۹ درصد شالیزارهای گیلان نشاکاری شد


۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۵۹ | کد خبر: ۶۸۴۴ چاپ
۹ درصد شالیزارهای گیلان نشاکاری شد

کلانشهر: ابراهیم اکبرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : شروع نشاکاری از هفتم اردیبهشت در گیلان آغاز شده که هم اکنون حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری در این استان نشاکاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود ۹۷ درصد از کار خزانه گیری در استان گیلان انجام شده و بخش اعظمی از نشاها آماده انتقال است.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان گیلان به کشاورزان توصیه کرد تا با توجه به تغییرات شدید آب و هوایی و شب ها و روزهای سرد و بلافاصله گرم، نسبت به هوا دهی خزانه هایی که هنوز انتقال نداده اند، اقدام کنند.

وی همچنین از کشاورزان خواست تا کودهای شیمایی را بر اساس توصیه های جهاد کشاورزی یعنی کد فسفاته را در هنگام شخم، پتاسه و اوره را در حین نشاکاری استفاده کنند. 

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.  

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

 ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود که در این میان بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود،  بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.