صنایع دستی عشایر گیلان رو به فراموشی


۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۱۱:۵۹ | کد خبر: ۶۸۰ چاپ
صنایع دستی عشایر گیلان رو به فراموشی

رییس اداره امور عشایر گیلان گفت: برخی از صنایع دستی عشایر نظیر گلیم بافی و جاجیم به دلیل عدم حمایت بازاریابی مناسب رو به فراموشی رفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، فرامرز هادی‌زاده با اشاره به اینکه آخرین سرشماری دقیق جمعیتی عشایر گیلان در سال 1387 انجام شده است، گفت: در حال حاضر میزان دقیق جمعیت عشایر گیلان مشخص نیست اما طبق مشاهدات عینی و بررسی‌های انجام شده این جمعیت رو به افزایش است.

وی افزود: شهرستانهای تالش بیشترین جمعیت عشایری استان را در خود جای داده است و پس از آن شهرستانهای رضوانشهر و ماسال بیشترین شهرستانهای دارای جمعیت عشایر و دامداران کوچنده استان هستند.

هادی‌زاده ادامه داد: جمعیت عشایر گیلان نقش موثری در تامین تولیدات لبنی و پروتئینی استان دارند و علاوه بر این موارد با پرداختن به صنایع‌دستی به اقتصاد خانوار خود کمک فراوانی می‌کنند.

وی تصریح کرد: بخش عمده صنایع دستی عشایر گیلان را بانوان عشایر انجام می‌دهند و پس از اتمام محصولات صنایع دستی عشایر، توسط مردان و زنان عشایری در بازارهای منطقه به فروش می رسد.

رییس اداره امور عشایر گیلان خاطرنشان‌ کرد: برخی از صنایع دستی عشایر نظیر گلیم بافی و جاجیم بافی که بسیار زیبا و مورد پسند بازارهای جهانی هستند به دلیل عدم حمایت بازاریابی مناسب رو به فراموشی رفته‌اند.

هادی‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر یکی دیگر از مشکلات مهم عشایر استان نبود جاده دسترسی آسان و وجود جاده‌های صعب‌العبور است.

وی افزود: اگر برنامه دراز مدت قوی و منابع اعتباری لازم برای جمعیت عشایر استان نداشته باشیم شاهد مهاجرت جوانان عشایر به شهرها خواهیم بود.

رییس اداره امور عشایر گیلان گفت: در حال حاضر قیمت فروش مناسب دام در بازار موجب شده که جوانان و عشایر زادگان تمایل بیشتری برای ماندگاری در زادگاهشان داشته باشند و به خصوص به دامداری بپردازند.