دوچرخه بهترین وسیله نقلیه در پسا کرونا از نظر سازمان ملل متحد؛
آیا دوچرخه می تواند راه حلی برای چالش های ایجاد شده از کروناویروس باشد؟
۲۱ خرداد ۹۹ - ۲۰:۰۲ چاپ
آیا دوچرخه می تواند راه حلی برای چالش های ایجاد شده از کروناویروس باشد؟

کلانشهر _ علیرضا عزیزی: در سازمان ملل به تازگی کارگروهی با هدف بررسی راههای افزایش تحرک در دوران پساکرونا و ایجاد محیط زیست سالم‌تر با نگاه پایداری در توسعه، توسط برخی از کشورهای اروپایی عضو سازمان ایجاد شده است. بررسی این کارگروه نشان داد در دوران اپیدمی کرونا ویروس ساکنان شهرها توانستند دوباره سکوت، آسمان آبی و هوای پاک را تجربه کنند. طبق گزارش‌های آماری از شهر بارسلونا آلودگی‌صوتی در این دوران ۶۲ درصد کاهش یافته و این شرایط در شهرهای مشابه دیگر در اروپا نظیر میلان، لندن و پاریس نیز مشاهده شده است. 

در مقابل میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار کاهش یافته چرا که بسیاری از مردم برای توجه به توصیه‌های پزشکی از حضور در مراکز جمعیتی پرهیز می‌کنند. اما در این میان عده قابل توجهی برای جابجایی و انجام سفر درون‌شهری، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را جایگزین سایر مدل‌های حمل و نقلی کرده‌اند. برای مثال می‌توان به رشد ۲۰۰ درصدی تردد دوچرخه در شهر بازل سوئیس اشاره کرد. از این رو مدیران شهرها با آگاهی از نقش مهم و فواید استفاده از دوچرخه در حوزه ترافیک، نظیر ارزان بودن جابجایی با دوچرخه، عدم نیاز به سوخت، کاهش آلودگی صوتی و زیست‌محیطی، اشغال کمتر فضا در خیابان و همچنین بهبود سلامت جسمی، تصمیم به سرمایه‌گذاری در خطوط دوچرخه گرفته‌اند. از طرف دیگر نهادهای تخصصی در راستای این موضوع بخشنامه‌ها و آیین‌نامه هایی با عنوان «ایجاد مسیرهای موقت پیاده روی و تردد با دوچرخه» را تدوین و منتشر کرده‌اند. در ایران نیز وزارت کشور با ابلاغ این دستورالعمل گام مهمی در این راه برداشت و حال باید دید کدام شهر می‌تواند در این مسیر پیشرو باشد.
در جمع‌بندی می‌توان گفت که در شرایط فعلی و محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا تامین نیازهای افرادی که پیاده‌روی می‌کنند و یا از دوچرخه استفاده می‌کنند راه‌حل مناسبی جهت افزایش تحرک، بهبود کیفیت هوا و همچنین افزایش ضریب سلامت شهروندان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در انجام جابجایی‌های روزانه است.