سوال از شهردار؛ گاهی «مناظره» گاهی «محاکمه»

حاج محمدی: به اجبار حرف دهان من نگذارید / عبداللهی: نیمی از ودیعه خانه شهردار را من به او قرض دادم


۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۲۰:۳۳ | کد خبر: ۷۱۲۳ چاپ
حاج محمدی: به اجبار حرف دهان من نگذارید / عبداللهی: نیمی از ودیعه خانه شهردار را من به او قرض دادم

کلانشهر _ گروه سیاسی: عصر امروز ناصر حاج‌محمدی در پاسخ به سوالات اعضای شورای رشت 7 نفر از اعضا را قانع کرد و شهردار ماند.
اسماعیل حاجی پور رییس شورای شهر رشت گفت: طرح سوال حق عضو شورای شهر رشت است و هیچ کس نباید ناراحت شود. وی افزود: ما می توانیم در کنار رفتار انسانی و رعایت اخلاق نظرات خود را بیان کنیم.
حاجی پور ادامه داد: همه باید به قانون احترام بگذاریم و همه اعضا باید آستانه تحملشان را بالا ببرند.
وی با بیان اینکه سوال پرسیدن. از شهردار کاملا قانونی است و شهردار موظف است پاسخگو باشد،خاطرنشان کرد: باید در سایه رفاقت و همدلی این مشکلات شهر را رفع کنیم.
رییس شورا گفت: شهردار ده روز وقت داشت به سوالات مطرح شده پاسخ دهد و امروز اعلام کردند که پاسخ هایشان آماده است و از ایشان به خاطر پاسخگویی سریعشان ممنونم.ِ
وی تاکید کرد: پاسخ به هیچ سوالی نباید بلاتکلیف بماند و امروز شفاف سازی می شود.
حاجی پور با اشاره به 14 سؤالی که از شهردار شده، تصریح کرد: امروز سوال جدید نباید مطرح شود. پس از پاسخگویی شهردار جلسه را ترک می کند. بعد از جلسه اگر نصف به علاوه یک قانع شوند شهردار به کار و روال عادی خود باز خواهد گشت.
در ادامه این جلسه حاج محمدی شهردار رشت در پاسخ به سوال اعضای شورای شهر رشت گفت: پس از تحویل شهرداری که چندین مدت به صورت شهرداری سرپرستی اداره می‌شد، پرداخت ها اجباری به میزان 25 تا 30 میلیارد تومان در هر ماه بود.
وی افزود: چالش پسماند در سراوان مردم منطقه را به ستوه آورده بود و اقدامات خاصی از سوی مسولین قبلی انجام نشده بود. جلسات فراوانی تشکیل شد و خوشبختانه موفق شدیم مساله سی ساله رشت را ساماندهی کنیم.
وی در خصوص تاخیر در پراخت حقوق کارمندان و کارکنان گفت: به دلیل عدم وجود نقدینگی و افزایش قیمت ها و حذف منابع درآمدی پایدار، هزینه بالای نگهداشت شهر از این تاخیر رخ می‌داد.
شهردار رشت به بارش برف سنگین و بعد شیوع کرونا اشاره کرد و ادامه داد: این موارد منجر به کاهش درآمد اسفندماه و فرودین ماه سال جاری شده است.
وی در پاسخ به سوال حقوق کارگران که موجب مشکلات معیشتی شده بود و تذکرات شفاهی هم گرفتند، گفت: کارگران گواه هستند که در اسفندماه تسویه حساب ها انجام شده است.
وی در خصوص عدم نظارت بر شرکت های پیمانکار و نیروهای حجمی گفت: خوشبختانه در زمان مدیریت من هیچ کس سفیدامضا قرارداد نبسته است و حقوق کارگران دیده شده و هم اکنون در حال پرداخت است.
وی در خصوص عدم نظارت بر عملکرد شرکت‌های پیمانکار و دستگاهای خدمات رسان و نداشتن برنامه مشخص پرداخت مطالبات به پیمانکاران خاطرنشان کرد: بدهی شهرداری به پیمانکاران امری است که در تمامی شهرهای مراکز استان ها وجود دارد و پیگیری ها همواره در حال انجام بوده و ادامه دارد.
حاج محمدی در مورد تاخیر در بدهی بیمه تامین اجتماعی گفت: حق بیمه جزء حقوق طبیعی کارگران است. اسناد کاملا موجود است علیرغم تاخیرات قبل از تصدی اینجانب قراداد با احصای مطالبات و تدابیر اخذ شده توسط بیمه طرف قراردداد در حال انجام است.
وی در خصوص عدم اجرای مفاد سند و برنامه عملیاتی بهبود آسفالت معابر شهر گفت: یکی از زیباترین کارهایی که در حال انجام است لکه‌گیری هایی است که در حال انجام است و مردم به وفور مشاهده می کنند که در حال فعالیت در این زمینه هستم.
وی درخصوص عدم اقدام عاجل جهت تخلیه و مرمت ابنیه تاریخی گفت: مطالعات آسیب شناسی عمارت میرزا خلیل رفیع انجام شده است و برای بنای تاریخی شهر رشت عملیات باز آفرینی آن شروع شده است. تعهدی که میراث فرهنگی باید از شهرداری بگیرد در گذشته انجام نشده و الان منتظر هستیم تا جواب به ما برسد.
وی افزود: هزینه بازآفرینی عمارت شهرداری رشت 12میلیارد تومان برآورد شده است و بخشی از این هزینه را اداره کل میراث فرهنگی بر عهده خواهد گرفت و نظر بر این است که موزه هم در این ساختمان باشد که چگونگی این امر در جلسه شورا بررسی خواهد شد.
شهردار در خصوص عواید حاصل از فروش ساختمان های تجاری گلسار گفت: جمعا پنج میلیارد به حساب شهرداری واریز شده و 14 فقره چک حاصل از فروش این ساختمان ها قبل از تصدی اینجانب به شهرداری رشت داده شده است و سه مورد در زمان من پرداخت شد و ده میلیارد تومان از این واریزی به عمران شهر اختصاص یافته است.
وی در خصوص پرداخت ودیعه محل سکونتش گفت: نتوانستیم با مالک ملکی که شهردار قبلی در آن مستقر بود به توافق برسیم. البته بعد از برکناری اینجانب نیمی از ودیعه مسکن فعلی ام به حساب شهرداری خواهد رفت.

