادی به سوی سرمایه‌گذاری مولد را نیازمند فرهنگ سازی و اقناع مطلوب افکارعمومی دانست و تاکید کرد: اگر سرمایه و ایده در مسیر تولید به کار گرفته شود از اشتغال کاذب و زودگذر مقطعی پیشگیری خواهد شد و انگیزه ای برای قاچاق وجود نخواهد داشت.


وی ترویج فرهنگ مصرف کالای خارجی را یکی دیگر از پیامدهای ناگوار قاچاق کالا توصیف نمود و ادامه داد: این موضوع حتی باعث ضعیف شدن اعتقادات فرهنگی و مذهبی در جامعه می شود وحتی مصرف کالای خارجی؛ تعصبات ملی در حمایت از کالا و تولیدات داخلی و هنجارهای ارزشمند جامعه را تقلیل خواهد داد.


رئیس سازمان صمت گیلان، کالای قاچاق را باعث اخلال در بازار با به وجود آمدن چند نرخی کردن قیمت کالا قلمداد کرد و خاطر نشان کرد: ایجاد نوسان درنظم بازار، توسعه قانون شکنی درنظام توزیع و عرضه و بطور کل در سیستم اقتصادی یکی دیگر از عوارض مهم پدیده قاچاق است.
وی تصریح کرد: وقتی تولید کننده شاهد جولان کالاهای قاچاق در جامعه باشد، عملاً انگیزه خود را برای تولید و ایجاد اشتغال در کشور از دست خواهد داد و این آغاز یک چالش اقتصادی بزرگ است.


دلق پوش از اشاعه برخی امراض به جهت قاچاق کالا‌های غیربهداشتی و غیراستاندارد به کشور مثل لوازم آرایشی و بهداشتی سخن گفت و تشریح کرد: حتی انتقال و تسری ویروس کرونا هم از طریق پدیده قاچاق محتمل است و به همین دلیل یکی از اولویتهای نظارتی ما همواره در صنایع غذایی و بهداشتی و بطور کل محصولات سلامت محور است.


وی خاطر نشان کرد: یکی از راهبردهایی که در مواجهه و مقابله با قاچاق در سال گذشته در استان اجرا کردیم" پویش خرید کالای ایرانی" بود.
وی تشویق و ترغیب مردم به استفاده از صنایع بومی و دستاوردهای داخلی را در مسدود کردن مسیر قاچاق را موئلفه ای تاثیر گذار دانست و عنوان کرد: در این راستا در سال گذشته نمایشگاهی تحت عنوان" نهضت فرصتهای ساخت داخل" با هدف تحقق رونق تولید و داخلی سازی نیازهای صنایع در گیلان برگزار کردیم و در باکو نیز نمایشگاه صنعت گیلان اجرا شد.


دلق پوش ضمن تقدیر از تعامل و عملکرد مناسب اعضای کارگروه در سال گذشته با اهداء لوح تشکر و قدردانی کرد و برهوشیاری بیشتر اعضا در شرایط فعلی کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از افراد همواره کاسبان شرایط بحرانی هستند و لازم است هوشمندانه با این قبیل موارد با جدیت و به طور قانونی برخورد شود.


رئیس کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه استان گیلان بر ثبت کلیه موجودی انبارها در سامانه جامع تاکید و به صراحت اعلام کرد: همه اصناف و تولیدکنندگان مکلّف و موظفند موجودی انبار خود را در سامانه  (www.nwms.ir) به صورت واضح و روشن ثبت کنند و گرنه در صورت گزارش و بازرسی، بعنوان کالای قاچاق و احتکار محسوب شده و حسب قانون با متخلفین رفتار می شود.

نظر شما:

security code