واکاوی یک پدیده عجیب در بیمارستان های روسیه؛

چرا پزشکان از پنجره بیمارستان سقوط می کنند؟


۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۱۷:۲۸ | کد خبر: ۶۸۶۶ چاپ
چرا پزشکان از پنجره بیمارستان سقوط می کنند؟

کلانشهر: سقوط سه پزشک از پنجره بیمارستان‌ها در روسیه توجه افکار عمومی این کشور را به شرایط سخت و دشوار کار برای کادر درمانی و متخصصان در بخش‌هایی که بیماران کرونایی در آن بستری هستند، جلب کرده است.

به گزارش رسانه‌های محلی دو تن از پزشکانی که از پنجره بیمارستان به پایین سقوط کرده بودند بر اثر شدت جراحات مغزی جان باخته و نفر سوم همچنان در بیمارستان بستری است.

 
هر سه حادثه که مقامات و مجریان قانون در روسیه در حال تحقیق روی آنها هستند، بحث‌ها و سوال‌های متعددی را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این کشور برانگیخته است.

الکساندر شولپف،‌ پزشک مراقبت‌های اولیه که در ناحیه وورونژ (شهری در پانصد کیلومتری جنوب مسکو) خدمت می‌کند سومین فردی است که به تازگی از پنجره بیمارستان به پایین سقوط کرده است. او پس از سقوط در روز شنبه به بیمارستان منتقل شد و همچنان در آنجا بستری است.

شبکه‌های محلی تلویزیون روسیه به نقل از مسئولان بهداشتی در این منطقه اعلام کردند که وی از طبقه دوم بیمارستان محل خدمت خود،‌ جایی که وی به ویروس کرونا مبتلا شده و تحت درمان بود، به پایین سقوط کرده است.

الکساندر شولپف روز ۲۲ آوریل به دلیل مثبت اعلام شدن آزمایش کرونا در بیمارستان بستری شد. همان روز وی به همراه الکساندر کوشیاکین،‌ یکی از همکارانش ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و مدعی شد برغم ابتلا به ویروس کرونا از سوی مسئولان بالادست خود ملزم شده که به کارش ادامه دهد.

 کرونا در روسیه

کوشیاکین نیز در این ویدیو مدعی شد که مجبور است به کار در کنار همکارش برغم ابتلای وی به کرونا ادامه دهد. این در حالیست که وی پیش‌تر به دلیل اعتراض در شبکه‌های اجتماعی نسبت به کمبود تجهیزات حفاظتی در بیمارستان به اتهام نشر اکاذیب مورد بازخواست واقع شده بود.

آقای شولپف نیز پس از نشر ویدیوی مشترک با همکارش کوشیاکین مجبور شد ادعاهای خود را پس بگیرد و بگوید که در شرایط احساسی و دقایقی پس از تایید تست کرونا دست به اعتراض زده‌ است.

الکساندر کوشیاکین در گفتگویی با شبکه سی ان ان جزئیات بیشتری از ماجرای سقوط همکارش را شرح داده است. او می گوید: «الکساندر شولپف اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و تا آنجا که می‌دانم وضعیت حادی دارد. آخرین باری که با او صحبت کردم ۳۰ آوریل بود؛ او حالش بهتر شده و آماده ترخیص از بیمارستان بود ولی به طور ناگهانی آن اتفاق افتاد. هنوز نمی‌دانیم چرا او این کار را کرد؟ سوالهای زیادی وجود دارد که جوابی برایش ندارم.»

بیمارستانی که شولپف در آن کار می‌کرد در بیانیه ای مدعی شده که به محض اطلاع از مثبت بودن تست کرونا،‌ وی از پست کاری جدا و در بخش مراقبت‌های عفونی بستری شده بود.

پس از آنکه الکساندر شولپف ادعاهای منتشر شده در پیام ویدیویی را پس گرفت ویدیویی دیگر منتشر کرد که در آن مسئولان بیمارستان تایید کردند که کادر پزشکی از تجهیزات کافی برای فعالیت در این مرکز درمانی برخوردار است.

ایگور پوتانین، رئیس بیمارستان نووسمانسکایا در این ویدیو تصریح کرده بود: «در این خصوص با کارکنان بخش صحبت کرده‌ام. من هرگز به کسی اجازه نمی‌دهم بدون در اختیار داشتن وسایل حفاظتی نزد بیماران سرپایی یا بیمارانی که بستری شده‌اند، برود. به آنها گفته‌ام که در این شرایط خودم نزد بیماران می‌روم و کسی را نمی فرستم.»

الکساندر شولپف سومین پرسنل کادر درمانی در روسیه است که طی هفته‌های اخیر از پنجره سقوط می‌کند.

 
سقوط در جریان یک جلسه کاری
الینا نپومنیاشچایا، یکی از پزشکان ارشد بیمارستانی در شهر کراسنویارسک واقع در منطقه سیبری روز اول ماه مه،‌ یک هفته پس از سقوط از پنجره دفتر کارش در طبقه پنجم بیمارستان و بستری شدن در بخش مراقبت‌‌های ویژه جان خود را از دست داد.

شبکه تلویزیونی محلی در شهر کراسنویارسک در گزارشی اعلام کرد که این خانم پزشک در جریان جلسه‌ای با مسئولان بهداشت منطقه و هنگام بحث بر سر تبدیل کلینیک بیمارستان به مرکز پذیرش بیماران کرونایی خود را از پنجره به بیرون پرتاب کرده است.

خانم نپومیناشچایا ظاهرا مخالف این تصمیم بوده و اعتقاد داشته که پرسنل بیمارستان از تجهزات و وسائل حفاظتی کافی برای انجام چنین ماموریتی برخوردار نیستند.

این در حالیست که دفتر منطقه‌ای وزارت بهداشت در سیبری شایعات مطرح شده در این خصوص را رد کرده و مدعی شده که بیمارستان یاد شده برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا به خوبی تجهیز شده و پرسنل نیز آموزش‌های لازم را دیده بودند.

تمجید بیمارستان از پزشک سقوط کننده
ناتالیا لبدووا،‌ رئیس بخش فوریت‌های پزشکی شهر زویوزدنی دیگر پزشک قربانی این پدیده نادر است که روز بیست و چهارم آوریل در پی سقوط از پنجره بیمارستان جان باخت. وی پیش‌تر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در همان بیمارستان بستری بود.

بیمارستانی که حادثه در آن روی داده یکی از مراکز درمانی وابسته به آژانس بیولوژیک فدرال در روسیه است. این بیمارستان با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام اینکه ناتالیا لبدووا در آنجا به دلیل علائم نزدیک به کرونا تحت درمان بوده، بدون توضیحات بیشتر مرگ وی را ناشی از یک «حادثه غم انگیز» توصیف کرد.

در بیانیه بیمارستان ناتالیا لبدووا چنین توصیف شده است: «او یک فرد حرفه‌ای در زمینه کاری خود بود و هر روز جان انسان‌ها را نجات می‌داد.»

 

یورونیوز