شهردار رشت در خصوص استفاده از الفاظ نامناسب و تشبیه رشت به صفات ناپسند گفت: من به مردم شهر رشت احترام می گذارم و صداها در جلسات ضبط شده است و به اجبار نمی‌توانید این حرف را در دهان من بگذارید.
وی افزود: هیچ وقت بی احترامی نکردم و نخواهم کرد. وی در خصوص پاسخ به عدم توجه و صلاح شهرداری در مناقصه کود آلی گفت: قبلا به اعضای شهر در این خصوص پاسخ داده ام و هنوز هم جوابم همان است. حاج محمدی در خصوص عزل و نصب های کوتاه‌مدت و مساله دار گفت: کمیته لازم در معاونت انسانی تشکیل شده است و هر تصدی در این زمینه مورد پیگیری مورد بررسی قرار گرفته است.
وی در خصوص عدم ساماندهی مزار شهدای گمنام پارک ملت و مسکن مهر گفت: مقرر شده در زمان تعیین شده که نزدیک است به این تعهدات جامه عمل بپوشانیم.

حمایت نامحسوس ذاکری از حاج‌محمدی

در ادامه بهراد ذاکری گفت: من تنها عضوی هستم که در شورای رشت به حاج محمدی رای ندادم و اما در سوالات باید انصاف هم در نظر گرفته شود.
وی افزود: فشار بر شهردار در برخی موارد از جمله انتصابات قابل کتمان نیست.
ذاکری خاطرنشان کرد: بعضی قراردها در شهرداری مانتد قرارداد ترکمانچای است و دغدغه هایی زیادی وجود دارد.

جذب: آقای حاج محمدی به پرسنل شهرداری توهین نکنید
حجت جذب عضو دیگر شورای شهر نیز در این جلسه گفت: ما قسم خورده ایم مبتنی بر منافع مردم حرکت کنیم.
وی افزود: ما امانتدار مردم هستیم و به رسم امانتداری سوالات من از شهردار فردی نبوده است و دیگر اعضا نیز این سوالات را از شهردار داشتند.
جذب تصریح کرد: حتما باید جلوی ریخت و پاش ها را بگیرم. وی افزود: اتفاقات بدی در سراوان در حال رخ دادن است و اصلا معلوم نیست زباله‌سوز کی نصب خواهد شد.
وی افزود: ما جواب خود را از شهردار نگرفتیم. کارگران خون دل می خورند و مشکلات حل نشده است. وی خطاب به شهردار گفت: لطفا به پرسنل شهرداری توهین نکنید. وی در خصوص پاسخ های شهردار در مورد آسفالت شهر به شورا گفت: مردم از وضعیت آسفالت راضی نیستند. صادقانه جواب دهید.
جذب ادامه داد: من 14 سوال ندارم و تعداد سوالاتم بیشتر است سوالات من هم اصلا سوالات فردی نیست. این را در نظر بگیریم که بازتاب رفتارمان را در این دنیا و آخرت پس خواهیم داد.

