کرونا فروکش کرده است اما بیکاری در کمین است؛

قهرمان ها «حقوق» می خواهند نه «عنوان»


۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۱۲:۰۸ | کد خبر: ۶۹۸۲ چاپ
قهرمان ها «حقوق» می خواهند نه «عنوان»

کلانشهر _ گروه اجتماعی: یک هفته پس از شروع‌ بحران کرونا در استان گیلان، رفته‌رفته ظرفیت بیمارستان‌های استان برای مدیریت بیماری جوابگو نبود و نیاز به نیروهای درمانی بیش از پیش احساس می‌شد.
بر همین اساس در تاریخ ۸ اسفند ۹۸ مرکز اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان فراخوان جذب پرستاران را در تمام واحدهای تابعه خود منتشر کرد.
این درحالی بود که مهدی شادنوش، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت هم در مصاحبه با ایلنا (به تاریخ ۱۰ اسفند ۹۸) بر نیاز بیمارستان‌های استان به پزشک و پرستار تاکید کرده بود.
مصاحبه معاون پرستاری وزارت بهداشت با خبرگزاری مهر (در تاریخ ۱۰ اسفند ۹۸) نیز موید همین موضوع است.
با بالا گرفتن زنجیره انتقال کرونا در کشور و استان گیلان، پرستاران زیادی به کمک علوم‌پزشکی گیلان در بیمارستان‌های بحرانی استان شتافتند. پرستارانی که یا بازنشست شده بودند یا در بیمارستان‌های خصوصی مشغول به کار بودند.


کلانشهر در بررسی‌های خود به این نتیجه رسید که اکنون با کنترل نسبی بیماری در استان گیلان، خبری از تغییر وضعیت این نیروها نیست. قراردادهای یک ساله که قرار بود شامل تمام نیروهای داوطلب شود، با قراردادهای ۸۹ روزه جایگزین شده است.
سخنان محمد دلسوز، رییس هیات مدیره نظام پرستاری رشت با روزنامه شرق هم این موضوع را تایید می‌کند. او در این مصاحبه گفته است: «حدود ۵۰۰ نفر پرستار توسط دانشگاه علوم پزشکی نیرو گرفته شد و به آنها قول جذب دادند. از این تعداد ۲۶۷ نفر از بیرون سیستم وارد بیمارستان‌ها شدند و چیزی حدود ۳۰۰ نفر هم نیروهایی بودند که به عنوان تمدید طرح مشغول به کار بودند و می‌توانستند در دوره بحران پایان طرح خود را بزنند. به این تعداد هم قول جذب دادند که ما شما را به صورت شرکتی جذب می‌کنیم. به این ترتیب نزدیک به ۶۰۰ نفر قول جذب گرفتند و مشغول به کار شدند.»

بلاتکلیفی پرستاران در ناهماهنگی علوم پزشکی گیلان و وزارت بهداشت

اکنون درحالی که پرستاران درحال رایزنی برای عملی کردن قول‌های علوم پزشکی گیلان هستند، صحبت از قراردادهای 89 روزه به میان می‌آید. قراردادهای سه ماهه‌ای که به گواه بسیاری از پرستاران استان حتی حق‌الزحمه‌شان نیز پرداخت نشده است و پرستارانی که در سخت‌ترین روزهای کاری به بیمارستان‌های استان رفتند، اکنون باید با فروکش نسبی کرونا رخت‌های سفید کارشان را درآورند و به خانه بروند. 

شادنوش و ارثیه نامیمونش برای پرستاران گیلان

بنا بر شواهد موجود گویا وعده جذب از سوی مهدی شادنوش، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی گیلان و پرستاران گیلان داده شد. این درحالی است که هنوز مشخص نشده عزل ناگهانی شادنوش چرا صورت گرفت و او بنا بر چه منطقی ناگهان از گیلان به وزارتخانه تحت امر سعید نمکی بازگشت. او گیلان را ترک کرد اما سوء‌تفاهم حاصل از صحبت‌های او حالا گریبان پرستاران را گرفته است، آن‌ها نه امنیت شغلی‌شان تامین شده است و نه حتی خبری از حقوق سخت‌ترین سه ماهه کاری‌شان وجود دارد. حالا علوم‌پزشکی گیلان می‌گوید پولی برای پرداخت حقوق به «پرسنل دوره کرونا» ندارد و جذب یک ساله از طرف وزارتخانه نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

امنیت شغلی، رویای دیرین پرستاران گیلانی

اکنون درحالی که معاون پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان جذب نیروهای پرستار را منوط به موافقت مقام عالی وزارت دانسته است، در چند روز گذشته پرستاران گیلانی به تصمیمات دانشگاه معترض شدند. پرستارانی که در سه ماهه گذشته مدام «قهرمان» نام می‌گرفتند و از آن‌ها با عناوینی مثل «مدافعان سلامت» نام برده می‌شد اکنون درحال تلاش برای تثبیت خود در شغلشان هستند. حال سوال این است، این «قهرمانان ‌سلامت» تا وقتی که نتوانند قهرمان خودشان باشند و کیفیت شغلی خود را تامین کنند، چگونه می‌توانند قهرمان و مدافع زندگی ما باشند و از سلامت مردم پاسداری کنند؟