کاهش آمار مبتلایان به کرونا در گیلان


۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۱۳:۳۴ | کد خبر: ۷۳۵۰ چاپ

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت : آمار ابتلا به ویروس کرونا در گیلان در زمان کنونی 200 نفر است.

کاهش آمار مبتلایان به کرونا در گیلان

کلانشهر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگوی خبر ساعت 20 شبکه باران گفت: در زمان بحران شیوع ویروس کرونا حدود 12 هزار بیمار مبتلا به کرونا در 29 بیمارستان در سراسر استان بستری بودند که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم و به همت کادر بهداشت و درمان این آمار به 200 بیمار رسیده است.

• ارسلان سالاری افزود: در حال حاضر روزانه 500 تست ابتلا به کرونا در گیلان در 2 بیمارستان رازی و پارس رشت انجام می‌شود و این درحالی است که پیش از این روزانه فقط 50 تا 100 تست مبتلایان به کرونا انجام می‌شد.

وی با تاکید بر بیماریابی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا گفت: بزودی امکان انجام 750 تا هزار تست کرونا در گیلان فراهم خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آغاز فصل گرما و ورود گردشگران به استان به شهروندان و مسافران توصیه کرد: در صورت بروز هرگونه علایم سرماخوردگی، تب و لرز به مراکز 16 گانه 24 ساعته سلامت در سراسر استان مراجعه کنند.

ارسلان سالاری همچنین با تاکید بر اهمیت نظارت مستمر بر واحدها و اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی گفت: در 3 ماه گذشته بیش از 100 هزار بازدید از این اماکن انجام شد.

وی در ادامه به بیماری شیوع فاسیولا به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام اشاره کرد و افزود: در چند وقت اخیر 33 مورد ابتلا به این بیماری انگلی در گیلان گزارش شد که تست 49 بیمار مشکوک به ابتلا به فاسیولا نیز در حال انجام است.

• رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تشریح روند انتقال انگل بیماری فاسیولا از دام به انسان گفت: انگل فاسیولا در کبد و مجاری صفراوی دام ها به ویژه گاو و گوسفند وجود دارد که از طریق مدفوع حیوان وارد آب های سطحی شده و از آنجا وارد بدن حلزون شده و بعد از این حیوان به سبزیجات محلی به ویژه سبزیجات معطر شامل نعناع ، چوچاق و خالی واش منتقل می‌شود.

ارسلان سالاری توصیه کرد: شهروندان قبل از مصرف میوه و سبزیجات خام آنها را با محلول سرکه و آب به نسبت 1 به 4 به مدت 15 دقیقه ضد عفونی کرده و یا سبزیجات را خشک یا به مدت 5 روز فریز کرده بعد مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه تب و لرز ، اسهال و استفراغ، تعریق شبانه و در موارد پیشرفته تر انسداد مجاری صفراوی و زردی از علایم بیماری فاسیولا است گفت: داروی درمان فاسیولا موجود است و تاکنون موردی از بستری شدن یا فوت بیمار مبتلا به این بیماری انگلی گزارش نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به دامداران هم توصیه کرد: برای پیشگیری از گسترش انگل فاسیولا سالانه 2 بار با نظارت دامپزشکی برای دام های خود از داروی ضد انگل استفاده کنند.

ارسلان سالاری در ادامه گفتگوی خبری ساعت 20 شبکه باران گفت: در زمان بحران کرونا 4 هزار پرستار و 400 پزشک به بیماران خدمات رسانی کردند که هزار پرستار و 60 پزشک به این بیماری مبتلا شدند.

وی با اشاره به کمبود کادر درمانی بیمارستان های گیلان در زمان شیوع ویروس کرونا افزود: با پیگیری های انجام شده در اسفند پارسال و فرودین امسال با وزیر بهداشت و درمان و رئیس سازمان برنامه و بودجه قول مساعد برای حل مشکل جذب این پرستاران داده شد.

• رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان افزایش 30 درصدی تخت های آی سی یو و بهره مندی از 12 دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان های استان، افتتاح بیمارستان 240 تختخوابی تالش، راه اندازی بخش اورژانس بیمارستان انزلی و افتتاح بیمارستان لنگرود را در آینده نزدیک از اقدامات مهم برای مقابله با اوج گیری احتمالی شیوع ویروس کرونا اعلام کرد.



صداوسیما