عاقل‌منش و نقش همیشگی کدخدامنشانه

عاقل‌منش در ادامه این جلسه گفت: طرح سوال از حقوق و وظایف اعضا است پاسخ سوالات مطروحه را شنیدیم.
وی افزود: به دور از هر نتیجه از شهردار رشت می خواهم در جهت شفاف‌سازی نهایت دقت را داشته باشید.
عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: باید انصاف رعایت کنیم. کارهایی که انجام شده در شان مردم ما نبوده است. وی تصریح کرد: ضروری است دست مفسدان از مجموع مدیریت شهری کوتاه شود.
عاقل‌منش گفت: حداقل کاری که باید انجام می شد، پروژه های نیمه کاره ای بود که می توانست تاکنون به اتمام برسد.
وی افزود: در عزل و نصب ها انتظار شایسته‌سالاری داشتیم چون در وقفه حساس به سر می بریم. او ادامه داد: عدم امنیت را در بین کارکنان می‌بینم و ایجاد این امنیت وظیفه شماست.
وی تاکید کرد: فضای کار امن اگر در مدیریت شهری ایجاد شود خیلی از مسایل به حاشیه خواهد رفت.

برای شهردارها تاریخ مصرف نگذارید
حامد عبدالهی عضو دیگر شورای شهر رشت گفت: از شهردار انتظار داشتم پاسخ های شفاف تری می دادند زیرا ما بر پاسخ برخی از سوالات واقف بودیم.
وی افزود: از پرسنل شهرداری عذرخواهی می کنم و متاسفانه در حوزه آموزش کاری انجام نشده تا شایسته سالاری حاکم شود.
وی گفت: سوال پرسیدن حق مسلم هر عضو شورا است اما به راستی چرا برای هر شهردار تاریخ مصرف بگذاریم. چون منافع برخی ها تامین نمی شود برایتان سوال های زیادی مطح می کنند.
عبدللهی ادامه داد: چند بار به شما توصیه شده است که نزدیکان شان را به مناصب برسانید و همانطور که خود من هم دونفر را معرفی کردم چون اعتقاد داشتم منافع شهر از دوستی برایم بیشتر ارزش دارد.
وی افزود: تا زمانی که تعارف وجود دارد کار به جایی نمی رسد.
وی در خصوص ودیعه مسکن شهردار رشت گفت: نیمی از این پول را من به شهردار قرض داده ام و برخی از اعضای شورا علیرغم با خبر بودن از این موضوع بازهم در این خصوص طرح سوال کردند.

آقای حاج محمدی نتیجه کارتان خوب نبود
امیرحسین علوی عضو دیگر شورا نیز گفت: خروجی کاری حاج محمدی خوب نبود.
وی افزود: تاکنون دو کار کود آلی و تصفیه خانه سراوان کار کردید اگرچه هر دو با منابع دولتی اجرا شده است.
علوی ادامه داد: ما همچنان نگران رانش دوباره زباله در سراوان هستیم.
وی تصریح کرد: در فضای موجود نمیخواهیم همدیگر را گول بزنیم شما در روز معارفه حرف های بزرگی زدید و کارهای شما ایده‌آل ما بود که می خواستید رشت جدید بنا کنید. من احساس می کنم فریب آن حرفها را خوردم.
علوی گفت: برای ادامه مسیرکاری به شما گفتم که از باج دادن پرهیز کنید. از عزل و نصب های کوتاه‌مدت باید خودداری می کردید به خصوص در مناطقی که مدیر باید برای شهرداری تولید ثروت می کرد.
وی افزود: چه ضرورتی داشت برای اسکان خود را بدهکار عضو شورا کنید.

زاهد: اشتباه کردم!
فرهام زاهد نیز در این جلسه گفت: یاد گرفتم اگر اشتباهی کردم عذرخواهی کنم و امروز به هیچ وجه از پاسخ شهردار قانع نشدم و در انتخاب شهردار هم اشتباه کردم.
وی افزود: بازار عذرخواهی داغ است و من در حال حاضر نفری در شهرداری ندارم و به اشتباه رفاقت با من کسی را از شهرداری عزل نکنید.ِ
زاهد تصریح کرد: همه ما می دانیم که با مردم رو راست نبودیم . هنوز یک سال و نیم مانده و کاری کنیم اتفاقات خوبی در رشت رقم بخورد.

 

این خبر تکمیل می‌شود.

عکس آرشیوی است.