ثبت احوال آمار نمی دهد

ممنوعیت انتشار آمار مرگ در زمستان ۹۸


۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۱۴:۱۵ | کد خبر: ۶۸۶۳ چاپ
 ممنوعیت انتشار آمار مرگ  در زمستان ۹۸

کلانشهر: سازمان ثبت احوال به درخواست ستاد ملی کرونا آمار کل مرگ‌ومیرهای زمستان ۹۸ را منتشر نمی‌کند. محمد باقرزاده، خبرنگار اجتماعی روزنامه شرق، در توییتی با اعلام این خبر گفته «حدود دو هفته است که از ثبت‌احوال درخواست این آمار به تفکیک سن و استان را داشتم و جواب درستی نمی‌دادند تا امروز که گفتند حق انتشار ندارند. ثبت‌احوال می‌گوید به درخواست ستاد ملی #کرونا، آمار مرگ در زمستان ۹۸ را منتشر نمی‌کند! به همین سادگی. حدود دو هفته است که از ثبت‌احوال درخواست این آمار به تفکیک سن و استان را داشتم و جواب درستی نمی‌دادن تا امروز که گفتند حق انتشار ندارند!»

 

سازمان‌های دولتی از جمله سازمان آمار باید بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات تمام اطلاعات غیرمحرمانه خود را در سایت‌های خود و یا در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات در اختیار عموم مردم بگذارند. از سویی دیگر پژوهشگران، خبرنگاران و افکار عمومی برای این که بفهمند شیوع کرونا و بیماری کووید-۱۹ منجر به مرگ چند نفر شده نیاز دارند آمارهایی از جمله تعداد کل مرگ‌ومیر زمستان ۹۸ را در اختیار داشته باشند تا از مقایسه آن با آمار مرگ‌ومیر در مدت‌زمان مشابه در سال‌های گذشته و برخی محاسبات دیگر بتوانند تعداد جانباختگان کرونا را به دست بیاورند. سازمان آمار همه ساله آمار مرگ‌ومیر را به تفکیک سن و جنس و ماه در اختیار عموم قرار می‌داد، اما امسال از این کار خودداری کرده است.

روزنامه فانینشیال‌تایمز با بررسی و مقایسه همین آمار در انگلستان ادعا کرده بود آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا که دولت انگلستان اعلام می‌کند، نصف آن چیزی است که در واقعیت اتفاق افتاده است. دلیل این تفاوت فاحش، شیوه آمارگیری و ثبت آمار مرگ‌ومیر کرونا بر مبنای تست مثبت افراد فوت‌شده در بیمارستان‌ها است. آیا پنهان‌کاری سازمان آمار می‌تواند نشانه‌ای از چندین برابر بودن آمار رسمی مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در ایران باشد؟

 

میدان