فرجام سد لاسک در گیلان


۱۳۹۷/۱۱/۰۲ - ۱۱:۰۵ | کد خبر: ۷۱۱ چاپ
فرجام سد لاسک در گیلان

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان  گفت:  احداث هرگونه سد همیشه با اما و اگرهایی همراه است.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، در شرایطی که به اذعان رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تالاب بین المللی انزلی نفسهای آخر را می کشد و جنگلهای هیرکانی در خطر انقراض قرار دارند سخن از احداث سدی می‌رود که صاحب نظران آن را عامل نابودی تالاب و بخشی از جنگلهای هیرکانی می‌دانند.

قرار است این سد با ارتفاع 63 متر، عرض 750 متر و طول 3600 متر با یک هزار میلیارد تومان اعتبار بر روی رودخانه امامزاده ابراهیم در شفت احداث شود. به گفته نماینده مردم فومن و شفت 40میلیارد تومان از این اعتبارات فایناس بوده و در تعهد پیمانکار قرار دارد.

گرچه نیت برنامه ریزان برای ساخت این سد خیر است اما به گفته کارشناسان عالی رتبه این طرح فاقد پیوست زیست محیطی موجه و علمی و عامل تخریب تالاب، جنگلهای هیرکانی و محیط زیست منطقه است.

طرح احداث سد لاسک سال‌ها پیش آغاز شده است

قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در این خصوص با بیان اینکه مجوز احداث سد مخزنی لاسک در آذرماه سالجاری صادر شده است، گفت: طرح احداث این سد مخزنی سال‌ها پیش آغاز شده و اولین گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی آن توسط مهندسین مشاور آساراب تهیه و در سال ٨٩ از سوی شرکت سهامی آب منطقه ای به عنوان مجری طرح به حفاظت محیط زیست گیلان ارسال شد.

وی افزود: این گزارش به دلیل تخریب بیش از 170 هکتار از پهنه جنگلی محدوده مخزن سد و ضرورت بازنگری، با مخالفت دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست روبرو شد و شرکت سهامی آب منطقه‌ای در سال 92 نسبت به تهیه گزارش ارزیابی زیست محیطی توسط مهندسین مشاور یکم و با مشخصات جدید اقدام کرد، اما این گزارش نیز به دلیل تخریب 198 هکتار از اراضی جنگلی و مغروق شدن شش روستا و جاده های دسترسی و همچنین عدم معرفی گزینه مکانی جدید مورد موافقت سازمان حفاظت محیط زیست قرار نگرفت.

محمدپور ادامه داد: با معرفی مکان جدید احداث سد لاسک توسط مهندسین مشاور یکم در سال 94 و ارائه گزارش ارزیابی جدید توسط مجری طرح، روند بررسی مجدد این گزارش در کارگروه ارزیابی آغاز و کارشناسان مربوطه پس از چندین جلسه در کارگروه‌های استانی و ملی، اطلاعات و مستندات ارائه شده را کافی ندانسته و این گزارش جهت رفع نواقص و ابهامات مطروحه عودت داده شد که نهایتا در مرداد ماه 96 گزارش تکمیلی توسط مشاور طرح تهیه و به حفاظت محیط زیست گیلان ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: کمیته ارزیابی سازمان محیط زیست کشور در 23 آبان ماه 96 با حضور کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و اعضای کارگروه ماده ٢ سازمان برگزار و پس ازبررسی دقیق گزارش اصلاحی، سه موضوع شامل، اخذ نظریه شفاف سازمان جنگل ها و مراتع در خصوص نحوه جبران خسارت و ساز و کار احیاء، اخذ مقادیر تخصیص جدید با اولویت تامین آب شرب از وزارت نیرو، و بررسی اثر گذاری اجرای سد بر کیفیت آب تالاب انزلی و پیامدهای اکولوژیکی آن را مد نظر قرار داده و خواستار پاسخ صریح و شفاف در این زمینه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: در ادامه پس از تشکیل جلسات متعدد کمیته ارزیابی ملی و اخذ نظرات خواسته شده از وزارت‌خانه‌ها و سازمان های مربوطه، صدور مجوز احداث سد لاسک منوط به اخذ تعهد نامه رسمی از مجری طرح شد و در نهایت پس از اخذ این تعهدنامه، مجوز احداث سد لاسک در مورخ یکم آذرماه سال جاری به شماره5024/4-20/97/ص  صادر شد.

احداث هرگونه سد همیشه با اما و اگر هایی همراه است

وی ادامه داد:طی این گزارش احداث هرگونه سد همیشه با اما و اگرهایی همراه بوده و طرفداران محیط زیست با ابراز نگرانی از پیامدهای زیست محیطی آن با احداث و ساخت سدها مخالفت می‌کنند. در این بین کارشناسانی هم هستند که احداث سد را نه تنها مغایر با محیط زیست نمی‌دانند بلکه معتقدند اگر سدی با مطالعه و ارزیابی اثرات زیست محیطی آن اجرا شود می تواند تا حدود زیادی مشکلات زیست محیطی آنهم در شرایط ویژه کشور را به منظور مدیریت منابع آبی مرتفع کند.

محمدپور گفت:با احترام به همه نظرات موافق و مخالف دوستداران و حامیان محیط زیست ، ضمن استقبال از این نظرات خود را موظف به رعایت قوانین و مقررات مربوط دانسته و با هرگونه اقدامی که منجر به تخریب محیط زیست شود، مخالفت می کنم.اما ساز و کار تصمیم گیری در مورد اجرای پروژه‌های بزرگ مشخص شده و همیشه می تواند با درصدی از خطا روبرو باشد.

وی افزود:این اداره کل خود را موظف به پاسخگویی به مردم و نظارت و پایش مستمر همه فعالیت هایی می داند که با محیط زیست در ارتباط است.